GLOSA – V předchozích dnech jsem na několika diskusních fórech zachytil povzdechy diváků nad přemírou reklamy v televizi. Nova s Primou prý rozšířily počet reklamních bloků i v rámci hodinových seriálů. I přesto si myslím, že množství reklam na českých televizích není žádná tragédie. V západních zemích se jich vysílá mnohem víc.
České televize mohou odvysílat maximálně 12 minut reklam za hodinu…
České komerční televize mohou dle aktuálně platných zákonů odvysílat maximálně 12 minut reklamních spotů v průběhu jedné vysílací hodiny, přičemž každé souvislé dílo lze přerušit maximálně jednou za 30 minut. Naproti tomu, v západních zemích jsou tato pravidla mnohem volnější.
Podívejme se například do Spojeného království. Pokud si na satelitu naladíte jakýkoliv volně dostupný komerční program, zjistíte, že v průběhu jedné hodiny lze zhlédnout 3-4 reklamní přestávky. Reklama se nesmí zařazovat bezprostředně po úvodní znělce pořadu, ani před závěrečnými titulky. Ve výsledku ale můžete v průběhu jedné hodiny odvysílat i 16 minut reklam.
Britské televize totiž dodržují „okrouhlé“ vysílací bloky. Běžný 22minutový sitcom nebo dokument má dle programové struktury 30 minut. A 44minutová epizoda seriálu nebo talkshow se díky reklamě natáhne až na 60 minut.
Seriály, magazíny a další předtočená tvorba tak může obsahovat až 16 minut reklamy v průběhu jedné hodiny, což vychází na 26 procent času.
…televize v USA věnují reklamě až 20 minut
Ještě horší je situace v USA, kde se vyrábí většina populárních seriálů a filmů a televizní společnosti tam masivně investují i do kvalitně zpracovaného zpravodajství a publicistiky. Aby komerční televize ufinancovaly náročnou výrobu svých pořadů, věnuji reklamním sdělením bezmála 30 procent svého vysílacího času.
Na rozdíl od Velké Británie je v USA povoleno zařazování reklamních bloků i bezprostředně po úvodní znělce seriálu nebo těsně před závěrečnými titulky. Z tohoto důvodu již velká část nových seriálů z USA ani nemá zapamatovatelnou úvodní sekvenci. Po prvních scénách se většinou objeví pouze logo seriálu bez konkrétního představení jednotlivých herců – aby mohla hned následovat reklama.
V případě seriálů a talkshows se v rámci jedné hodiny objevuje zhruba 16 minut reklam. Horší je však situace u zpravodajství a publicistiky, zejména v hlavním vysílacím čase, kde v průběhu hodiny můžete narazit i na 19-20 minut. Tímto způsobem se nejen zkrátí vysílací čas konkrétní relace – tedy můžete malinko ušetřit na produkci obsahu – ale zároveň se prodlouží celkový reklamní čas, díky čemuž můžete vydělat na reklamě o něco víc.
Jak asi tušíte, v USA se na televizi nedá moc koukat. I proto se tam tak dobře daří streamovacím službám jako je Netflix, hulu nebo Amazon Prime. Nejenže tyto platformy nabíbí kvalitní vlastní obsah, ale zároveň jej uživatelům servírují bez reklam. Pochopitelně – za poplatek.
Pokud vám ale překáží 12 minut, které mohou reklamě vyčlenit české komerční stanice, vězte, že naše zákony jsou v tomto směru ještě docela přísné.