Rozvoj a hlavně zavádění nových technologií je ve většině evropských zemí úkolem veřejnoprávních médií. V době tržního hospodářství ale můžeme brát digitální vysílání jako nový prostor pro podnikatelské aktivity. Německé stanice Radio Deluxe a Nova Radio si uvědomily, že kdo dřív přijde, ten dřív mele a tak se tyto komerční stanice rozhodly zavádění DAB trochu pomoct.
Deluxe působí v Mnichově, kde hraje smooth jazz, soft soul a chillout. Vysílání není přerušováno moderátorskými vstupy. Tedy něco jako rádia ze skupiny Valc u nás. Samozřejmě kromě Valc Live. Nova rádio sídlí v Berlíně, kde vysílá stejně jako Deluxe v Mnichově prostřednictvím rozvodů kabelové televize. Jejich vysílání je možné přijímat i na internetu a nově také terestricky. Nikoliv ale analogově nýbrž digitálně. Zájem o digitální přijímače ale není moc velký, a chtějí-li tato rádia, aby se prostředky vkládané do digitálního vysílání vrátily, musí si samozřejmě nalézt posluchače.
Obě dvě stanice proto začaly s podporou prodeje digitálních přijímačů. Během celoroční kampaně odvysílají 7 tisíc spotů. Část z nich bude vlastní produkce, zbytek budou tvořit spoty Iniciativy marketingu digitálních rádií (Initiative Marketing Digital Radio). Spoty budou odvysílány bezplatně a jejich cílem je informovat posluchače o výhodách DAB. To, že angažovanost zvedne odbyt DAB přijímačů, dokázalo rádio Nova už v listopadu loňského roku. Přesvědčit posluchače k přechodu na Digital se pokouší i text na stránkách Deluxu, ve kterém se píše o tom, jak cédečka, která jsou digitální, nahradila gramofonové desky. Připomínána je kvalita zvuku a také to, že není potřeba při jízdě autem rádio přelaďovat. Tady trochu autor zapomněl, že to není potřeba ani v případě RDS služby alternativní frekvence, kterou používají i naše rádia.
Prodej DAB přijímačů se ještě pořádně nerozeběhl a to se nelíbí řediteli Radia Deluxe Markusovi Langemannovi stejně jako Markusovi Steinovi z Nova rádia. Oba se shodují na tom, že je nejvyšší čas jednat. „Digitální rádio je ta správná technologie pro nový věk rozhlasu. Potřebuje aktivní a neustálou podporu všech, kdo jsou na této technologii zainteresování, aby DAB, podobně jako v Anglii, pomohli prorazit“, míní Marcus Langemann. Marcus Stein z Novy ho doplňuje: „Žádáme obzvláště naše kolegy z veřejno-právního sektoru, aby se konečně rázně angažovali za marketing digitálních rádií a rozjeli na svých sítích v pásmu FM kampaně za DAB. Konečně koncesionář má nárok na to, aby se jeho peníze smysluplně a v tomto případě účelově využily.“
Společná kampaň běží na rádiu Deluxe a Nova od pátku 12. května. Nabídka DAB přijímačů je k nalezení i na stránce www.dab-digitalradio.de, která byla zřízena jako součást tohoto projektu. Stejnou nabídku naleznete i na webu Nova rádia. Deluxe s Novou se starají o on-air promo produktu. Vlastní internetový obchod provozuje firma Mediatron. Obě stanice mají z prodeje určitou provizi a hlavně s rostoucím počtem majitelů digitálních přijímačů se zvyšuje počet jejich posluchačů. Stanic, které svůj signál šíří digitálně není mnoho, takže se ani nedá moct mluvit o podpoře konkurence. Digitálně vysílají jen některé veřejnoprávní stanice. Nabídka ale není nijak velká i když se už pomalu začíná s udělováním prvních licencí pro digitál, podmínky pro pořádnou konkurenci ještě vytvořené nejsou.
Nabídka přijímačů není omezena jen na stolní přístroje, určené pro poslech doma. V nabídce jsou i autorádia a přenosná rádia s MP3 přehrávači kombinovaná s klasickými analogovými přijímači. Internetový obchod nabízí i příslušenství (adaptéry, nabíječky, baterie) a pod vlastním odkazem se skrývají antény k příjmu DAB rádia.
Že nejde tolik ani o to mít co největší zisk, ale hlavně o rozšíření digitálního rádia dokazuje i skutečnost, že na stránkách Rádia Deluxe jsou odkazy nejen na dab-digitalradio.de, ale i na jiné prodejce a stránky ostatních provozovatelů digitálního vysílání v Německu. Rozvoj digitální sítě podpořil ve své řeči při příležitosti otevření 43. Mezinárodní rozhlasové výstavy i spolkový kancléř Gerhard Schröder. Počínání rádií Nova a Deluxe by mělo dopomoct tomu, že úplná digitalizace bude dokončena ještě před rokem 2015, o kterém mluvil kancléř Schröder.
No uvidíme, jak se provozovatelé našich rádií a další zodpovědné orgány postaví k této iniciativě a zda si vezmou příklad u našich západních sousedů. Nebo že by se dokonce pokusili naše sousedy předhonit?