Velké fúze amerických zábavních koncernů v minulých měsících jsou, zdá se, u konce. Nyní se gigantické společnosti dívají po nových trzích, kde by mohly opět po obdobích stagnace expandovat. Do střední a východní Evropy chce vstoupit NBC Universal.
Universal mnoho let byla pouhou dceřinou společností koncernu Vivendi, v polovině května však fúzovala se známou americkou televizí NBC. Ta zase patří do konglomerátu General Electrics (GE). GE však s filmovými studii Universal koupil i síť kanálů: USA Networks, Telemundo, CNBC a Bravo. Celkem za pět miliard amerických dolarů.
Nové uskupeni NBC Universal však chce více. „Když máme možnost růst, tak toho využijeme. V současnosti vyjednáváme začít v Polsku, Maďarsku a chceme jít i do Skandinávie,“ řekl německému ekonomickému deníku Handelsblatt Patrick Vien, prezident Universal Studios Network. Společnost v těchto zemích chce založit zcela nové televize. Rozhodnout se má definitivně do dvanácti měsíců.
A jaké jsou důvody expanze? „V USA už máme plně rozvinutý trh,“ vysvětlil Vien. Podle něho je NBC zároveň mezi svými nejvážnějšími konkurenty – Fox, ABC, CBS – nejúspěšnější a nejziskovější televize.
NBC Universal se poslední roky na expanze do zahraničí neorientovala, přesto již působí v osmi zemích v Latinské Americe a dokonce i v Evropě. Své televize má v Německu, Itálii, Španělsku a Velké Británii. Nyní chce dál na východ a sever starého kontinentu.
Klíčovou roli další expanze v Evropě mají hrát její dvě televizní stanice v sousedním Německu – placená Giga TV a zpravodajsko-dokumentární N24. „S naší filmovou videotékou jsme v krátké době schopni založit jakýkoliv kanál. Třeba specializovaný na hororové či detektivní filmy,“ řekl Handelsblattu Vien.
Konkurence je napřed
NBC Universal však předběhly už jiné americké televizní společnosti. V Evropě např. působí Viacom (ovládá síť MTV Europe; stále se pokouší ovládnout kanály Viva a Viva Plus, které stále vlastní Viva Media AG), Walt Disney Company (spolu s RTL Group se podílí na kanálu Super RTL) či Time Warner (zpravodajské kanály CNN a N-TV). Walt Disney navíc chce letos v listopadu založit svou pobočku ABC v Londýně.
NBC Universal kromě Evropy se navíc ohlíží i po Asii, kde zatím žádnou televizi vůbec nemá. „Na Asii se ještě podíváme podrobněji. Velký trh je samozřejmě Japonsko, zajímavé jsou samozřejmě i takové země jako Tchaj-wan,“ řekl Vien.
Dopady expanze na jiné trhy však pocítí její američtí zaměstnanci. Z důvodu snižování nákladů se totiž vedení NBC Universal rozhodlo propouštět. Zatím zaměstnává k 15 tisícům lidí. Úspory by měly činit v rozmezí 400 až 500 milionů dolarů. Navíc letos chce NBC Universal vytvořit obrat zhruba 13 miliard dolarů.