Pozitivní mysl, dobrá obchodní čísla a pevné zdraví

To vše si přeje Karel Friml, ředitel divize národního prodeje ze společnosti Radiohouse, které mimo jiné obchodně zastupuje Rádio Blaník, které rozšířilo vysílání a od 1.5. vysílá na celkem deseti nových kmitočtech. Naladit ho mohou posluchači nejen z Brna, ale i z Vyškova, Boskovic, Blanska a nově také na Vysočině. Rádiu Blaník se podle posledních dostupných dat Radioprojektu výrazně daří, jednou týdně si ho naladí alespoň 1.148.000 posluchačů a aktuální podíl na trhu činí 9,7%. Co rozšíření stávajícího pokrytí znamená pro posluchače a reklamní zadavatele? To se dozvíte exkluzivně v rozhovoru.

karel-friml
Karel Friml – ředitel devize národního prodeje ze společnosti Radiohouse

Rádio Blaník rozšířilo své pokrytí na jižní Moravu a Vysočinu. V Brně nahradilo rádio Petrov, které skončilo po 18 letech vysílání, co tato změna znamená pro posluchače?

Rádia Petrov a Blaník byla svými formáty tak blízko, že pro posluchače bude změna relativně malá. Troufnu si tvrdit, že pro velkou většinu posluchačů bude změna pozitivní, protože budou slyšet svoji oblíbenou hudbu, nepřijdou o své regionální benefity a zároveň budou těžit ze zázemí rádia Blaník. Máme totiž s podobnými akvizicemi dobrou zkušenost, jak na trhu posluchačů, tak na trhu reklamním. Umíme přinést regionalitu a zároveň využít zkušenosti ze sítě. Nakonec dobrou referencí může být podobný krok na Karlovarsku (původní rádio Egrensis, nyní Blaník Karlovarsko), ale třeba i v rámci většího „sousta“ před lety východočeské rádio OK, dnes Blaník Východní Čechy. Všechny tyto změny proběhly veskrze dobře, znamenalo to kvalitativní posun pro posluchače a zároveň dobrá čísla poslechovosti pro Blaník jako produkt. Navíc tím, že Blaník jako rádio ctí tradice i své posluchače, tak mě takové změny na trhu obecně těší.

Co díky této změně můžete nabídnout reklamním zadavatelům, jaké pro ně bude mít rozšíření pokrytí přínos? 

Pro reklamní zadavatele to je pochopitelně dobrá zpráva, a to jak z pohledu národního, tak regionálního. Blaník rozšiřuje svoje pole působnosti a logicky doplňuje své pokrytí především v Jihomoravském kraji a na Vysočině. Tato změna přináší nové odpojované okruhy a tím lepší regionální cílení odpojovaných reklamních bloků. Na druhou stranu přináší větší pokrytí jedním formátem a to nám umožní rozšířit produkty speciálních operací a v důsledku ušetřit reklamním zadavatelům produkční náklady k realizaci.

Jste posluchačem Rádia Blaník, nebo jaké vy osobně posloucháte rádio a při jaké příležitosti?

Samozřejmě, rádio Blaník je pro mě veskrze příjemným společníkem. Asi nebudu typickým posluchačem, ale mě vyhovují rychlé a stručné informace, co se u nás děje a pak hudba, která hraje osvědčené hity a maximálně tuzemský aktuální mainstream. Ten zahraniční aktuální mě obvykle nezajímá. Občas mě to chytne a tu a tam přeladím na některé naše internetové rádio z portfolia Radia.cz a pustím si hity svého mládí, a to i ty zahraniční z 90tých let. Z ostatních rádií ještě někdy poslechnu i ta zahraniční, zvlášť na chalupě, kde naladím jak Antenne Bayern, tak Hitradio Ö3.  Jinak obvykle rádio poslouchám v autě.

Nemohu vynechat otázku, která se týká aktuální situace způsobenou Covid-19. Jak se s tím potýká rádiový trh a jak pandemie ovlivnila komunikaci v rádiu?

