Sedm správních řízení s provozovatelem slovenské televize Joj, košickou společností Mac TV, minulý týden zahájila Rada pro vysílání a retranslaci. Vesměs jde o podezření ze skryté a nedostatečně označené reklamy.
Slovenská televize Joj, partnerská stanice TV Nova, čelí od zahájení svého vysílání v březnu letošního roku již sedmi správním řízením. Minulý týden je s provozovatelem Joj TV, košickou společností Mac TV, zahájila slovenská Rada pro vysílání a retranslaci. Řízení se týkají především nedostatečného oddělení reklamních bloků a upoutávek od programu televize Joj, podezření ze skryté reklamy a nedostatečnému označování pořadů, které nejsou vhodné pro děti a mládež.
Skrytá reklama na Miss?
Jedno ze správních řízení se týká vůbec prvního vysílacího dne televize Joj, kdy stanice živě přenášela finále soutěže Miss Universe Slovenské republiky 2002. Podle Rady při něm Joj odvysílala zvláštní blok o cenách pro vítězky, který lze považovat za skrytou reklamu. Stejným způsobem radní hodnotí i zařazení názvů společností, které sponzorovaly Miss Universe, do závěrečných titulků přenosu. „Mohlo tím dojít k záměrné propagaci obchodního jména předmětných společností,“ stojí v zápisu jednání slovenské licenční rady ze 7. května.
Další správní řízení se týká odvysílání sedmi upoutávek na pořady televize Joj, které nebyly dostatečně odlišeny od probíhajícího programu. Radním se také nelíbilo, že Joj přerušila dvanáctiminutovou zpravodajskou relaci Práve teraz dvěma reklamními bloky, což je v rozporu se zákonem o vysílání. Televize Joj rovněž neoznačovala své programy piktogramy, které upozorňují rodiče na vhodnost či nevhodnost pořadů pro děti a mládež. Podle zákona totiž musí všechny slovenské televize označovat každý pořad „smajlíkem“ a věkovou hranicí diváka, pro kterého ještě není vhodný.
Řízení čelí i Markíza a STV
Páté správní řízení se týká živě vysílaného odpoledního Studia Joj, ve kterém vystoupil zástupce slovenské sázkové společnosti Niké. Radní navíc upozornili, že Joj na začátku a konci tohoto pořadu neodvysílala prezentace sponzorů Studia Joj. Poslední dvě řízení se pak týkají filmu Tajemství minulého léta, který Joj odvysílala 21. dubna a podle Rady jej neoznačila jako nevhodný pro děti, i když jej zařadila před 22. hodinou. Během filmu pak Joj odvysílala několik reklamních bloků, které nebyly zřetelně odděleny od ostatního programu. Bezprostředně před koncem filmu Joj zařadila samostatný reklamní šot bez zjevného důvodu, dodala Rada.
Během stejného zasedání slovenská Rada pro vysílání a retranslaci zahájila pět správních řízení s nejsledovanější televizí Markíza a pět řízení s veřejnoprávní Slovenskou televizí. Ve většině případů šlo o podezření ze skryté reklamy. Všichni provozovatelé dostali lhůtu k vyjádření a poté radní rozhodnou o případné sankci.