Gentlemanská dohoda už neplatí. České a slovenské televize si hodlají konkurovat programem i reklamou

Před sedmi lety ohlásili zástupci nejvýznamnějších českých a slovenských komerčních televizí neformální dohodu o nekonkurenci. Nyní ale televizní manažeři hledají možnosti dalších příjmů a pouští se do expanze. Sousední trh může být zdánlivě lehkou kořistí.

Moderní televizní rodina - vedle klasické televize mohou jednotliví členové domácnosti sledovat vysilání i na notebooku nebo tabletu. Ilustrační foto Shutterstock.com

Moderní televizní rodina – vedle klasické televize mohou jednotliví členové domácnosti sledovat vysilání i na notebooku nebo tabletu. Ilustrační foto Shutterstock.com

České a slovenské televize se chtěly stáhnout ze sousedního trhu

Neformální dohoda zahrnovala české skupiny Nova, Prima, Barrandov a slovenské televizní stanice Markíza a JOJ. Všechny strany tehdy hledaly cestu, jak se vzájemně nekanibalizovat na omezeném reklamním trhu s nelicencovaným obsahem. Součástí neformální dohody měly být i aktivní kroky směřující k zamezení neautorizovaného příjmu na druhé straně federace.

Právě v duchu této dohody začala slovenská televize JOJ obesílat některé české kabelové společnosti s žádostí o vyřazení programů JOJ z jejich nabídky. Argumentovala přitom zcela očekávatelně – neměla totiž vypořádána vysílací práva pro české území. O podobný postup se pokoušela Prima na Slovensku. Většina kabelových operátorů jí ale z konkurenčních důvodů nevyhověla.

Následovalo pár klidných let a na problém s neautorizovaným příjmem českých stanic na Slovensku a slovenských v ČR se tak nějak pozapomnělo. Jenže tím se problém nevyřešil a nastoupila nová vlna snah o „vyřazení“. Ta ale nesouvisí s původní gentlemanskou dohodou o nekonkurenci – jde naopak přímo proti ní.

K expanzi je nutí hledání nových možností příjmů

České a slovenské komerční televize jsou nyní v situaci, kdy hledají nové možnosti příjmů. A ty lze dostat například od kabelových a satelitních operátorů, pokud své – jinak volně působící programy – prohlásí za „placené stanice“. Kabelové společnosti už nemají v zákoně zakotveno automatické právo šířit stanici, pokud je dostupná volně. A na druhou stranu si nemohou dovolit ze své nabídky vynechat nejžádanější značky. Tato situace je nutí domluvit se s televizemi na určitých poplatcích, například za HD verze.

A z pohledu televizí je klíčové svou působnost rozšířit na co největší území. Díky jazykové příbuznosti Čechů a Slováků tak mohou nyní televize oficiálně působit na obou stranách někdejší federace – a brát za to od operátorů peníze.

Přesně to je cílem Novy a Markízy s jejich verzemi International. Přípravu volného kanálu pro Slovensko ohlásila i televize Prima. A slovenská skupina JOJ v tichosti postavila svůj hlavní program pro ČR. Spustí jej už za několik dní – konkrétně 5. září.

Dostali v JOJ chuť na český reklamní „koláč“?

JOJ-ka ale přichází na český trh nejen s modelem placeného vysílání v kabelovkách a na satelitu, ale hodlá být dostupná i volně v rámci digitálního vysílání na běžnou anténu (DVB-T). A díky tomu může plošně zasáhnout přes 50 procent českých domácností a získat určitý podíl na reklamním trhu.

Je zřejmé, že i výnosy z reklamy na českém trhu mohou být pro skupinu JOJ motivační. Proto lze předpokládat, že její snaha neskončí pouze u dabování vlastních seriálů do češtiny. Pokud to bude dávat ekonomicky smysl, může JOJ začít nakupovat i zahraniční pořady, filmy a seriály pro český trh. A v takovém případě by mohla být plnohodnotnou konkurencí Nově, Primě i Barrandovu jako čtvrtý významný komerční hráč.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .