Včera proběhla malá mediální přestřelka mezi Rádiem Impuls a dvojicí odborných mediálních webů. Impulsu se nelíbilo, že servery Digizone.cz a Mediaguru.cz nezachytily klesající trend poslechovosti Frekvence 1. To si zaslouží krátký komentář.
Frekvence 1 klesala i stoupala, co je správně?
Oba weby shodně informovaly, že Rádio Frekvence 1 po několika vlnách v průzkumu RadioProjekt konečně zastavilo dlouhodobý pokles poslechovosti. Faktem je, že se mu to povedlo pouze v denní poslechovosti, a nikoliv v týdenní. Zatímco v případě denních výsledků /poslouchal včera/ skutečně Frekvence 1 neklesala (formálně vykázala nárůst o dva tisíce posluchačů), v případě týdenní poslechovosti zaznamenala nejslabší výsledek v historii měření průzkumu RadioProjekt.
Její týdenní poslechovost činí 1,531 mil. posluchačů, což je meziroční ztráta o 185 tisíc posluchačů. Konstatování, že Frekvence 1 zastavila pokles, tedy v tomto případě rozhodně neplatí. Na druhou stranu překvapila i reakce ze strany Rádia Impuls, které mělo z nějakého důvodu potřebu poukázat na hodnoty své konkurence. Přitom u sebe sama nemá žádný důvod k nespokojenosti, právě naopak.
Rozpor v důrazu na denní a týdenní poslechovost
Nechme teď stranou následnou mírně přehnanou reakci kolegů z Digizone.cz, kteří označili mediální výstup Impulsu za účelový a neprofesionální. Celá „kauza“ totiž poukazuje na určitý rozpor, v němž by si mohl/měl celý rozhlasový trh udělat jasno – zda upřednostnit prezentaci výsledků týdenní nebo denní poslechovosti. Když se uvádějí obě veličiny, vznikají v různých médiích různé výstupy. Zástupci trhu se už před více než deseti lety pokusili dát do popředí týdenní poslechovost, nicméně nikdy v této otázce nepanovala jednoznačná shoda.
Pro prodej inzerce, což je základní kámen života každé soukromé stanice, není přitom údaj o denní poslechovosti příliš důležitý. Kampaně jsou totiž plánovány na týdny. Agenturu a inzerenta zajímá, kolik posluchačů během týdne rádio naladí jako potenciál dané stanice, a kolik lidí poslouchá stanici ve standardní primetimové hodině.
Každá stanice má zájem se prezentovat v dobrém světle
Na druhou stranu, při pravidelných čtvrtletních prezentacích výsledků poslechovosti jde jednotlivým rádiím přirozeně i o to přinést pozitivní PR a tak není nic špatného na tom, když každá stanice upřednostní tu hodnotu, která jí nejvíce vyhovuje.
Zástupci Rádia Frekvence 1 mohou být spokojeni, zejména pokud jde o denní poslechovost. V rámci týdenních hodnot se však stále projevuje dlouhodobý pokles počtu posluchačů a v tomto případě jde o relevantní trend. Odpověď na otázku, zda Frekvence 1 konečně zastavila odliv posluchačů, tedy vůbec není jednoznačná a musíme si počkat výstupy v příštích kvartálech. Jasno bychom měli pouze tehdy, pokud bychom se ujednotili na tom, která z prezentovaných veličin větší výpovědní hodnotu.