Exkluzivní rozhovor serveru RadioTV s programovou ředitelkou televize Nova Libuší Šmuclerovou o Nejslabším článku, vánočním programu a spolupráci se slovenskou televizí Global.
Populární televizní soutěž Nejslabší článek míří do České republiky. Od příštího roku se objeví na obrazovce TV Nova, i když o programovou licenci pro tento formát usilovala i Česká televize. Té by chtěla Nova konkurovat také v oblasti vlastní tvorby. Stanice posiluje své pozice také na Slovensku, kde získala většinový podíl v televizi Global.
Nova koupila programovou licenci na soutěž Nejslabší článek. Začali jste už nabírat soutěžící, česká verze ponese název Nejslabší! Máte padáka! Kdy se tato soutěž objeví na obrazovce?
Nejslabší! Máte padáka! je po Milionáři druhým zahraničním formátem v pořadí, který Nova koupila. Licenci jsme koupili letos na podzim a do vysílání ho plánujeme zařadit s novým programovým schématem začátkem února, kdy Nova tradičně slaví výročí zahájení svého vysílání.
V jakém vysílacím čase se tato soutěž objeví?
Jde sice o prime time, ale ne od 20, nýbrž od 21 hodin. Vycházíme ze světových výzkumů, podle kterých tato soutěž konvenuje spíše s mladším divákem, takže tomu přizpůsobujeme i její zařazení. Pro vysílání v pozdějším čase hovoří i ostřejší klima, které v pořadu převládá.
Čili nechcete opakovat chybu RTL, která nasadila Nejslabší článek ve všední den od 15 hodin a ten pořad má podprůměrnou, asi jedenáctiprocentní sledovanost?
Nemůžeme české podmínky porovnávat s RTL. Přiznám se, že občas přicházejí i lidé přímo z Novy a ptají se, proč nenasadíme od 20 hodin podobný pořad jako RTL. Nova už od doby svého vzniku, protože nevznikla v Německu, nýbrž v České republice, musí postupovat úplně jiným způsobem. Je to dáno počtem komerčních televizí, které zde vysílají, ale i charakterem jejich publika. RTL se musí zaměřovat na minoritnější cílové skupiny, zatímco my míříme stále ještě na total.
Takže se vůbec neinspirujete třeba tím, jak RTL programuje?
Neinspirujeme se vůbec žádnou zahraniční televizí. Například seriály, které uspějí v Německu, Británii nebo Spojených státech od 20 hodin, Nova může nasadit až od 23 hodin.
Zmínila jste, že u Nejslabšího článku očekáváte největší zájem u mladších diváků. Znamená to, že u něj neočekáváte takový úspěch jako u Milionáře, který patří mezi pořady určené pro širší skupinu a sledují ho i starší diváci?
Budu ráda, když té sledovanosti dosáhne. Ale objektivně si myslím, že Milionář bude úspěšnější. To ale neznamená, že věkové skupině, pro kterou je Nejslabší článek nejvhodnější, nebude tento pořad vyhrávat.
Říkám to proto, že v Británii nebo Spojených státech Nejslabší článek předstihnul Milionáře.
Ano. Někde je tomu ale naopak. Často záleží na okolnostech, kdy se pořad vysílá, na počasí, na atmosféře, klimatu, náladách a ostatních věcech, ač se to tak navenek nejeví. Vycházíme z toho, že se formát bude tvořit zde. Víme, co do něho budeme vkládat a co od něho podle našich zkušeností můžeme očekávat.
V Nejslabším článku vystupuje tvrdá moderátorka. Má už Nova nějakou adeptku?
Zatím nemá. Cítím to jako vážný problém. Od chvíle, kdy jsme koupili licenci, a to jsou dnes přibližně dva měsíce, redakce zábavy velmi intenzivně hledá. Na kamerových zkouškách se vystřídalo několik desítek adeptek. Včera (rozhovor probíhal ve čtvrtek 6. prosince, pozn. RadioTV) jsem viděla čtyři finalistky, které prošly všemožnými síty a rámcově se moderátorce, kterou potřebujeme, přibližují. Nejsem si do této chvíle jistá, stejně jako mí kolegové, jestli jedna z nich je onen typ, který zvládne moderování pořadu Nejslabší! Máte padáka!
Jak bude výběr pokračovat?
