Česko má zasebou první reality show. Našlo svou SuperStar. Spokojení jsou všichni. Především ale český zábavní průmysl, který skomíral a hledal cestu, jak ze začarovaného kruhu ven. Odhaduje se, že celý „cirkus“ vytvořil obrat až miliardu korun.
Komerční televize o reality show nechtěly ani slyšet. Obávaly se českého konzervativního diváka, který jen velmi neochotně přijímá programové a formátové novinky. Přitom se ale potýkaly se stále klesajícím počtem televizních diváků, navíc mladší cílovou skupinu z celkového koláče oslovovaly úplně nejméně.
Nejpopulárnější a nejsledovanější české komerční TV Nova se předpovídal stále větší úbytek diváků a prognózy pro ni vůbec nebyly nějak růžové. Proto mediální analytici a lidé „z branže“ (rovněž i autor tohoto článku mnohdy útočně laděnými komentáři) naznačovali všemi možnými způsoby, že by se současné vedení Novy mělo rozhoupat a udělat zásadní řez, aby se katastrofa odvrátila.
To, že na Nově nebyli schopni udělat důležité rozhodnutí ještě začátkem podzimu, dokládá článek v týdeníku Ekonom ze 4. září 2003. Pod titulkem ‚Hledání hvězd v Česku netáhne‘ se píše o podzimním programovém schématu právě TV Nova. Citujme: „Výhled televize Nova na podzimní sezónu je zajímavý nejen tím, co je v něm nového, ale také tím, co v něm chybí. Vloni na podzim (rok 2002 – pozn.aut.) Nova vyhlásila pátrání po pěveckých talentech do nového pořadu s pracovním názvem Staň se hvězdou. Přihlásilo se 2800 lidí a letos v únoru (rok 2003 – pozn.aut.) Vladimír Železný ve Volejte řediteli oznámil, že nový pořad spatří světlo světa někdy v říjnu nebo v listopadu (rok 2003 – pozn.aut.). V programových výhledech Novy však žádná taková inovace není.“
Jako vsuvku připomeňme, že asi tento casting „nováckých“ talentů nanečisto Železný považuje za programové plány hledání pěveckých hvězd, které započal ještě za své éry v křesle generálního ředitele TV Nova. Proto se hrdě k reality show Česko hledá SuperStar hlásil a v tisku uváděl, že přípravy tohoto formátu vznikaly ještě za jeho úřadování. Tiskový mluvčí Novy Dan Plovajko tyto jeho výroky dementoval, ale Železný naopak kontroval slovy o jeho neznalostech.
Vraťme se ale ke článku ze září 2003. Dále se v něm píše: „Stále není jisté, zda TV Nova naskočí do vlaku, který před dvěma lety (rok 2001 – pozn.aut.) rozjel úspěšný britský televizní formát Pop Idol.“ V textu se dále popisuje, jak úspěšné verze byly v USA či Německu a hlavně, v čem talentové show spočívají. Ekonom se ještě pokouší srovnávat nesrovnatelné, tedy SuperStar s pořady typu Do-re-mi či Caruso show a na závěr podotýká: „Je možné, že Nova si vylepšené hledání popových hvězd s pomocí televizního publika schovává jako eso v rukávu pro zimní sobotní večery.“
Nyní už víme, že si reality show schovala na neděli a prakticky na jaro letošního roku. To, že tomu tak bude, předcházela šuškanda začátkem listopadu. Oficiálně pak bylo stvrzeno na tiskové konferenci o pár dní později. Česko začalo hledat svou SuperStar.
Jsi hvězda. Jenom to ještě nevíš
TV Nova uspořádala konkursy v Ostravě, Brně a Praze. Zúčastnilo se jich přes tři tisíce lidí ve věku 16-26 let. Našli se i dva prakticky neznámí moderátoři. Málokdo totiž tušil, že ten sympatický kluk jménem Ondřej Brzobohatý je syn slavného českého herce a hudební skladatel. A že ta mnohdy protivně dominantně vyhlížející slečna Laďka Něrgešová je vlastně sympatická herečka pražského Činoherního klubu a moderátorkou Expres Radia, které nikdo oficiálně neposlouchá. Nyní už to s nadsázkou ví každý…
Něrgešová v rozhovoru pro magazín deníku Mladá fronta Dnes přiznává, že celé reality show moc nevěřila. Lépe řečeno, nevěřila tak masovému ohlasu a dlouho se tomu bránila, aby byla sama označena za televizní hvězdu, o kterou se žurnalisté perou. Proto, že chtějí, aby právě ona pro jejich periodikum poskytla interview.
