Bilance 2018: Přehlídka literárních a dramatických pořadů ukázala to nejlepší z rozhlasové tvorby

Kouty u Ledče nad Sázavou jsou s přehlídkami rozhlasové tvorby neodmyslitelně spjaty. Výjimku Sdružení pro rozhlasovou tvorbu neučinilo ani v roce letošním. V krátkém pohledu nabízíme ohlédnutí 26. ročníkem BILANCE, nesoutěžní přehlídky rozhlasové tvorby.

Bilance

Bilance 2018 – autor: Michal Bureš, předseda SRT

Lukáš Vrbovský, autor pořadu „Sladké je žit“, nás v necelé půlhodině provází poezií spojené s jazzem tajemnými zaříkáváními a příběhy z Vysočiny, které sesbíral a napsal Miloš Doležal. Na Českém rozhlase Vltava byl 216. díl pořad nesl název „Černé svině křen při měsíčku strouhaném“.

Na ploše téměř 82 minut vyniká rozhlasová hra Prezident v režii Petra Mančala. Jak už název napovídá, původně divadelní hra Thomase Bernharda seznamuje s obrazem vládnoucích elit, které jsou zcela odtrženy od reality a také od samotných občanů. Hlavních rolí se zhostili Jiří Lábus, Táňa Medvecká či Dalimil Klapka.

Programová řada Zaostřeno, již denně uvádí Český rozhlas Plus, byla zastoupena pořadem Šárky Fenykové s názvem „Homoparentální rodičovství“. Na ploše třetiny jedné hodiny zkoumá, jak funguje taková rodina, co je na ní exotického a zda existují nějaká tabu.

Zkrátka při poslechu nepřišli ani příznivci Radia Wave, Hana Kuncová a Jiří Špičák se společně pustili do dramatizace ruských, irských, inuitských a romských pohádek. Na pohádce „O překrásné Vaslise“ se podíleli nejen jako interpreti, ale též i jako autoři, vyprávění probíhalo jako dvouhlas za použití zvukových efektů a současné hudby.

Hovory se spodinou se v rámci řady „Četba na pokračování“ představují sondu do života okraje čínské společnosti. Zazněly též tři pořady z cyklu „BáSnění“. O vzkříšení v básních vybraných režisérem Miroslavem Bambuškem se mluvilo na Velký pátek na vlnách ČRo Vltava.

Alena Zemančiková se ptala v první části cyklu „Kdo by se divadla bál“, Tomáš Töpfer zval posluchače na zábavné výpravy do divadla, název první části „Sláva a pád antické tragédie“ zcela jasně popisuje obsah. Zastoupena byla rovněž novinka České rozhlasu Vltava „Reflexe: Filozofie!“, Petr Šourek se věnovat tématu samořídících aut.

David Vaughan se v programové řadě Kontexty podívá s posluchači prostřednictvím seriálu Jiná Evropa pět občanů, kteří nejsou Češi. Marie Iljašenko, bohemistka, letos vydala pod dvojjazyčným názvem Svatý Outdoor novou básnickou sbírku. Už její první sbírka Osip míří na jih byla nominována na cenu Magnesia litera v roce 2015.

Tomáš Soldán měl režii rozhlasové hry Nejasné nebe z pera autora Martina Františáka. Inspirována je slavnou básní Petra Bezruče „Maryčka Magdonová“. O tom, že „Mořské víly existují“ přesvědočoval posluchače Jan Novotný, jedná se o příběh na motivy klasiky H. Ch. Andersena, jednalo se o zástupce z Radia Proglas.

Ve hře filozofující spisovatelky Ingeborg Bachmannové hraje důležitou roli jak výška newyorských mrakodrapů, tak Central Park a noční i denní život města. Dobrý bůh je v příběhu dvou milenců, Jennifer a Jana, kteří se náhodně setkají v New Yorku, zosobněnou negativní silou, která má moc zničit každou lásku. Druhé zastoupené dílo Petra Šourka s názvem „Dějiny kapitalismu“ se vydává po stopách důchodů.

Audioknihou roku 2017 se stala „Vražda v Orient Expresu“, vydavatelem je společnost OneHotBook Praha. Na plénu zazněly dvě ukázky ze slavného detektivního románu, v němž Hercule Poirot řeší další záhadný případ.

Jiří Procházka nás zavede v režii Tomáše Soldána do světa „Rečové terapie“. „Život jako řečová terapie, soukromé glissando trapnosti, srdce nahmatané skrze ústa a vědomí okamžiku, vědomí, které přichází pozdě. Pořad z původních překladů básní současného amerického básníka Deana Younga. Surrealistické básně a jejich trapná existence v prostoru každodenního bytí, doplněné hudbou Aphexe Twina.“

První část Pověstí z Jeseníků nás zavede do Šternebrka a okolí. Hlas Igora Bareše nás provází krajinou, světem skřítčích ženušek, vodníků, prokletí s zázraků. Proč právě on? Protože se jedná o krajinu jeho dětství.

Posledním dílem, nad nímž se v prostorách Bilancce horlivě debatovalo, byl dokumetn Dagmar Platilová – krédo hudebníka. Autorka Šárka Skaláková nahlédne posluchač do tvorby a profese významné umělkyně a harfenistky.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .