Markéta Rachmanová začala svou profesní dráhu ve východočeském rádiu Černá hora, následně prošla pražským Radiem City a několik let moderovala odpolední vysílání Evropy 2. Další část své kariéry působila v pozici moderátorky Fajn rádia, kde zároveň řídila obsah vysílání.
V polovině ledna ovšem přešla na pozici programové ředitelky sítě Hitrádií. Tato síť sdružující nejsilnější regionální rádia formátu Adult Contemporary (AC) je jedním z klíčových produktů mediální skupiny MEDIA BOHEMIA.
Je potřeba se vrátit k osvědčeným základům
Poslechovost většiny Hitrádií v posledních výstupech Radioprojektu stagnovala, nebo klesala. Čím si vysvětlujete, že posluchači vyhledávají Hitrádia o něco méně?
„Mám pocit, že Hitrádia se nechala ukolébat dobrými výsledky z předchozích let. Místo, abychom zahájili práce na refreshi stanic v programu i promotion již v době, kdy poslechovost stoupala už jen setrvačně, věřili jsme, že jde o nekonečný trend. Ztratili jsme tak dva-tři roky. Velice pozdě jsme zareagovali na nové trendy v on air i off air promotion a ze „sexy“ Hitrádia jsme se stali „starým dobrým“ Hitrádiem. Výsledek je jasně patrný. V tuto chvíli ale jasně víme, co uděláme, abychom motor toho silného stroje, který řídíme, zase nakopli, a využili obrovský potenciál, který regionální AC rádia stále mají.“
Jedním z proklamovaných cílů je zlepšení kvality programu. Kde vidíte největší potenciál, případně největší rezervy?
„Stále je co zlepšovat. Občas mám pocit, že všichni se snažíme vymýšlet již dávno vymyšlené, za vším se hledají zbytečné složitosti a přitom je to poměrně jednoduché – vrátit se k osvědčeným základům. Kdo zažil rádio v devadesátých letech, mi dá jistě za pravdu, že tehdy byla euforie úplně jinde. Lidé, co dělali program, byli kreativní, zkoušelo se zaujmout posluchače různými způsoby, chodilo se s nápady a v rádiích to žilo. Cílem bylo informovat, pobavit a nabídnout dobře namíchanou hudbu. Cíle zůstávají a myslím, že s jednotlivými regionálními týmy bychom je mohli i naplnit.“
Na čem konkrétně pracujete, pokud jde o program?
„Stále je naší největší výhodou oproti konkurenci regionalita, ale náš posluchač si zaslouží vědět i o celonárodních tématech. Pracujeme na zkvalitnění zpravodajství, které připravujeme centrálně v Ostravě. Potenciál cítím určitě v hudebním mixu, který Hitrádia nabízí. Máme za sebou podrobnou analýzu, na základě které došlo k úpravě playlistu. Dvacet let jsem byla za mikrofonem a vždy jsem chtěla být jiná, něčím zajímavá, výjimečná. A to je to, co postrádám v současné době nejenom na Hitrádiích. Více moderátorských osobností, které by byly zapamatovatelné, přirozené a posluchač by Hitrádio ladil i díky nim. I na tom se snažíme pracovat a doufám, že brzy to bude také slyšet. Vše je samozřejmě také o současném přístupu lidí. Už to není ta euforie a nadšení. A byla bych ráda, kdyby se nám obojí v našich lidech zase povedlo probudit.“
Jednotlivá Hitrádia mají jako jediná soukromá rádiová síť většinu programu tvořenou přímo v regionech (vyjma večerního programu po 19. hodině). Hodláte se ubírat i nadále cestou samostatného celodenního programu pro jednotlivé regiony, nebo lze očekávat některé další společné bloky?
„Ano, určitě chceme zachovat jednotlivá Hitrádia v regionech. Jak již jsem zmínila, je to naše velká výhoda proti konkurenci. Chceme, aby i nadále posluchač cítil, že Hitrádio je rádio z jeho regionu, moderátoři fungují jako pomyslný ukazatel na to nejzásadnější, co se v regionu děje a jsou tak posluchačům blízko. V době internetu, sociálních sítí je pro nás tahle blízkost poměrně důležitá. I z toho důvodu na Hitrádiích v čase 15-18 nově funguje daleko živější odpoledne. Moderátoři mluví častěji a krátce. Posluchač se tak titulkovitě dozví nejzásadnější informace, zajímavosti, dopravní zprávy. Vše ideálně cestou domů z práce, aby doma nemusel zapínat internet, ale věnoval se rodině. Protože všechno už ví…
Nicméně máme čerstvou zkušenost, že jsme schopni produkovat i kvalitní síťové pořady. City live. Podařilo se nám v jeden moment propojit všechna Hitrádia a Radio City a odvysílat hodinový koncert skupiny Kryštof z pražského Tančícího domu. Posluchač jede ve tři odpoledne z práce nebo ještě v práci „trpí“ a my mu dáme jeho oblíbené muzikanty live. Na jeho Hitrádiu. Rozhodně v tom hodláme pravidelně pokračovat a už teď jednáme s velmi zajímavými jmény.“
Potenciál úspěšných večerních speciálů využijeme v Retro víkendech
Večerní hudební speciály Hitrádií jsou dlouhodobě úspěšné, mezi 19.-22. hodinou dokonce poráží Hitrádia v celorepublikovém součtu rádio Frekvence 1. Plánujete stavět na podobných pořadech?
