Česko se brzy dočká vlastní teleshoppingové televize. Němečtí diváci si už takových programů užili dost a obyčejné nakupování pro některé už není dost přitažlivé. Dr. Andreas Büchelhofer a Henning Schnepper proto vymysleli a také zrealizovali televizní kanál, který z obyčejného nakupování dělá napínavý zážitek. Nikdy jste nezažili to napětí při aukci, když licitátor vyvolává: „Padesát tisíc poprvé, padesát tisíc po druhé. Dá někdo víc? Padesát tisíc po třetí! Prodáno pánovi s číslem 34.“ Podobné napětí a vzrušení teď můžou on-line zažívat diváci německého kanálu 1-2-3.tv, který vysílá od 1. října 2004.
Společnost s ručením omezeným 1-2-3.tv vznikla na jaře 2004 a v současné době zaměstnává na stálo 40 lidí a 10 spolupracovníků na volné noze. Postupně by mělo pro společnost pracovat 80 lidí. 1-2-3.tv GmbH je společností, která dbá na to, za co utrácí. Díky tomu má nízké výrobní náklady, které ale neovlivňují kvalitu programu. V čele samozřejmě stojí duchovní otcové celého projektu. Dr. Andreas Büchelhofer má na starosti produkci, marketing a komunikaci. Henning Schnepper je zodpovědný za oblast práva, personalistiku a distribuci.
A jak to vlastně celé funguje? Naprosto jednoduše. Kdo se chce aukce zúčastnit, jednoduše se zaregistruje. To může udělat každý člověk starší 18ti let (zklamání pro čtenáře z ČR a SR, adresa dodání musí být zatím pouze v Německu) přes internet nebo telefonicky. Na webu je formulář, kde je kromě povinných údajů jako jméno příjmení, email, číslo konta atd. i řada dotazů, které pak slouží k dalšímu marketingovému zpracování jako například, jakou cestou se k Vám signál stanice dostává. Každý uživatel dostane po úspěšné registraci svůj PIN složený z data narození (ve tvaru ddmmrr) a čtyřmístného kódu.
Pak už jen stačí zapnout televizi, vzít do ruky telefon nebo se připojit k síti a přihazovat jako na opravdové aukci. Nejlepší bude si vše ukázat na příkladu. Nabídka zpravidla začíná na částce 1 euro. Někdy je vyvolávací cena vyšší. Moderátorka například oznámí, že nabízí panenku Barbie se zlatými náušnicemi a sadou kosmetiky pro panenky, aukce potrvá tři minuty a na skladě jsou čtyři kusy. Kdy se bude co nabízet a jak dlouho, je možné zjistit z televizního programu, který je na internetu a na teletextu. Kdo má zájem nabízené zboží koupit, začne buďto přes telefon nebo internet přihazovat. Nejvyšší nabídky se zobrazují společně s přezdívkou zákazníka na obrazovce. Přihazovat je možné po celých eurech. U některých produktů je uvedena maximální cena, kterou nebude možné při nabízení přesáhnout. Moderátor ještě většinou oznámí, jakou cenu doporučuje výrobce. Po uplynutí časového limitu aukce končí. Výhodou je, že ten, kdo nabídl nejvíc, většinou zaplatí méně než nabízel. Na začátku jsme uvedli, že na skladě jsou čtyři kusy. Řekněme že jeden uživatel nabídl 16 euro, další 15, další 13 a pak dalších pět účastníků aukce nabídlo 12 euro. V takovém případě se panenka prodá za 12 euro, protože to je nejnižší z cen, kterou nabídli úspěšní účastníci aukce. Za tuto cenu zboží dostane ten kdo nabídl nejvíc, v našem případě tedy 16, 15 a 13 euro a pak ten, který byl jako první s nabídkou 12 euro.
