Slovenská komerční televize Joj, sestra české televize Nova, nezmění v blízké době svoji grafiku a logo po vzoru své mateřské stanice. Nadále tedy bude vycházet z grafiky, kterou Nova používala do letošního 7. února. „Je to poměrně logické. Změna loga i grafiky televizní stanice má svá marketingová pravidla,“ vysvětluje mluvčí Novy Daniel Plovajko. Televize Joj současnou grafiku používá od svého vzniku v březnu 2001; její součástí je i původní červená spirála v logu televize místo písmena „o“.
„K podobným změnám dochází jednak po dostatečně dlouhé době, kdy stávající grafika a logo je komunikováno divákům dostatečně dlouho, někdy tak dlouho, že může být vnímáno jako všední a běžné,“ říká Plovajko. „Nova změnila grafiku po čtyřech letech, logo dokonce po osmi. Logo televize Joj bylo představeno divákům na Slovensku teprve přede dvěma lety a není důvod, proč toto logo měnit. To samé platí i pro grafickou tvář této televize.“ Podle mluvčího Novy navíc k takovým zásadním změnám dochází u příležitosti významnějších výročí, změně schématu nebo zaměření televize.
Reality show? SuperStar ani Big Brother nebudou
Jojky se nedotknou ani některé programové novinky Novy, například vysílání soutěže Česko hledá SuperStar. Oproti zahraničním filmům a seriálům, pro které Nova prostřednictvím akviziční společnosti AQS nakupuje práva i pro Slovensko, u této soutěže zakoupila licenci pouze pro Českou republiku. „Neuvažujeme ani o nákupu licence Big Brother nebo jiné reality show. To se týká také televize Nova,“ říká Plovajko. Soutěž Big Brother, jejíž producentská společnost Endemol si koncem ledna požádala v České republice a na Slovensku o registraci národních názvů Velký bratr a Veľký brat, je podle Plovajka cílená na poměrně úzkou cílovou skupinu, která není pro Novu ani Joj vyhovující.
„Vysílací schéma obou televizí je připravováno pro širokou cílovou skupinu. Z tohoto důvodu by bylo možné zařadit reality show pouze v pozdních večerních hodinách, kdy by oslovila požadovanou cílovou skupinu. Bohužel zařazení takové finančně náročné show v pozdních večerních hodinách by nebylo ekonomicky únosné pro komerční televizi,“ míní Plovajko (zájem o licenci Big Brother na dotaz RadioTV vyloučila také mluvčí televize Prima Jana Malíková). Podle mluvčího Jojky Ľudovíta Tótha však slovenská sestra Novy připravuje od podzimu výraznější změnu programové struktury. „Její charakter a rozsah však v této chvíli specifikovat nebudeme,“ dodal.
Joj boduje nedělními filmovými premiérami
Dopředu lze předpokládat, že Joj odvysílá další verzi soutěže IQ test národa, jejíž premiéra se loni v listopadu stala vůbec nejsledovanějším pořadem v krátké historii této stanice. Podle deníčkových průzkumů ji tehdy sledovalo 30,77 procenta všech diváků starších 12 let a 43,5 procenta těch, kteří trávili večer u televizoru. Výrazný úspěch má Joj se slovenskými televizními premiérami atraktivních zahraničních filmů. O nedělních večerech, které stanice věnuje právě filmové tvorbě, Jojka tradičně poráží ve sledovanosti veřejnoprávní Slovenskou televizi (STV) a často také Markízu, lídra slovenského televizního trhu.
Roztržku s Markízou způsobilo nedávné odvysílání slavnostního vyhlašování ankety Osobnost televizní obrazovky (slovenská obdoba TýTý) v programu TV Joj. Dosud se totiž tato prestižní anketa objevovala pouze na veřejnoprávní STV. Markíza se přenosu nezúčastnila, přestože její hvězdy každoročně vyhrávají ve většině kategorií. Na březen Joj chystá slavnostní večer k druhému výročí zahájení vysílání s názvem Živiojoj, volbu Miss Universe Slovensko a filmové blockbustry Dr. T a jeho ženy, Gattaca, Evita a Inspektor Gadget.
