Telekomunikační operátor O2 TV hodlá obohatit svou televizní službu O2TV o exkluzivní sportovní kanál a hodlá se ucházet kupříkladu o práva k fotbalové Lize mistrů. Může na českém trhu uspět další čistě sportovní kanál?
Na novém projektu participuje bývalý ředitel Novy sport
Informace o tom, že společnost O2 připravuje spuštění svého vlastního sportovního kanálu se objevila v médiích koncem minulého týdne. Nejprve ji otevřel web Digizone.cz ve svém placeném článku, kde informoval o tom, že k O2 zamířil někdejší spoluzakladatel a dlouholetý ředitel Galaxie sport / Nova sport Marek Kindernay. Následně o celé záležitosti podrobně informoval i deník Aktuálně.cz.
Kindernay své angažmá u O2 potvrdil, nicméně ke konkrétním plánům skupiny O2 se nemohl vyjádřit. Je ale celkem logické, že telekomunikační operátor hodlá lákat nové zákazníky pro svou televizní platformu i díky exkluzivním sportovním přenosům. Jako jediný nesatelitní operátor si letos zajistil přístup k programům Digi sport pro český trh. Ty exkluzivně vysílají například přenosy anglické fotbalové Premier league nebo italské Série A.
Spolupráce s Digi sportem je dočasná, O2 může těžit i z vlastního konceptu
V případě Digi sportu ale jde o dočasnou exkluzivitu v rámci televizních služeb O2, kde kabelový operátor musí navíc odvádět provozovateli těchto kanálů určité poplatky. Pokud by společnost O2 provozovala atraktivní sportovní kanál přímo, mohla by to být pro ni zajímavější aktivita. Přístup k nabídce programů O2 totiž není vázán jen na přímé předplatitele služby, ale může být otevřen pro všechny přes mobilní a tabletovou aplikaci O2 TV Go. Pokud by O2 vytvořila atraktivní sportovní kanál, mohla by významně navýšit počet svých předplatitelů právě díky mobilní aplikaci.
Na druhou stranu, O2 s konceptem vlastního sportovního kanálu už jednou neuspěla. Před několika lety provozovala skupinu „klubových hokejových kanálů“ pro příznivce tehdejší hokejově O2 Extraligy. Ani přítomnost několika čistě hokejových televizí s přenosy každého extraligového zápasu ale nepřispěla výrazně k růstu počtu klientů O2. V tomto případě je ale potřeba říci, že problémem nebyl ani tak samotný obsah, nýbrž produkční stránka.
S hokejovými kanály O2 neuspěla, problém byl v provedení
Přímé přenosy hokejových utkání v podání O2 byly technicky nedokonalé a působily amatérským dojmem. O2 přebírala obrazový materiál přímo od klubů, neměla tedy k dispozici vlastní kamery a štáb a byla přímo závislá na kolísavé úrovni přenosů, které jí dodaly jednotlivé kluby. Produkčně se tyto přenosy nedají srovnat s dnešním stavem, kdy jednotlivá utkání extraligy vysílá sázková kancelář Tipsport.
Po několika letech lze tvrdit, že O2 svým nepovedeným experimentem předběhla dobu. Pokud by dnes přistoupila k vytvoření nového sportovního kanálu, lze předpokládat, že by šlo o kvalitní a profesionálně provedený produkt s významným potenciálem přilákat nové klienty.
Klíč k úspěchu je v exkluzivitě
Případný nový sportovní kanál se navíc nemusí ohlížet na konkurenci. Ano, český trh se sportovními televizemi je sice přesycen, klíčem k úspěchu je ale exkluzivní obsah. Místo toho, aby každý kabelový operátor nabízel tytéž programy, bude se muset odlišit vlastním portfoliem exkluzivních programů, které nejsou k vidění u konkurence. Vlastní sportovní kanál může být správnou volbou, a pokud bude mít v zádech podporu silné skupiny, své místo na trhu si určitě najde.