Testování vlastního satelitního paketu, jehož prostřednictvím by měla zahájit satelitní vysílání televize Markíza a oba okruhy veřejnoprávní Slovenské televize, zahájily slovenské Radiokomunikace.
Slovenské Radiokomunikace, odštěpný závod Slovenských telekomunikací, zahájily testovací provoz vlastního satelitního paketu, který je obdobou českého Czech Linku. Jeho prostřednictvím by měly ještě během letošního léta spustit distribuci satelitního signálu tří celoplošných televizí, Markízy a obou programů veřejnoprávní Slovenské televize, na pozemní vysílače. Satelitní vysílání dalších televizí, Joj a TA3, zajišťuje společnost Telenor Slovakia. Kromě TA3 bude individuální příjem všech stanic zpočátku zakódovaný, i když v případě Joj už dochází k jednání o distribuci dekódovacích karet.
Joj vysílá prostřednictvím satelitu Intelsat 707 (stejně jako TA3) a její signál mohou přijímat pouze kabelové společnosti, které jej šíří dále do svých obvodů. Přístup k dekódovacím kartám tak nemají domácnosti, které vlastní satelitní přijímače. „Jediná nedořešená otázka je otázka autorských práv, ale uděláme vše pro to, abyste si nejpozději do října tohoto roku mohli od nás televizní dekódovací karty koupit,“ ujistil šéf Joj TV Richard Rybníček v pořadu Čo na to riaditeľ, slovenské obdobě novácké relace Volejte řediteli. Původně Joj slibovala distribuci přístupových karet na květen až červen letošního roku.
Markíza uvolní místo Stanici O
Slovlink, který bude šířit signál Markízy a STV, využívá podobně jako Czech Link satelitu Eurobird1, který mu pronajímá mateřská firma Slovenských telekomunikací, německý telekomunikační gigant Deutsche Telecom. Uplinkovou technologii využívá Slovlink po loni zaniklém kanálu Sport 1. Markíza, jež od letošního roku zkušebně vysílá na CzechLinku, uvolní přechodem na Slovlink kapacitu nové hudební Stanici O. Kromě televizí se na Slovlinku objeví také vysílání soukromého Rádia Twist a do budoucna se počítá s několika okruhy veřejnoprávního Slovenského rozhlasu i komerčními stanicemi.
V první fázi bude příjem stanic sdružených ve Slovlinku zakódovaný systémem CryptoWorks, později se počítá s jejich zpřístupněním formou Direct To Home (obdoba satelitního paketu UPC Direct, který nabízí kabelová společnost UPC). Zkušební vysílání začalo 27. června a zpočátku ho tvořil monoskop s názvem Markíza S 1, který nahradila obrazovka s označením Test TV. Od 1. července nese kanál název Markíza a kromě jednotvárného obrazu přenáší i nepřerušovaný monotónní zvuk. Ostrý provoz má Slovlink spustit v druhé polovině tohoto roku, patrně na podzim.
Czech Link patří UPC a Primě
Veškeré technické údaje a změny ve vysílání Slovlinku naleznete na adrese www.slovlink.sk, kterou však neprovozuje majitel Slovlinku. Paramenty nového paketu jsou: EuroBird 1 (28,5 stup. východně), vyzařovací diagram Spotbeam 2, frekvence 12,643 GHz, polarizace horizontální, SR 27500 a FEC 3/4. Czech Link zahájil provoz v roce 1997 a šíří oba programy České televize, Primu, TV3, Markízu a několik okruhů Českého rozhlasu. Majitelem Czech Linku je z poloviny společnost UPC Česká republika a z poloviny ostravská firma Czech Digital Group, kterou vlastní provozovatel televize Prima, společnost FTV Premiéra.
Právě díky vlastnickému napojení Primy, kterou ovládá skupina GES, na satelitní paket Czech Link, lze předpokládat, že stanici TV3 v této nabídce v dohledné době nahradí sportovní kanál Galaxie Sport. O jeho koupi GES projevil velký zájem, navíc již oznámil dohodu o koupi stoprocentního podílu v RTV Galaxii, která je hlavní servisní organizací Galaxie Sport a provozovatelem terestrické televize Galaxie v Praze a Hradci Králové. Televize Nova v paketu Czech Link nefiguruje.