Pro sledování kabelové televize od O2 už nepotřebujete mít fyzickou přípojku nebo být v dosahu sítě této společnosti. Nový set top box umožní sledovat placenou programovou nabídku O2 TV ve srovnatelné obrazové kvalitě kdekoliv, kde je k dispozici vysokorychlostní internet nebo wifi – tedy nezávisle na vlastní síti O2. Co na to konkurence?
Služba O2 TV se stala nezávislou na síti O2
Pokud jste si doposud chtěli koupit televizní služby od O2 a sledovat ji na televizi bez použití notebooku nebo mobilního zařízení, museli jste být v dosahu pevné sítě. A uzavírání dlouhodobé smlouvy s touto společností bylo někdy během na dlouhou trať, tak jak je to zvykem u některých větších (telekomunikačních) firem.
O2 nyní veškeré problémy řeší tím, že do prodeje uvolní nový typ set top boxu, který bude fungovat pouze pro její službu O2 TV Air M. Služba ale bude bez jakékoliv smlouvy a vázanosti. Díky tomuto řešení a zejména díky exkluzivní nabídce vlastního programu O2 Sport má skupina O2 našlápnuto k oslovení desítek tisíc nových domácností, které si doposud službu O2TV nechtěli nebo nemohli rozšířit.
Jak nová služba ovlivní konkurenční kabelové společnosti?
Otázkou je, co tato služba bude znamenat pro konkurenční kabelové společnosti, které zároveň poskytují internet. Set top box od O2 totiž bude po připojení ke standardní televizi zobrazovat streamované vysílání živé televize včetně doplňkových funkcí (timeshift, multidimenze, videoarchiv a podobně). Na straně zákazníka bude vyžadovat download o rychlosti 3Mbit/s pro standardní rozlišení a 6Mbit/s pro HD rozlišení. Zhruba tak rychlou linku potřebujete, abyste se mohli na televizi od O2 nerušeně dívat.
Pokud se tedy budete na televizi O2 dlouhodobě dívat díky internetovému připojení konkurenčního operátora, zvýšíte tím zatížení jeho vlastní sítě. Navíc, díky univerzálnímu přístupu k službám O2 se může lehce stát, že zrušíte předplatné své stávající kabelové televize, a televizní služby budete odebírat výhradně od O2. Vaše dosavadní kabelová společnost se tedy pro vás stane pouhým poskytovatelem internetu, a může začít ztrácet své dosavadní platící odběratele televizních služeb.
Největší kabelový operátor nevnímá novou službu jako hrozbu
I proto nás zajímalo, jak se na tyto možnosti dívají zástupci největšího kabelového operátora na českém trhu – společnosti UPC Česká republika. Marketingový ředitel Jan Kohout v krátkém rozhovoru pro RadioTV.cz ale nastínil, že univerzální dostupnost televizních služeb od O2 nemusí být pro dominantního operátora výraznou hrozbou.
„Každý projekt, který pomáhá zákazníky přesvědčovat, že za kvalitní obsah nebo způsob sledování televize se platí, vítáme. To zda zákazník preferuje sledování televize na streamu, tedy v rámci internetového prostředí a nejčastěji na PC/Tabletu/Chytrém telefonu, je čistě zákaznickou volbou a my jsme se jí přizpůsobili například naší mobilní televizí Horizon Go, kde lze sledovat až 80 kanálů, nově také v HD a k tomu využívat videotéku o přibližně 1000 titulech,“ uvedl Jan Kohout pro RadioTV.cz.
Novou konkurenci tedy zástupce UPC alespoň naoko vítá. Když se na celou věc dívá optikou poskytovatele internetu, vidí v různých streamovacích službách pozitiva i pro svůj byznys. „Pokud se na věc podíváme z pohledu poskytovatele rychlého a kvalitního internetu, vnímáme jakékoli streamovací služby také pozitivně, protože podporují zákaznickou poptávku právě po stabilním a rychlém připojení,“ dodal Jan Kohout.
Jan Kohout z UPC: Nové streamovací služby vítáme, podporují poptávku po stabilním a rychlém připojení
Ředitel marketingu největšího tuzemského kabelového operátora Jan Kohout poskytl serveru RadioTV.cz svůj pohled na to, jak vnímá rozšiřování placených televizních služeb prostřednictvím internetu a zda rozmach podobných služeb může vést k neúměrné zátěži.
Zobrazit celý rozhovor s marketingovým ředitelem UPC o placené televizi přes internet
Může být nová služba rizikem pro konkurenční operátory, pokud by se masově rozšířila?
V diskusních fórech odborných webů Lupa.cz a Technet.cz se objevily pochybnosti uživatelů, co může podobná masová služba způsobit z pohledu zatížení sítě. Televizi od O2 si totiž reálně mohou pořídit desítky tisíc českých domácností. A lze předpokládat, že ve večerních hodinách ji všichni budou sledovat současně.
Podle marketingového šéfa UPC ale nemusí být nová služba rizikem ani v případě, že by si ji skutečně pořídil vysoký počet domácností. „Osobně se domnívám, že už v této chvíli objem streamovaných dat přes služby typu YouTube a další, představuje mnohonásobně větší zatížení internetové sítě, než jakákoliv placená internetová televize v klasickém pojetí. Ani potenciální desítky tisíc domácností připojených k této službě od O2 napříč celou republikou nepředstavují pro naši síť zásadní dopad co do objemu přenášených dat v porovnání s tím, kolik dat generují již nyní stávající streamovací služby,“ dodal Jan Kohout.
Celý rozhovor s marketingovým ředitelem UPC přinášíme v samostatném článku.
O2 neuvádí, kolik nových klientů jí služba přinese
Ke konci září si televizní služby od O2 registrovalo 193 tisíc platících zákazníků. Společnost O2 přímo neuvedla, jaký nárůst počtu klientů očekává v souvislosti s volně prodejnými set top boxy. Na jedné z tiskových konferencí ke kanálu O2 Sport se ale manažeři nechali slyšet, že do jednoho roku by rádi atakovali metu 500 tisíc domácností.
Překážkou pro některé uživatele ale může být fakt, že nový set top box je potřeba si fyzicky koupit. Cena jednoho zařízení vyjde na 2136 korun. V neprospěch vlastnictví ale hovoří fakt, že tento box je využitelný pouze pro služby od O2. Když tedy po nějaké době ztratíte o O2 TV zájem, můžete službu deaktivovat, ale set top box vám zůstane bez dalšího využití. Nicméně, část klientů bude zřejmě svá zařízení prodávat dál například prostřednictvím internetových aukčních webů.
Měsíční předplatné televizních služeb pro nové klienty vyjde na 399 Kč. Výhodou tohoto řešení bez dlouhodobé smlouvy je fakt, že zákazník může službu odebírat pouze v období, kdy má o ni zájem. Pokud se například rozhodne, že placenou televizi v létě nepotřebuje, ušetří oproti standardní dlouhodobé smlouvě několik měsíčních předplatných.