Toto je tzv. anglický model aukce. Někteří z Vás ale možná slyšeli i o tzv. holandském způsobu, kdy se cena nešplhá nahoru ale naopak klesá dolů. Tento způsob dražby vznikl v Nizozemí na trzích s tulipány. Místo složitého vysvětlování se i tady podíváme na názorný příklad. Moderátorka nabídne náhrdelník za 99 euro, na skladě je 6 kusů. Zároveň vyhlásí že cena se bude každých 15 vteřin (někdy i v delším časovém úseku) snižovat o pět euro. Aukce skončí nejpozději ve chvíli, kdy cena klesne na 1 euro. Když se cena dostane na hodnotu, kterou je zákazník ochoten zaplatit, jednoduše zavolá nebo klikne na internetu během oněch 15ti vteřin, kdy je produkt nabízen právě za cenu, kterou on chce zaplatit. Kdo otálí a čeká až bude produkt za nižší cenu, může mít ten problém, že už se na něj nedostane a tak se nevyplatí zas až příliš otálet. Aukce skončí a kdo se může radovat z koupě pěkného náhrdelníku? První uživatel nabídl 74, druhý 69, třetí 64 a dalších pět 44 euro. První, druhý a třetí uživatel jsou jasnými vítězi. Z těch, co nabídli 44 euro, dostanou přednost ti, co přihodili jako první. Všichni úspěšní účastníci dražby dostanou výrobek za nejnižší cenu tedy za 44 euro. Tento typ aukce běží každý den od 11 do 13 a od 19 do 21 hodin. V budoucnu není vyloučené ani jeho rozšíření.
1-2-3.tv vysílá denně od osmi ráno do dvou hodin do rána. Pro ty co mají zájem si nějaký výrobek koupit, ale nemůžou se aukce účastnit živě, existuje možnost dát svoji nabídku ještě před začátkem vysílání prezentace daného produktu. Už jednou odeslanou nabídku je možné ještě do začátku aukce zvyšovat a v případě, že pak nakonec má dotyčný čas být živě aukci přítomen, může se jí samozřejmě zúčastnit. V případě že předem nabídnutá cena nebude stačit a někdo nabídne v živém přenosu víc, bude ten kdo nabízel v předstihu upozorněn emailem, až se příště stejný produkt objeví v nabídce.
Zboží je zatím možné doručit jen v Německu. Zásilky rozváží do tří dnů DHL. K ceně výrobku je proto potřeba ještě připočítat náklady na poštovné a balné. Stejně jako u každého jiného zásilkového obchodu v Německu i tady existuje možnost vrátit zboží do 14ti dnů bez udání důvodu a požadovat vrácení peněz, na výrobky se vztahuje záruka atd. Vše se řídí stejnými obchodními podmínkami jako jakýkoliv jiný obchod.
A jaký sortiment se na obrazovkách 1-2-3.tv nabízí? Šperky, módní doplňky, kosmetika, sportovní potřeby, hračky, nářadí a potřeby pro kutily, věci do domácnosti, technika (především elektronika) a věci, které lid sbírají jako například mince. Kdy se bude co nabízet je možné si zjistit z programu, na internetových stránkách je dokonce funkce hledání, takže zákazník má možnost si výrobek vyhledat, přečíst jeho popis, cenu za kterou je běžně k mání, vyvolávací cenu, čas aukce a prohlédnout si nabízený artikl na fotce. Kdo má s výrobkem třeba už nějaké zkušenosti nebo má potřebu o něm ostatním něco říct, může použít jakousi diskuzi pod článkem. Před zveřejněním ale probíhá cenzura příspěvků.
Program je možné přijímat nekódovaně přes satelit Astra. Analogové vysílání je možné sledovat na transponderu 47 na frekvenci 11 170,75 MHz, polarizace horizontální. Digitální vysílání šíří transponder 103 na frekvenci 12 460,50 MHz. Horizontální polarizace, pozice 19,2 stupně východně, ServiceID: 0x0296 (662 dez), Video PID: 0x0AFF (2815), Audio PID: 0x0B00 (2816 dez), Teletext PID: 0x0020 (32 dez). Přes Astru se signál dostává do 14 miliónů domácností. Dalších 3,6 miliónu domácností ho může sledovat na kabelovce v Severním Porýní Vestfálsku. 1-2-3.tv se dostává i do 730ti tisíc přípojek v Bádensku Würtembersku a do dalších kabelových sítí. Ti co jsou na internet připojeni přes DSL nebo ISDN si může stanici naladit přímo na webu www.1-2-3.tv.
Zatímco běžné teleshoppingové kanály se zajímají hlavně o novinky, zde mají dodavatelé šanci udat zavedené zboží a třeba i různé přebytky. Televize v podstatě odebere i sebemenší množství, takže stačí dodávka o pár kusech. Zájem má většinou o zboží, které má minimální hodnotu 15 euro. Co se bude prodávat si určuje televize sama. Vysílací čas jednotlivým výrobcům neprodává.
Celé vysílání je živé. Divák většinou vidí moderátora a vedle něj na pultíku nabízený výrobek. Na obrazovce se pak ještě objevuje cena a aktuální nabídky. V současnosti se na obrazovce střídá třináct moderátorů a moderátorek – dvacátníků až čtyřicátníků.