Pro mnohé to může být překvapením, ale online verze tištěných titulů v nejbližších letech určitě nevytlačí z trhu ty klasické papírové. Dokazují to nejen kroky některých velkých vydavatelů, například návrat světoznámého zpravodajského týdeníku Newsweek do své papírové podoby, ale i průzkum mezi českými uživateli, kteří navzdory dostupnosti online titulů i nadále ve většině preferují čtení klasických papírových periodik.
Ukázal to průzkum MP Online, nadstavba standardního tuzemského výzkumu čtenosti tisku Media Projekt agentury Median a STEM/Mark. Podle tohoto průzkumu se prognózy o rychlém vytlačování printů ze strany online médií nenaplňují. Využívání elektronických platforem tištěných médií ze strany uživatelů je minimální a krátkodobý potenciál přechodu na elektronické platformy je nízký. Většina uživatelů navíc není ochotna platit za obsah tištěných médií na internetu.
Placení za informace na webu
Průzkum ukázal zajímavý fakt, že ochota lidí platit za obsah tištěných médií na internetu je v jednotkách procent. Pouze dvě procenta platí dnes pravidelně, další čtyři procenta si předplácí obsah výjimečně. Zbylých 94 procent neplatí vůbec. Pokud jde o možné předplatitele v budoucnu, až 79 procent uživatelů to úplně odmítá a 19 procent to nevylučuje.
Zajímavostí je i fakt, že až 39 procent uživatelů je ochotno „zaplatit si“ elektronickou verzi titulu, pouze pokud je na webu zdarma. Jinými slovy, necelá polovina uživatelů není ochotna platit žádnou cenu za online verzi tištěných periodik. Pouze 21 procent lidí zaplatí stejnou cenu za online i za tištěný titul. Jedné čtvrtině čtenářů vadí číst titul z obrazovky a 15 procent má pocit, že jsou v případě elektronické verze ochuzeni.
Podrobné výsledky průzkumu přináší prezentace, kterou zveřejnil například server Mediář.cz.