Zatímco loni v lednu měla Joj průměrný týdenní podíl na trhu okolo 11 procentních bodů (za celoden), loňský rok uzavírala s podílem téměř 15 procent. Nejlépe se jí vedlo na přelomu října a listopadu, kdy její celodenní podíl dosáhl historického maxima – 17,36 procenta – a scházely jí jen čtyři setiny procentního bodu na to, aby předběhla první program STV. „Jojka je ve stadiu, kdy má velkou ambici dostat se na pozici dvojky na slovenském trhu,“ míní generální ředitel Novy Petr Dvořák, podle něhož by PPF uvítala, kdyby si Joj na Slovensku vybudovala postavení, jaké má v Česku televize Prima.
Jak zvýšit sledovanost? Novými vysílači a peoplemetry
Sledovanost má Jojce zvýšit nejen dobrý program, ale také lepší pokrytí. V současné době může tuto stanici naladit přes 70 procent slovenských domácností, a to prostřednictvím sítě 27 terestrických vysílačů a 400 provozovatelů kabelových rozvodů. V letošním roce Joj plánuje zprovoznění dalších osmi vysílačů, jež by měly pokrýt zhruba sedm procent domácností. Důležitý bude především vysílač v Nových Zámcích na jižním Slovensku, neboť oblast mezi Galantou, Nitrou a Štúrovem je terestrickým signálem Jojky téměř nezasažen. Další výrazné nedostatky v pokrytí má Joj na východním Slovensku.
V průběhu letošního roku by chtěla Joj dosáhnout dvacetiprocentního podílu na trhu a pokořit tak první program STV. Kromě programových novinek a dalších vysílačů by jí k tomu mělo dopomoci také zahájení peoplemetrového průzkumu sledovanosti, od kterého se všeobecně očekává, že pomůže menším televizím, zatímco nejsledovanější Markíze sníží dnešní více než čtyřicetiprocentní podíl na trhu. Zkušební provoz 800 peoplemetrů Slovensko zahájí v polovině srpna, první ostrá data budou v dispozici v průběhu října. Dnes měří slovenské televize svoji sledovanost méně přesnou deníčkovou metodou, přičemž existují dva rozdílné průzkumy – společnosti Visio pro televizi Markíza a výzkumného oddělení STV – jejich výsledky se ale často radikálně liší.
Jojka patří Nově z poloviny, servisní organizace úplně
Firmy okolo TV Nova vlastní v televizi Joj padesátiprocentní podíl. Prostřednictvím České produkční invest, dceřinné společnosti České produkční 2000, o jejíž většinový podíl se s majitelem Novy – finanční skupinou PPF – pře Vladimír Železný, drží 50 procent v licencované společnosti Mac TV. Druhá polovina patří slovenské společnosti Grafobal Group. Česká produkční 2000 ovládá servisní společnost televize Joj Slovenská produkčná a firmu Mag Media, která prodává reklamní čas na TV Joj. Prostřednictvím Novou vlastněné firmy AQS nakupuje Joj zahraniční pořady a práva pro sportovní přenosy.
„Grafobal je poměrně silný v získávání klientů z komerční sféry, vlastní jednu z největších mediálních agentur na Slovensku, a přes ni máme přístup k inzerentům, což je hlavní zdroj financování televize,“ vysvětluje výhody společného vlastnictví generální ředitel Novy Petr Dvořák. Vlastnická struktura „fifty-fifty“ v licencované společnosti je sice neobvyklá, podle Dvořáka se ale zatím při strategických rozhodováních o budoucnosti televize Joj nijak negativně neprojevila. „Musíme se dohodnout. I na Nově platí, že v rámci hlavních strategických rozhodnutí se musíme nejdříve dohodnout.“