„Pořad Devadesátka a Milenium mají naši posluchači rádi a chceme v nich rozhodně pokračovat. Jejich potenciál chceme nově využít v pravidelně se opakujících „Retro víkendech“. Celou sobotu a neděli hrajeme pouze hity, na kterých náš posluchač vyrostl, které jsou ty jeho srdcovky. K tomu je přizpůsobený content vysílání a online podpora. Máme fantastické reakce na jeho první uvedení a všem nám to dalo jasné znamení: posluchač chce být překvapován a čeká na „koření“ v éteru.“
Většina značek s multiregionální působností staví svůj program na výrazných „celorepublikových“ osobnostech. V případě Hitrádií mohu zmínit například Igora Timka, Xindla X nebo Vás osobně. Plánujete v tomto směru další posílení, aby si posluchači Hitrádií víc identifikovali tuto síť s konkrétními jmény?
„Samozřejmě, že chceme podporovat zajímavé osobnosti. Ale ne za každou cenu. Neoslovíme s nabídkou na pořad nebo rubriku třeba modelku nebo partnerku hokejisty jen proto, že je právě v kurzu, plní strany bulváru. Chceme kvalitu. A o to těžší je ji najít. Nicméně máme vytipované osobnosti, se kterými bychom chtěli spolupracovat. A samozřejmě chceme podporovat českou hudební scénu. Nově se Hitrádia identifikují také sloganem „Hvězdy jsou nám nakloněny“. City live, oblíbené Radiofesty, exkluzivní hudební premiéry, to všechno s tím souvisí.“
Hitrádia dle mého názoru nejsou příliš výrazná ve svých aktivitách na sociálních sítích. Přitom mají virální potenciál. Aktuálně využíváte Xindloviny, případně Filmix. Plánujete rozšířit on-line aktivity?
„Jak jsem zmínila na začátku, Hitrádia v tomhle ohledu trochu zaspala. V současné době online posilujeme, většina aktivit je tvořena centrálně. V případě Filmixu jsme začali vyrábět videa, která představují filmové novinky týdne, které by si posluchač neměl nechat ujít. Mají poměrně slušný zásah, který roste. Přemýšlíme o dalších aktivitách například kolem Hitparády s Igorem Timkem nebo jak ještě lépe v onlinu prodat zmíněné Xindloviny. A samozřejmostí je instagram. Tomu se Hitrádia dosud celkem bránila – ale už nebudou :-)“
Hitrádia mají k dispozici 5 žánrově vyhraněných online streamů. Plánujete v budoucnu rozšířit počet těchto streamů?
„Máme v současné době 80tku, 90tku, Milenium, PopRock a Zónu lásky. Zatím neuvažujeme o rozšíření nabídky. Prioritou je pro nás vysílání jako takové. Až se nám podaří pevně usadit Hitrádia zase tam, kam patří, budeme si hrát se streamy.“
Dobrý vtip: „regionalita Hitrádií je naše velká konkurenční výhoda“
Regionalita Hitrádií spočívá ve stejném playlistu ve stejný čas. Zkuste přeladit např mezi FAKTOR / FM PLUS / VYSOČINA / atd (většinou jsou slyšet 2-3 stanice v jedné lokalitě) a zaručeně uslyšíte ten samý song, možná posunutý o minutu či dvě.
Ještě že, alespoň CITY má svůj hudební program trochu odlišný, i když chvílemi je to také kolovrátek A rotací.
Díky za CITY LIVE programy a ranní moderátorský duel, je to příjemné zpestření..
Honza
Taky nechápu proč jsou playlisty na všech Hitrádiích totožné když technicky jde o samostatně vysílající stanice. Přitom by stačilo jen promíchat pořadí ať v jednu chvíli nevysílají totéž. Stejný formát všude chápu, ale pořadí skladeb by mělo být jiné.