Tento týden se budou točit další kamerové zkoušky, které mají odhalit, jak adeptky reagují na různé situace. Nejde jen o typ dámy, ten bychom už jakž takž měli. Daleko složitější je, jak moderátorka dokáže reagovat, jak je schopná ironizovat, poznámkovat některé odpovědi soutěžících. To je výbava, kterou nemá hned tak někdo.
Zaslechl jsem jméno Barbary Nesvadbové.
Ano, účastnila se kamerových zkoušek.
A je jednou z těch čtyř, které postoupily?
Ne. Jejich jména vám pochopitelně neprozradím.
Bavili jsme se o Milionáři. Chápu to tak, že bude pokračovat dál souběžně s Nejslabším článkem? Počítáte s tím, že Milionář příští rok skončí, nebo bude pokračovat dále?
Záleží na tom, jaký bude mít úspěch. Jsme natolik flexibilní, že ve chvíli, kdy jakýkoli formát přestane fungovat, umíme ho vyřadit z vysílání ze dne na den. U Milionáře to ale nepředpokládám minimálně do konce příštího roku.
Kdy si Nova dokáže říci, že Milionář už nemá úspěch?
Úspěch je velmi široký pojem. Tvrzení, že Milionář nemá úspěch, může přijít třeba ve chvíli, kdy jeho sledovanost spadne ze současných 70 nebo 60 procent na 50. Ale ve srovnání s ostatními pořady je to pořád výjimečný formát, jeden z nejsledovanějších. Kdyby spadnul ještě níž, nejprve bychom ho odsunuli do horšího času, a kdyby ani tam „nefungoval“, teprve potom bychom ho vyřadili z vysílání.
Kde je ta hranice, kdy už by se uvažovalo o jeho vyřazení?
Ve chvíli, kdy náklady na výrobu pořadu přesáhnou výtěžnost času, ve kterém se v tu chvíli nachází.
Dá se to nějak blíže specifikovat?
Došlo by k tomu v okamžiku, kdy by se Milionář posunul do času, kde by vytvářel průměrnou sledovanost za vysokých výrobních nákladů, takže by na jeho místě mohlo být cokoli jiného, co by dosáhlo stejných čísel při menších nákladech. Nešlo by ale o žádnou tragédii, protože by tím pádem mohlo dojít k určitému obrodnému procesu, pohybu ve vysílání, který u Novy není příliš častý. My máme opačný problém. Tím, že máme mnoho úspěšných pořadů, nemůžeme v programu dělat téměř žádné změny. Proto nemohu hýřit novinkami, když se mě novináři ptají, co chystáme při té či oné příležitosti nového. Není toho tolik, co nabízejí kolegové z jiných televizí, protože úspěch nám to nedovoluje.
Tomu odpovídá situace z letošního září, kdy Prima vyjela s novým programovým schématem a grafikou, Česká televize na to reagovala a Nova prakticky pokračovala dál v zavedeném schématu.
Přesně tak. Velké změny se dělají v okamžiku, kdy máte problém, nebo se stanice celkově předesignovává. To může nastat například ve chvíli, kdyby se prodej reklamy měnil z totalu (skupina dospělých diváků starších 15 let, pozn. RadioTV) na cílové skupiny. V takovém případě by byla Nova nucena změnit programování, protože nyní většinu pořadů i akvizic vysílá především pro většinovou populaci. Pak by přišly na řadu pořady určené cílovým skupinám, pro mladé, ženy, apod.
V Německu je teď populární takzvaná Soudní show. Uvažujete o nákupu tohoto formátu?
Máme několik návrhů, ale ze stejného důvodu, který jsem zmínila výše, že ne vše, co je úspěšné v zahraničí, je úspěšné i u nás, zatím ne.
Na Nově existuje pracoviště, které se zabývá vývojem nových formátů. Spadá do jeho kompetencí vývoj reality a kviz show, mezi které patří také Nejslabší článek?
Redakce nových formátů vznikla před třemi nebo čtyřmi lety jako projekt, který se ukázal být víceméně chybný. Spočíval na myšlence, že se v této redakci budou vyvíjet nové formáty od zpravodajství až k totální zábavě. To by ale redakci muselo tvořit totální universum lidí, kteří rozumí všemu. Takže ona existuje, ale už druhým rokem se pod ní vyrábí jako pod jakoukoli jinou redakcí. Shodou okolností od Nového roku zaniká a mění se v redakci talk and live, takže v ní budou vznikat talk show a pořady, které se vysílají živě.
