Video obsah na internetu sleduje dle průzkumu společnosti MEDIARESEARCH výrazná většina uživatelů. Mezi pěti nejnavštěvnovanějšími videoportály nicméně chybí jakákoliv oficiální videotéka českých televizí. Možným vysvětlením je stahování televizního obsahu přes populární úložiště Ulož.to.
Stream.cz s vlastní tvorbou je čtvrtý, iVysílání na sedmé příčce
Video na internetu sleduje drtivá většina internetových uživatelů, nejoblíbenější jsou zábavná, zpravodajská a televizní videa. Češi preferují jejich sledování zdarma, za videoobsah jsou ochotni platit jen výjimečně. S takovými výsledky přišla minulý týden společnost MEDIARESEARCH v rámci svého výzkumu Video na internetu 2015. Výzkum zahrnuje odpovědi více než tisícovky respondentů starších 15 let.
Kromě dosud publikovaných dat, které se minulý týden objevily na mnoha místech, zaujala v tomto výzkumu především pětice nejnavštěvnovanějších videoportálů. Neobjevuje se v ní totiž žádná bezplatná ani placená videotéka českých televizí. Dle tohoto průzkumu je nejsledovanější oficiální videotékou služba iVysílání od České televize, kterou si minimálně jednou týdně „naladí“ přibližně 25 procent dotázaných. Celkově to stačí na sedmé místo.
Videotéky VOYO a Prima Play oslovují méně než čtvrtinu internetových diváků
Placené VOYO od Novy i neplacené videotéky Nova Plus a Prima Play tedy navštěvuje méně než čtvrtina diváků videoobsahu na internetu. V čele žebříčku je tradičně server YouTube, který alespoň jednou týdně sleduje 60 procent internetových diváků. Následuje sledování videa přes Facebook (47 procent), zpravodajský web Novinky.cz oslovuje 31 procent. V první trojce tedy není žádná videoslužba, která by nabízela vlastní obsah.
Původní obsah se umístil až na čtvrtém místě díky službě Stream.cz s 29 procenty uživatelů. Páté místo patří webové úschovně Ulož.to, kde se nachází obrovské množství sdíleného obsahu. Právě odsud si patrně uživatelé stahují původní obsah českých televizí.
Výsledky tedy napovídají, že mezi způsoby sledování a získávání videooobsahu vedou s přehledem ty neplacené. Většina populace totiž sleduje bezplatné videoservery a velká část respondentů navíc také videa zdarma z internetu stahuje. Ochota platit za videoobsah v Česku nadále až na výjimky chybí.
Respondenti upřednostňují videoobsah dostupný rychle a zdarma
Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že žebříček sledování videoobsahu neodráží poměry skutečné návštěvnosti jednotlivých videoserverů. Odpovědi uživatelů v rámci tohoto průzkumu jsou čistě subjektivní a nejsou podloženy elektronickým měřením. Takto nastavený výzkum nicméně odráží současný trend v konzumaci videoobsahu.
Respondent upřednostňuje videoobsah tam, kde je dostupný rychle a zdarma, případně bez reklam. Videotéky velkých televizí ale nemohou uživatelům dopřát podobný komfort, jelikož jejich videoprodukty jsou nabízeny na komerčním principu.