Podíl v licencované společnosti by jí měl prodal podnikatel Ján Kováčik, který ovládá 65 procent firmy Markíza-Slovakia. CME dosud vlastní pouze menšinu v servisní organizaci televize.
Podíl v licencované společnosti slovenské komerční televize Markíza chce získat její investor, americká společnost CME. Vyplývá to z tvrzení podnikatele Jána Kováčika, který minulý týden oznámil odkoupení padesátiprocentního podílu ve firmě Markíza-Slovakia, která je držitelem licence TV Markíza, od původní majitelky Sylvie Volzové. Uvedl to slovenský deník Sme.
Kováčik již dříve vlastnil prostřednictvím firmy ARJ minoritní podíl na licenci, nyní ji tedy zcela kontroluje. Společnost CME, která investovala do vzniku stanice, drží pouze minoritní podíl v servisní organizaci Slovenská televizní společnost (STS). Nyní se obává, aby nedošlo k podobnému případu jako v České republice, kdy jí licencovaná společnost (CET 21) odřízla od vysílání (CME vlastní ČNTS, bývalou servisní společnost TV Nova).
CME se poučila ze sporu o Novu
Prodej podílu ve firmě Markíza-Slovakia by CME umožňoval přímo kontrolovat licenci, která je pro vysílání televize klíčová. „Ano, je to pravda, je to v rovině úvah,“ řekl deníku Sme Kováčik. „CME chce být součástí licencované společnosti.“ Změnu vlastnické struktury Markízy-Slovakia by však musela odsouhlasit slovenská Rada pro vysílání a retranslaci. „Pokud by nedošlo k rozporu se zákonem, není důvod k tomu, aby rada vstup CME neschválila,“ tvrdí vedoucí Kanceláře rady Jarmila Grujbárová.
CME vlastní 49 procent servisní organizace STS a financovala výstavbu sídla Markízy v Záhorské Bystrici na okraji Bratislavy. Nakoupila také techniku a programy pro první měsíce vysílání. Majoritní podíl v STS má firma Markíza-Slovakia, která vlastní licenci, ale jinak se na chodu televize nepodílí. V licencované společnosti došlo v posledních letech k několika vlastnickým přesunům.
Licenci spravují tři lidé
Původně Markízu-Slovakia vlastnili na půl Pavol Rusko a Sylvia Volzová. Rusko později prodal část svého podílu Milanu Fiľovi a Jánu Kováčikovi. Společně pak založili společnost ARJ, která je spravuje. Volzová letos v listopadu prodala celý padesátiprocentní podíl Kováčikovi. Cena zůstává tajemstvím. „Dohodli jsme se, že ji nebudeme zveřejňovat,“ řekl Kováčik.
Markízu-Slovakia tedy z 50 procent vlastní Ján Kováčik a z 50 procent firma ARJ. V ní má podíl 34 procent bývalý ředitel televize Markíza Pavol Rusko, 15 procent Ján Kováčik a 51 procent Milan Fiľo. Markíza je nejsledovanější televizí na Slovensku a nejúspěšnější stanicí v portfoliu americké firmy CME.