Komerční televize v Česku oslavují deset let své existence. Naopak Německo vzpomíná na to, jaké to bylo už před dvaceti lety, kdy jako první na televizní trh vstoupily soukromé kanály RTL a Sat1. A zajímavé je i to, že Rakousko se své soukromé televize dočkalo až vloni.
To bylo slávy. Třetí lednovou sobotu německý kanál RTL (Radio Television Luxembourg) vysílal od 20.15 hodin – tedy v čase, kdy německé kanály zahajují svůj večerní prime time – celovečerní vzpomínkový pořad RTL slaví dvacet let. Avšak pokud jsme čekali nějakou velkou zábavnou výpravnou show, na kterou jsme zvyklí z obrazovky české Novy, asi jsme byli dost zklamáni. RTL své dvacetileté výročí pojala docela skromně.
Celý program se odehrával ve velkém studiu s postavenými tribunami, na kterých seděli diváci. Místo ale velkého podia, na kterém by se pohupovali v rytmu třeba německá skupiny nebo popoví zpěváci, jsme se museli „spokojit“ s konferenčním stolkem a křesílky kolem něho. Celý program pak záležel na moderátorovi celého „diskusního“ večera. Ten byl rozdělen na bloky, ve kterých se vzpomínalo na určité pořady a události, jež se staly postupem času fenoménem.
Celé to mělo jednoduchý scénář. Ukázka dobových obrázků a posléze povídání s těmi hlavními aktéry. A tak i český divák mohl vidět, jak už v roce 1984 tehdejší západoněmecká RTL vysílala zprávy, zatímco v tehdejším Československu jsme se museli spokojit s nezáživnými Televizními novinami. Nebo jinak. RTL zavzpomínala i na první závod současného nepřekonatelného německého rodáka Michaela Schumachera ve Formuli 1, který vysílala. Vzpomínalo se i na Franze Beckenbauera či Oliwera Kahna, modly německé kopané a samozřejmě na televizní přenosy z bundesligy i Poháru vítězů pohárů. Ze zábavných pořadů se propralo například Tutti Fruti nebo Gottschalk Late Night z počátku 90. let.
Bohatá nabídka z komerčních kanálů
Za dvacet let se německý televizní trh rozrostl do nebývalých rozměrů. V Evropě nabízí snad nejvíce různorodých kanálů, které jsou šířeny na území Německa terestricky a zároveň přes satelit Astra. Některé i na Hot Birdu (hudební Onyx). Ve svém novoročním vydání to připomněl i týdeník Der Spiegel, který výročí věnoval dvě tiskové strany. I tento publicistický časopis své bilancování pojal netradičně. Vzal si jednotlivá témata a v rychlém sledu připomenul, kam až se ten určitý žánr za dvacet let dostal.
A tak si třeba i český čtenář mohl přečíst, že Německo má pět hlavních komerčních stanic (RTL, Sat1, Pro7, RTL2, Vox), které vlastní dva hlavní provozovatelé. Spiegel poukazuje na lucembursko-německou RTL a na dnes již zkrachovalý mediální dům Bavoráka Leo Kircha. Časopis ukazuje i to, že postupem let Německo získalo svůj dětský kanál (SuperRTL), sportovní (DSF), hudební (Viva), kvízový (9Live), zpravodajský (N-TV), informačně-dokumentární (N24), filmový (Kabel1), teleshoppingový (ShopRTL) nebo dovolenkový (Sonnenklar TV). K těmto „hlavním“ kanálům pak patří další velké množství placených kabelových nebo zakódovaných (Premiere) či dvojkové kanály (VivaPlus) a německé mutace celosvětových sítí (MTV Germany/MTV2Pop, Bloomberg, Eurosport).
Prima slavila, Nova se chystá
První českou celoplošnou komerční televizí je Nova. V pátek 4. února 1994 zahájila své vysílání televizními novinami a poté Svěrákovým filmem Obecná škola. Avšak už předtím Pražané mohli sledovat první komerční televizi – TV Premiéra. Ta se postupem let stala celoplošnou, protože získala vysílače s místními malými televizními stanicemi, se kterými se dodnes musí dělit. Nakonec se přetransformovala na Primu a teprve potom zahájila budování regulérní velké televize, která se bude pokoušet znepříjemňovat život větší a bohaté Nově.
Prima oslavila svých deset let vloni, Nova už slaví průběžně dnes. Hlavní program oslav se má uskutečnit v sobotu 7. února 2004.
Vznik nové celoplošné plnoformátové komerční televize v současné době nelze v Česku očekávat. Jedině by se muselo přejít ke třem razantním řešením – privatizace jednoho kanálu České televize, zahájit digitalizaci nebo umožnit vznik satelitní české televize.
Rakousko má svou komerční televizi teprve od loňska
Od devadesátých let vzal rozvoj komerčních televizních stanic v Evropě rychlé tempo. Všechny bývalé socialistické země postupně získaly své televize. O to pikantnější je skutečnost, že takové Rakousko, které patří mezi bohaté země a socialismus nezažilo, získalo svou první celoplošnou velkou komerční televizi teprve vloni na jaře. Tím kanálem je ATVplus. Je to normální komerční televize s klasickými komerčními pořady.
Je ale otázkou, zda takový stav Rakušanům, kdy neměli svou rakouskou komerční televizi, vadil. Nesmí se totiž zapomenout, že tu byla možnost sledovat německé kanály a vzhledem k téměř nulové jazykové bariéře (pomineme-li výjimky v německé a rakouské němčině) to pravděpodobně nevadilo. Všechny hlavní německé kanály totiž mají ve svém vysílání svá speciální okna pro Rakousko, včetně reklamy.