Satelitní příjem v České republice – první placené služby

Satelitní televize se na českém trhu objevila již koncem 80. let. Satelitní přijímač byl tehdy zbožím, které si většina lidí nemohla dovolit. Už v té době výrazně rozšiřoval možnosti příjmu tehdy ještě neplacené televize ze zahraničí. K popularizaci satelitních programů na českém a slovenském trhu došlo zejména díky vzniku třetího veřejnoprávního okruhu OK3.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Díky satelitu jsme sledovali MTV či Eurosport

Ten v určených časech přebíral vysílání německých a britských satelitních stanic, díky čemuž se už tehdy na česko-slovenský trh dostaly například značky Eurosport nebo MTV. Čeští diváci mohli díky tomuto vysílání sledovat i filmy a seriály na německých stanicích SAT 1, RTL nebo PRO7. I tyto možnosti později přispěli k větší popularizaci satelitního příjmu zejména v první polovině devadesátých let.

Situace se začala pozvolna měnit s příchodem nového milénia. V té době vzrostly nároky satelitních diváků, kteří začali vyžadovat programy ve svém jazyku. V nabídkách kabelových operátorů se objevilo několik lokalizovaných stanic a tu samou službu očekávali diváci i od satelitu.

Kdo byl průkopníkem satelitních služeb u nás?

Bylo tedy jen otázkou času, kdy se některý z operátorů vrhne na poskytování placené digitální satelitní televize. První značkou tohoto druhu byla u nás UPC Direct. Ta začala nabízet příjem nejen některých základních českých a slovenských stanic, ale i jiných placených kanálů v češtině. Navíc, začala domácnostem dodávat satelitní komplety včetně přijímačů v ceně služby, což přispělo ke zvýšení zájmu o tento druh příjmu.

Boom satelitní televize v České republice nicméně přišel v letech 2007-2010, kdy se postupně vypínalo analogové televizní vysílání na běžnou anténu a nahrazovalo se digitální televizí DVB-T. Řada diváků tehdy dala přednost satelitnímu příjmu (DVB-S) zejména s ohledem na větší programovou nabídku a v mnoha případech i kvalitnější obraz.

Satelitní příjem v České republice nyní aktivně využívá 30-40 procent domácností (stav v roce 2016). Na Slovensku je tato hodnota ještě výrazně vyšší.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .