Kontinuální měření poslechovosti rozhlasových stanic realizuje od roku 2006 společnost Median, samotné měření probíhá od roku 1998. Týdenní zásah v populaci 12-84 let je 85 %, přičemž hlavní vysílací čas, tzv. prime time, je pro rádia ráno a dopoledne, večer poslouchá rádio již méně lidí. Ve srovnání s televizí nejsou důležité ani tak jednotlivé pořady, jako spíše samotný zásah média, tzv. reach.
Co je úkolem mediálního zastupitelství?
Mediální zastupitelství pomáhají rádiím prodávat reklamní prostor, tzv. sales-house. Veřejnoprávní Český rozhlas zastupovala do roku 2014 společnost Media Master. S Českou televizí probíhá i „barterová“ dohoda, tedy vzájemné promotion. Celkový podíl na trhu je nad 24 %.
Na trhu dominuje Radiohouse, který v sobě zahrnuje dřívě dvě konkurenční skupiny – Media Marketing Services (například Hitrádio, Rádio Blaník, Fajn radio, RockRadio) a Regie Radio Music (především Lagardere – Frekvence 1, Evropa 2, Dance Radio, Radio Bonton a jiné). RadioHouse má podíl na trhu přesahující 50 %, z toho RRM představuje podíl 20%, MMS pak nad 30 %.
Neméně významnou skupinou je Media Club, ten reprezentuje stanice Radio United Services (rádia Kiss, Country Radio, Radio Beat,…) a společnost Londa (Rádio Impuls, RockZone).
Jak se měří poslechovost rozhlasových stanic?
Výzkum realizovaný společností Median zahrnuje prakticky všechny české stanice, ročně je dotazováno 30 tisíc respondentů. Čísla z průzkumu jsou důležitá zejména pro jednotlivá rádia pro účely prodeje reklamy a pro účely nastavení programu.
....