Představy o tom, že když začne pršet, okamžitě se zvýší počet diváků, kteří si zapnou televizi, je mylná. Stejně je to se zimním časem. Smráká se sice dříve, počasí nestojí za nic, televize ale žádné rapidní skoky ve sledovanosti nezaznamenávají.
Sledovanost televizních stanic se přechodem na zimní čas nijak rapidně nezvyšuje. Na podzim se sice tradičně zvyšuje průměrná doba, kterou divák stráví před televizní obrazovkou, neznamená to však, že by od neděle české televizní stanice zaznamenávaly skokový nárůst sledovanosti.
„Elektronické měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů, praktikované v České republice od června roku 1997, potvrdilo to, co ukazoval už předchozí výzkum diváckého chování, uskutečňovaný u nás od 70. let 20. století metodou vyplňování programových deníčků panelem respondentů – totiž sezónní kolísání zájmu o televizní vysílání,“ upozorňuje vedoucí Analýzy programu a auditoria České televize Kristina Taberyová.
Kolísání je každoroční a projevuje se tak, že zhruba od dubna do srpna zájem o televizi klesá, zatímco od září zase vzrůstá tak, aby od poloviny prosince do poloviny ledna dosáhla svého maxima. Naopak nejnižší sledovanost mají televize od poslední červencové do druhé srpnové dekády, upozorňuje Taberyová. Během prvního čtvrtletí každého roku sledovanost spíše stagnuje.
Podle Taberyové však tato kolísání sledovanosti platí jen rámcově. Do celkového výsledku může zasáhnout mimořádná programová nabídka v podobě neočekávané události a s ní spojeným zpravodajstvím, sportovními přenosy nebo atraktivními filmy. „Mimořádná programová nabídka je s to sezónní pokles eliminovat a naopak sezónní vzestup umocnit,“ upozorňuje Taberyová.
O této skutečnosti se mohla přesvědčit ČT během letošních přenosů z hokejového šampionátu, které vysílala na přelomu dubna a května. V této době není sledovanost televizí obecně příliš velká. Svou roli hraje především zlepšující se počasí, kdy lidé upřednostní jiné aktivity před vysedáváním před televizorem.
Zajímavá je ale skutečnost, že diváci nemění své zvyklosti nárazově, takže například vytrvalý déšť během letních měsíců nepřinese efekt v podobě zvýšené sledovanosti ze dne na den nebo dokonce z hodiny na hodinu. „Zkušenosti ukazují, že až teprve po týdnu může k televizorům přivést statisticky významnější počet diváků,“ upozorňuje Kristina Taberyová.
Jednotlivé měsíce letošního roku podle průměrného času stráveného u obrazovky ČT (počet minut na diváka):
1. Leden – 233
2. Únor – 226
3. Březen – 216
4. Duben – 207
5. Září – 203
6. Květen – 180
7. Červen – 175
8. Červenec – 169
9. Srpen – 163
Zdroj: Taylor Nelson Sofres Media – ATO