Vývojem nových formátů se už nikdo zabývat nebude?
To přirozeně neznamená, že se vývojem pořadů nikdo zabývat nebude, že nikdo nebude sledovat trendy v zahraničí. Je to ale profese pro odborníky vědeckého typu, kteří nás budou permanentně zahrnovat analýzami ze zahraničí, doporučeními, aktualitami, atd. Takové tady máme.
Jde o Milana Krumla?
Ano, jste velmi dobře informováni.
Blíží se Vánoce a Silvestr. Nova už představila část svého svátečního programového schématu. Chybí mi v něm ale české filmy a pohádky.
Neprozradili jsme je ze strategických důvodů. V současné době už připravujeme program pro únor. Vánoce jsou dávno hotové.. Nechceme ale, aby nás konkurence „vyhmátla“, takže k českým filmům a pohádkám do posledního okamžiku nepřiřazujeme vysílací časy a lahůdky zamlčujeme. Konkurenční televize samozřejmě dělají všechno pro to, aby se je dozvěděly.
To je pravda, televize Prima na nedávné tiskové konferenci přiznala, že pro letošek se jí nepodařilo plány konkurenčních stanic zjistit, a tak se poprvé pokusila sestavit vánoční schéma podle sebe, bez možnosti reagovat na schémata Novy a ČT.
Prima se často chová tímto způsobem, někdy však ke své škodě.
Všiml jsem si, že dáváte často přednost zahraničním filmům před českými. Proč?
Souvisí to s devalvací českých filmů, která nastala v posledních dvou letech. Česká televize a Prima způsobily nadstandardním vysíláním jejich totální inflaci.
Prima tím loni na podzim slušně nahnala sledovanost…
Ano, ale nasazení několika českých filmů týdně x měsíců za sebou, způsobilo, že se jimi český divák nabažil. Sledovanost českých filmů, která byla před třemi lety doslova exkluzivní, proto dnes upadá. Divák dává opět přednost dobrému zahraničnímu filmu než desetkrát omletému českému titulu. Časem se to může zase otočit. Předchozí nedostatek českých filmů zase způsobil Bonton, který nakoupil autorská práva a začal je prodávat za ceny, které si televize nemohly dovolit, čili byl o nich hlad.
Není také problém v tom, že k některým filmům se Nova nemůže dostat právě kvůli autorským právům?
To je otázka pouze u nových filmů, které koprodukovala Česká televize. K něm pravděpodobně přístup mít nebudeme. Ale banka českých filmů, které vznikly ještě před koprodukcemi ČT, je dostatečně velká. U ní platí to, co jsem řekla.
Pojďme od filmů k seriálům. Placený kanál HBO začal vysílat vlastní seriál Bratrstvo neohrožených. Nechce se Nova pustit také do vlastní tvorby?
Určitě. Je to jedna ze změn programu, které do budoucna na Nově nastanou. Stoprocentně chceme jít do hraného seriálu, který bude zajímavý pro všechny cílové i věkové skupiny. Dokonce bychom už natáčeli, kdybychom měli dobrou literární předlohu. Čekáme pouze na scénář, který by stál za realizaci. Bohužel u nás není dostatek dobrých autorů a témat, která by splňovala tato kritéria. Některé projekty máme rozjeté, opět ale nemohu prozrazovat. Rozhodně chceme točit seriál. Nebo několik.
Souvisí to se slibem České produkční invest, že pokud získá slovenská televize Global regionální licence v Bratislavě, Žilině a Hlohovci, vyprodukuje pro tuto stanici původní seriál?
Ne. Myšlenka natočit pro Novu seriál je stará více než rok, zatímco Global je přeci jenom relativně nové „miminko“.
Televize Global by měla od příštího roku vysílat část programu, který bude pocházet od Novy….
Potřebujeme ještě čas.
Budou se na Barrandově vyrábět pro Global speciální programy, nebo se budou ty, které vysílá TV Nova?