Dovolím si druhou vsuvku. Vzhledem k tomu, že jsem byl slušně vybaven znalostmi a průběhem této show díky německé RTL a navíc prostředí Expres Radia mi nebylo cizí, navrhl jsem v předvečer Silvestra 2003 slečně Něrgešové rozhovor pro RadioTV. Uvědomoval jsem si totiž, že málokdo si uvědomuje, co se bude v následujících měsících konat. A malá ješitnost ve mně vyvolávala pocit být in a být ne-li první, tak aspoň mezi prvními.
A jak to dopadlo? „Víte, já si myslím, že je to předčasné. Ani nevím, o čem bych měla vyprávět. Navíc to asi mé povídání nebude nikoho zajímat. Myslím si, že nejsem zase taková hvězda,“ zhruba takovou jsem dostal odpověď. Nechal jsem to tedy uležet a návrh přednesl znovu začátkem dubna, kdy už reality show byla dostatečně známa a navíc se schylovalo k vlastnímu desetikolovému finále. Tentokrát už to vyšlo.
Co jsem tím ale chtěl říci? Tato historka totiž jasně ilustruje, že skutečně málokdo si uvědomoval, co celý „cirkus“ způsobí. S postupem času, jak soutěž gradovala, se o ní začalo zajímat více a více lidí. Dokonce o ní slyšeli i ti, kteří se podobným davovým fenoménům brání.
Zábavní průmysl jako celek si toho všiml a zařídil se podle toho. Hlavní zainteresovaní partneři celého projektu, jako je samotná TV Nova, mobilní operátoři a hudební vydavatelství BMG, dostaly slušné sekundanty v podobě tištěných médií, internetových serverů, sázkových kanceláří a rádií. Na své si přišel i český stát, který inkasuje své peníze prostřednictvím daní.
Záleželo už jenom na schopných manažerech, kteří vycítili příležitost a chytli se jí. Pokud rozpoznali – co pro jejich firmu SuperStar může znamenat – úspěch už na začátku, těžili z toho celý letošní půlrok a těžit ještě budou minimálně celé léto. Jiní otáleli a přidali se až když vlak byl slušně rozjetý. Přesto ve finále všichni dohromady vytvořili silný tým, který ale je celkově velmi nesourodý, avšak společným stmelujícím prvkem byla a je SuperStar.
Milionové Super léto
O tom, že SuperStar způsobila doslova davovou mánii, navíc hojně podporovanou dalšími médii, se mohl přesvědčit každý minulý týden. Dvě finalistky jely na spanilou jízdu po Čechách a Moravě. A všude kde se ocitly, vyvolaly rozruch. Celý výlet byl dobře organizován a hlavně se na něm přiživila místní rádia. Snad ještě lépe to udělala tištěná média, neboť snad nebylo časopisu (Reflex asi čestná výjimka), který na úvodní obálku nedal tvář nějaké té SuperStar. Aneta, Šárka, Sámer a Standa jsou prostě nyní v kurzu. A zbytek za ně udělají Julián, Tomáš, Martina či Osvaldová se Soukupem.
Přestože se na první pohled může zdát, že zpívající účinkující v celém „cirkusu“ pracovali na někoho zadarmo, minimálně pět finalistů toho nemusí litovat. Pokud nevydají svou vlastní desku, mohou se objevit v reklamách či dokonce ve filmu. Milan Herman, šéf české pobočky hudebního vydavatelství BMG, uvažuje, že vydá desku čtyřem až pěti finalistům. Jiní marketingoví experti zase kalkulují, že se mladí účinkující mohou objevit v reklamách na potraviny, nápoje, elektroniku, boty nebo módní oděvy. „Příkladně Sámera Issu si dovedu představit při propagaci módního oblečení,“ řekl Hospodářským novinám Štěpán Wolde, šéf reklamní agentury ARBOmedia.
A jak celé hledání SuperStar dopadlo v číslech? Podle odhadu reklamních, mediálních a koncertních agentur (zveřejněno v Hospodářských novinách) následovně: TV Nova si za reklamu vydělala 360 mil. Kč, deníky a časopisy za reklamu 240 mil. Kč, vydavatelství BMG za nosiče 60 mil. Kč, sázkové kanceláře 16 mil. Kč, mobilní operátoři 80 mil. Kč, koncerty v Sazka Aréně 15 mil. Kč, hala Brumlovka za nájem 1 mil. Kč. Zatím tedy celkové příjmy činí 770 mil. Kč. Avšak budoucnost má přinést další miliony. Další reklama a merchandising by měla vydělat 330 mil. Kč.
Úhrnně první díl, nebo-li série reality show Česko hledá SuperStar vydělá na tržbách 1,1 miliardy českých korun. Navíc TV Nova má o letní programové schéma postaráno. Letos se nemá konat klasický reprízový program, ale máme se těšit na Super léto s mladými, hezkými, sympatickými a stále neokoukanými tvářemi.