Mediální agentura OMD Czech minulý týden publikovala své odhady vývoje mediálních investic. Měl by pokračovat růst výdajů na televizní reklamu, radio by mělo stagnovat. Nejvíce opět poroste internet. V příštím roce vydají inzerenti na nákup reklamního prostoru v médiích celkově 25,8 miliard korun.
Pokračuje růst výdajů na televizní reklamu
Ze zveřejněných odhadů vyplývá, že investice do televizní reklamy porostou i v příštím roce. Svůj růst mírně zpomalí na 3,5% (letos se odhaduje růst 4,5%). Celková výše mediálních investic do TV tak dosáhne 10,25 mld. Kč (letos 9,9 mld. Kč) a podíl TV na reklamním koláči se zvýší na 39,7% (letos 39,1%). Růst výdajů na televizní reklamu bude tažen vysokou poptávkou po inzerci v TV a rostoucí cenou za ni. Všechny české televize již oznámily zdražení reklamy, které by mělo v některých případech činit až 20%.
Rozhlasová reklama brzdí svůj růst
Investice do rozhlasové reklamy by v příštím roce měly dosáhnout stejné úrovně jako letos, tj. 2,27 mld. Kč. Letos jejich meziroční nárůst činil 2,6%. Při rostoucích celkových reklamních výdajích by se tak měl snížit podíl rádia na reklamním koláči z letošních 9% na 8,8%. Výdaje do rozhlasové reklamy budou pod velkým tlakem zvyšující se ceny televizní reklamy. Aby udrželi úroveň svých výdajů do TV, budou inzerenti škrtat v rozpočtech na jiná média. Ve prospěch rádia zase bude působit snaha jiných inzerentů nahrazovat stále dražší televizní reklamu „alternativními“ médii.
Ostatní média
Investicím do tiskové reklamy predikuje OMD stejně jako v případě mediálních výdajů do rádia stagnaci. Letos by měly výdaje na tištěnou inzerci činit 7,3 mld. Kč, jejich podíl se z letošních 28,8% sníží na 28,3%. Největšího nárůstu se opět dočká internetová reklama, která se zvedne o 22,3% na 1,68 mld. Kč. O 10% na 1,59 mld. Kč by měla klesnout venkovní reklama. Celkové výdaje na nákup reklamního prostoru v českých médiích by měly v příštím roce vzrůst o 1,8% z letošních 25,34 mld. Kč na 25,8 mld. Kč.
O OMD Czech
Společnost OMD Czech je přední českou mediální agenturou. Předmětem její činnosti je efektivní alokace prostředků jejich klientů do komerční komunikace, což mimo jiné znamená, že pro ně nakupuje reklamní prostor v médiích. Odhady reklamních výdajů se začala zabývat již v roce 1999. Jako zdroj pro udávaná čísla zpracovává OMD relevantní informace z několika oblastí trhu: vlastní přesná čísla (22% trhu), monitoring použitého inzertního prostoru, konzultace se silnými médii a vydavateli na českem trhu, očekávané události ovlivňující marketingové aktivity, makroekonomické ukazatele. OMD Czech je součástí globální komunikační společnosti Omnicom.