Záleží na ekonomice Globalu. Ze začátku se počítá s tím, že bude vyrábět pouze omezenou část programu, zejména zpravodajství a talk show. Většinu formátů ale bude přejímat od Novy, z nichž pouze část, kterou předepisuje zákon, bude dabovat do slovenštiny. Mnohé se bude vysílat přímo v češtině. Global proto bude muset do začátku vyjít především s tím nejúspěšnějším, co ze sebe může Nova momentálně vydat. Vedle části vlastní výroby se ve schématu objeví i akviziční pořady, pro které jsou nakoupená práva i pro Slovensko. Teprve postupem času bude podíl vlastní výroby Globalu stoupat, a může to dojít až do doby, kdy se na Barrandově nebo přímo na Slovensku budou cílně točit velmi ambiciózní věci.
Akvizice bude Global nakupovat prostřednictvím společnosti AQS, jako televize Nova?
Ano. Máme přehled o tom, co v tuto chvíli už má práva pro Slovensko, a co nikoli. Knihovna je rámcově vybavena.
Na seriál pro Global jsem se ptal z toho důvodu, že Vladimír Železný při veřejných slyšeních v Bratislavě sliboval, že půjde o projekt za 20 milionů korun, který bude financovat TV Nova a Evropská unie.
Zatím se opravdu nedá říkat nic konkrétního. V podstatě platí totéž co v případě seriálu pro Novu, přičemž u Globalu je výhled ještě delší. Kdyby to u Novy šlo velmi rychle a hodně se dařilo, mohlo by se začít natáčet už v průběhu příštího roku. U Globalu určitě ne.
Bude existovat stejná vazba jako mezi Globalem a Novou také naopak – ze Slovenska do České republiky? Jak se to projeví na poměru slovenštiny ve vysílání TV Nova?
Záleží na úspěchu. Vysílání Novy nemůžeme ovlivňovat jenom podle svého přání. To, co bude potenciálně úspěšné pro Novu, budeme určitě nabízet i našemu divákovi. Spíš se dá předpokládat, že v první fázi budeme některé pořady vysílat simultánně. To znamená, že tentýž program se bude ve stejnou dobu vysílat zde i na Slovensku.
Několik let se spekuluje o programové spolupráci TV Nova a Prima TV. Váš předchůdce Petr Sládeček dokonce zveřejnil, že taková spolupráce skutečně existovala.
Člověk z profese pohledem na křivky sledovanosti pozná, že se tyto stanice proti době chovají konkurenčně. Je evidentní, že kdyby tomu tak nebylo, nenasadila by Prima proti našemu filmu Někdo se dívá titul Zvíře, kde hlavní roli hraje s Jean Paul Belmondo. To by se někdo musel zbláznit. Takže toto je normální válka, kdy jednotlivé televize proti sobě nasadí to nejlepší, co pro daný čas mají. Dalším příkladem může být seriál Hunter, který v předvečerním čase vysílá Prima a který nám dlouhodobě devastuje sledovanost Áčka. Totéž je v případě nasazení dvou telenovel ve stejný čas, což by se nemohlo stát, kdyby jedna stanice ovlivňovala druhou.
Ale konkurence se třeba stírá tím, že Prima i Nova nakupuje akvizice od stejné firmy, společnosti AQS. Prima na tom ale není finančně tak dobře jako Nova, takže musí počkat, co na ni zbude. Je tohle konkurence?
Rozumím vám, ale Prima by byla ve stejné situaci i v případě, že by akvizice nakupovala sama na volném trhu. Takhle je to jenom posunuto do České republiky, takže nemusí nakupovat přímo v zahraničí. Tam by byla možná „válcovaná“ ještě více než tady, protože společnosti v zahraničí mají především zájem prodat co největší balík programů za co nejvyšší cenu, ne naopak. Nova by skupovala díky své váze podobné objemy, jako nyní, Prima je pro prodejce partner jiné váhové kategorie.
Pro obě televize vyrábí teletext stejná firma.
Tak to je ale od doby, co je teletext teletextem a nikdo nikdy nepřišel s důvodem, proč by nemohla teletext servisovat jedna firma. Nikdo nedefinoval, co by proti sobě nebo pro sebe mohla dělat, aby to vadilo či nevadilo. Přiznám se, že mě to ani teď nenapadá.
Dokážete si představit, že by byla Nova „provázaná“ podobnými smlouvami i s jinými televizemi, například s TV3?
Ona to není provázanost s televizí.