Asi nelze odpovědět zcela jednoduše, zvlášť, když se situace vyvíjí a méně dobře predikuje. Počáteční šok byl poměrně silný a týkal se ale celého trhu, nejen mediálního a vlastně celé společnosti. Komunikace v rádiu byla a je ovlivněna, nicméně v současné době se pomalu vrací do běžnějších kolejí. Pokud se podíváme detailněji na reklamní komunikaci, ke které toho mohu říci přeci o trochu více, než k obsahové komunikaci rádia jako takového, tak zcela jistě se trh proměnil a mění se dále a konečně opět zase ožívá, byť více v Excelu než na trhu likvidity. Existují segmenty, které v současnosti rapidně klesly (například segment automobilů), ale naopak jsou segmenty které zase poměrně hezky rostly (například potravinářská rychloobrátka resp. všechno zboží denní potřeby, ale také segment módy a eshopů). Z pohledu čísel samozřejmě 2Q výrazně ovlivnil duben, nicméně cítím poměrně zajímavé oživení a je znát, že firmy opět chtějí a musí komunikovat, aby nepřišly o své místo na trhu a své zákazníky. A to se postupně daří, byť ne v každém segmentu stejně dobře. Ale na trhu je mnoho nových příležitostí, které se snažíme maximálně využít. Jsou to nejen nové druhy komunikace (viz. počet dodaných GRPs v Public Service sdělení, nebo alespoň imageových kampaní), anebo multimediální propojování integrované komunikace napříč možnostmi skupiny Media Bohemia. Přiznám se, že mě to hodně baví a je to příjemné osvěžení i pro uši posluchačů, resp. zákazníků. Reklamní blok není nutně jen 100% hard-sell, byť ho dnes potřebujeme všichni jako sůl, reklamní zadavatelé ve svém businessu i média zase ve svém. A to se dobře doplňuje, protože rádio umělo vždy dobře prodávat zboží a služby reklamních zadavatelů.

Mimořádná opatření se začínají postupně uvolňovat, projevuje se to už v komunikaci a máte pocit, že se blýská na lepší časy?

Ano, projevuje se to silně. Zadavatelé opravdu chtějí svůj business rozjet co nejdříve. Potřebuje to celá ekonomika. Uvidíme ovšem, jak se projeví sektorové cuty rozpočtů oproti novým obchodním příležitostem, které současná doba přinesla. Situaci vnímám opatrně, ale pozitivně. Se vší pokorou s naším týmem lidí připravujeme komunikační projekty pro naše zadavatele a máme radost, když můžeme být jejich střípkem úspěchu. Zároveň jsem moc rád, že se mám v této době uvnitř firmy o koho opřít a všem mým kolegům za to velmi děkuji.

Co vy osobně byste doporučil firmám, jak v době krize komunikovat a na co se v tomto nelehkém období soustředit?

Podobných doporučení padlo v poslední době už mnoho a pochopitelně se radí každému snadno. Nechci proto zbytečně paušalizovat. V každém případě všichni víme, že nekomunikovat v době krize je špatně, komunikovat výrazně méně je také špatně. Je to teprve deset/dvanáct let, kdy jsme měli možnost si to všichni projít a vidět tyto důsledky, které paradoxně ve střednědobém horizontu zadavatele stály více investic. Na druhou stranu je zřejmé, že řada společností prochází nákladovou optimalizací a o marketingu národních zadavatelů často spolurozhoduje procurement. Interně pak může být obtížné sladit zájmy nákladové, investiční, marketingové a transformační. Z naší zkušenosti ale víme, že když zadavatele a jeho individuální potřeby známe, tak nejen že ušijeme komunikaci na míru, ale v současné době jsme schopni mu pomoci i jinak. Týká se to například dohod o splatnosti, dodatečných freespotů ve 2Q, anebo spolupráce na obecně prospěšném typu komunikace. A tak mé doporučení je nezastavit komunikaci, efektivně komunikovat ve smyslu obsahu sdělení, ale i logiky jeho nákupu a využít všech formálních a neformálních vazeb k nasměrování businessu správným směrem. Na tomto místě děkuji našim zadavatelům za důvěru, kterou nám prostřednictvím svých zadání dávají a přeji všem pozitivní mysl, dobrá obchodní čísla a především pevné zdraví.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .