GLOSA – Posledních 10-15 let přineslo do života rádia a televize mnoho zásadních změn. V dnešní glose se zaměříme na rádio, které se za relativně krátkou dobu proměnilo v plnohodnotnou multimediální platformu. Rozhlasové vysílání už není jen o zvuku. Přidává se obraz a doplňkové informace.
Rádio prochází dynamickým vývojem
Pokud bychom se na rozhlasové vysílání podívali pouze skrze vývoj v posledních 10-15 letech, zjistíme, že rádio prošlo snad dynamičtějším vývojem než televize. Zatímco u televizního vysílání vše uspíšila nutnost digitalizace, v případě rádia k tomu nejvíc přispěl rozmach internetu. Samotné terestrické rozhlasové vysílání dnes tvoří pouze jednu ze složek působení rádia. Pro posluchače je však důležitější, že k zvukovému obsahu se přidává obraz, archiv a další multimediální informace, ke kterým se lze dostat pomocí internetu.
Můžete namítat, že podobnou dynamiku nabral vývoj i u televizí, kde díky internetu došlo ke vzniku on-line archivů, streamingových služeb a kde dochází k rozvoji nového druhu placených služeb. Přesto platí, že v oblasti rozhlasového vysílání sehrává internet důležitější roli než u televize.
Přitom tento vývoj rozhodně nebyl samozřejmý, jako by se mohlo na první pohled zdát. Vzpomínám si na několik příhod, které z dnešního pohledu vyznívají až komicky, ale víceméně ilustrují, jak se rozhlasový trh – i pod vlivem internetu – postupně měnil.
Jak se vyvíjí zájem o stanice mluveného slova? ČRo Plus a Rádio ZET souhrnně získaly nové posluchače
Dvě stanice s převahou mluveného slova, veřejnoprávní Český rozhlas Plus a soukromé Rádio ZET, spolu soupeří o podobný typ posluchače. Poslední vlna RadioProjektu naznačila, že obě stanice přilákaly k tomuto formátu nové posluchače.
....Od aktuálně hraných skladeb k videopřenosům
První příklad: Zhruba před 15 lety jsme na serveru RadioTV.cz poprvé začali zveřejňovat aktuálně hrané skladby na některých regionálních rádiích. Chtěli jsme posluchačům nabídnout možnost, aby se jedním klikem podívali na aktuálně hrané skladby na všech dostupných stanicích, aby si je případně mohli naladit. Tento nápad se tehdy nesetkal s pochopením. Řada šéfů menších rádií neviděla přínos v tom, aby se někde na internetu objevila zmínka o právě hrané písni. Někteří dokonce samotný playlist vnímali jako unikátní know-how, které nehodlají odkrývat před konkurencí.
O pět let později se však zveřejňování právě hraných písniček stalo trhovým standardem. Dnes prakticky každá stanice nabízí posluchačům na svém webu nejen právě hranou skladbu, ale dokonce i archiv již odehraných songů, případně náhled toho, co bude hrát v nejbližších minutách.
Rádio díky webu přináší nové programy i webové pořady
Dalším příkladem je samotné působení rádií v online prostředí. I zde se projevila rostoucí síla internetu, která umožnila rádiím oslovit širší publikum. Prakticky každá významnější stanice na trhu má dnes i svou online multikanálovou platformu. Posluchači a příznivci některého rádia tak mají k dispozici nejen hlavní program své stanice v FM pásmu, ale i několik žánrových stanic téže značky na internetu. Díky tomu je programová nabídka rádií mnohem bohatší, než byla před 5-10 lety.
Některé stanice dokonce produkují samostatné pořady určené pouze pro web. Příkladem může být Filmix na Hitrádiích.
Pohled do studia i živé koncerty na přání
Nesmíme opomenout i práci se sociálními sítěmi a videoobsahem. Fenomén sociálních sítí a videa přinutil rádia najet na další populární vlnu. Díky tomu se rozhlasové vysílání stalo skutečně multimediálním. Průměrnému posluchači dnes už nestačí pouze to, že poslouchá program svého rádia. On už může kdykoliv přímo nahlédnout do studia.
Říkáte si, že tato funkcionalita je tu od dob prvních rádiových webů. Jenomže v minulosti šlo sledovat dění ve studiu pouze skrze nekvalitní statické fotografie z webkamery. Nynějším standardem je kontinuální videostream.
RockRadia v nové dlouhodobé kampani hledají Hrdiny a Hrdinky Ro(c)ku 2016
Právě v těchto dnech spustila RockRadia ojedinělou „komunikační reality show“ Hrdina Rocku 2016. Nejde jen o rozhlasový prvek, ale o komplexní marketingovou kampaň, která bude probíhat během následujících měsíců napříč všemi dostupnými kanály.
....Nové myšlenky, které bodují díky internetu
Stream ze studia je ale pouze začátek. Dalším krokem jsou živé přenosy venkovních rádiových akcí dostupné na webu nebo přímo na Facebooku a YouTube. Lze navázat pořádáním koncertů, které můžete poslouchat v rádiu, ale i sledovat živě na počítači. Výbornou ukázkou tohoto přístupu je například projekt Hitrádio CITY Live, který pořádá síť Hitrádií.
Sesterské RockRadio jde ještě dál, a trouflo si organizovat virtuální festival s velkými jmény, z něhož následně vysílá „přímý přenos“ po dobu jednoho víkendu. Ano, ze strany RockRadia jde o recesi, ale podobná myšlenka má úspěch právě díky prostředí internetu a sociálních sítí.
Právě popularita podobných akcí naznačuje, že rádio dnešní doby už není jen onou skříňkou, která hraje. Internet dává rozhlasovému vysílání nový rozměr a proměňuje rádio v multimediální platformu.