Ale určitým způsobem vás vážou smlouvy se stejnou firmou…
Nás to ani neváže. Váže nás jediné pravidlo, že potřebujeme být nejúspěšnější. Díky tomu je naše váha při jednání s firmami typu AQS a na volném trhu v podstatě stejná. Jinými slovy, kdyby od AQS chtěla nakupovat pořady i TV3, z pohledu Novy se více méně nic nezmění. Spíš by se tím pravděpodobně něco změnilo pro AQS. Mohla by jiným způsobem strukturovat balíky, které nakupuje, protože by si mohla dovolit nakupovat i jiné tituly. Možná, že by to pro jejich jednání bylo ještě lepší, ale nevidím důvod, jak by nás to mělo ovlivňovat. My se musíme starat pouze o to, abychom byli nejúspěšnější stanice.
Vladimír Železný několikrát zmínil, že Nova bude reprízovat seriál Hospoda, pravděpodobně Nováci a že chystá velké retro začátku vysílání Novy z roku 1994. Jak jste se k těmto pořadům dostali, protože ty vyrobila ČNTS a Vy jste s ní ve sporu?
Od začátku sporů o Novu říkáme, že vysílací práva k těmto pořadům vlastní CET 21. Je na tom založena řada soudních pří. Práva má CET 21, bez ohledu na to, že pořady vyrobila ČNTS. Proto neexistuje důvod, proč bychom je nemohli znovu vysílat. Spíš bych polemizovala s tím, že Nova chystá „velké retro“. Nic takového nechystáme. Je to tak, že jeden den v týdnu budeme vysílat okénko věnované archivu, který Nova za dobu své existence vybudovala.
Budou se tam objevovat třeba tváře z Televizních novin té doby a podobně?
Ne, vůbec ne. Chraň pánbůh, jestli to takhle vyznělo. Já mluvím o osmé hodině večer.
Právě že Vladimír Železný to vůbec nespecifikoval.
Jediné, co plánujeme, je zařazení okénka z archívu zábavy, kde se budou objevovat nejúspěšnější zábavné programy. Objeví se v novém programovém schématu od února a budeme ho vysílat v prime timu. Vedle toho budeme už podruhé v historii Novy opakovat Hospodu. S tou se nepočítá od února, ale později. Nováky jsme zatím nenasadili, ale také se s nimi do budoucna počítá. Každá televize musí zhodnocovat svůj archiv. Když si všimnete, co dělá ČT v průběhu posledních let, nebo dokonce měsíců, jak vypadalo její léto, bylo by zajímavé spočítat poměr repríz v jejím vysílání. Třeba v porovnání s Novou.
Nova nedávno získala vysílací práva pro fotbalové přenosy na sezóny 2002 a 2003, které se týkají všech zápasů na území České republiky pro všechny typy vysílání. Zároveň s tím jste oznámili, že nebudete pro pořady magazínového typu konkurenčních stanic poskytovat záběry z těchto zápasů zdarma, jak tomu bylo doposud. Hovořilo se především o pořadu ČT Dohráno. Šéfredaktor sportu ČT Jaromír Bosák ale tvrdí, že tento pořad je zpravodajský, a tudíž ČT nebude za záběry Nově platit. Došlo už k nějakým jednáním?
Došlo zatím k jedné schůzce na úrovni generálních ředitelů, která souvisela se změnou mediálního zákona. Ten upravuje náhled i na využívání zpravodajských materiálů z komerčně nabytých, třeba sportovních přenosů. Ředitelé došli k rámcové dohodě, že dřívější úzus bude platit i do budoucna, i když určité konfliktní body zůstaly nedořešeny. Je to o tom, že nabudete-li za poměrně velkou sumu vysílací práva, potřebujete je zhodnotit. Jinými slovy, pokud bude nějaká televize něco potřebovat, rádi jí to poskytneme, ale za úplatu nebo protihodnotu.
A co se týká pořadu Dohráno?
S pořadem Dohráno tento typ spolupráce nebyl a není. Uvidíme do budoucna, protože všechna jednání zatím nedoběhla. Samozřejmě jde o konfliktní bod, ale vzhledem k tomu, že ČT má nakoupenou celou řadu jiných sportovních práv, předpokládám, že dojde k dohodě, kdy si recipročně v něčem vyjdeme vstříc.