Jiří Balvín: ADT zřejmě není pro Novu diskusní partner

Na tiskové konferenci vyzval šéf Asociace digitálních televizí (ADT) Jiří Balvín k vyjmutí televize Nova z plánů digitalizace. Šéf Českého telekomunikačního úřadu Dvořák, předseda vysílací rady Žák i poslanec za ODS Pleva, však shodně poznamenali, že vyloučit Novu z digitalizace není možné. ADT nyní hledá řešení, jak dosáhnout cílů, které si jako asociace předsevzala.

Na tiskové konferenci jste vyzvali zúčastněné státní instituce, aby v souladu s platnou legislativou ČR vyňaly TV Nova z plánu na budoucí digitální televizní vysílání. Co v tomto směru umožňuje zákon?


Umožňuje, nebo spíše může to umožnit, připravovaný Technický plán přechodu (TPP) s tím, že by Nova dále vysílala v analogu.


 


Lze Novu v současné situaci přinutit, aby přistoupila na Technický plán přechodu?


Ne, v současné době nelze Novu donutit, aby přistoupila na TPP, lze ji pouze vynechat.


 


Stále mi není jasné, jak toho chcete docílit. Podle šéfa Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) ani podle dalších odborníků na digitalizaci to není možné…. 


To bude otázkou dalších jednání uvnitř asociace. Nelze dělat předčasné závěry.


 


Nova prozatím své oficiální stanovisko nevydala. Pouze označila výzvu za absurdní. Seznámila alespoň rámcově asociaci se svým dalším postupem?


Ne, s tím, co chce dále dělat nás neseznámila. Pouze situaci zablokovala a teď čeká, co budou ostatní dělat.


 


Bere vás vůbec jako partnera k diskusi?


Zdá se, že ne.


 


Jejím trumfem v rukávu jsou analogové kmitočty a slušný kapitál. Dá se podle vašeho názoru na těchto premisách dlouhodobě stavět? 


Dlouhodobě – a tím myslím 12 až 24 let –, se na tom rozhodně stavět nedá. Ale tady vůbec nejde o nějakou dlouhodobost, tady jde jen a jen o peníze a následné dva roky. Za ty může Nova vydělat navíc více než 2 miliardy – ke svým současným 5,5 miliardám!


 


To vše by mohl být apel pro Antimonopolní úřad… Napadá vás nějaké srovnání a následné řešení v okolním televizním světě?


Ano, máte naprostou pravdu, měl by se tím zabývat Antimonopolní útvar. V České republice se vedla několikaletá diskuse, jak vyřešit přechod na pozemní digitální vysílání, kdo to má financovat, kdo má být leaderem atd. Po mnoha letech byla učiněna dohoda, že České televizi budou navyšovány koncesionářské poplatky, zároveň ji však  bude postupně snižována reklama, a takto „uvolněné“ finanční prostředky budou sloužit podpoře digitalizace. To vše se stalo a děje, akorát Nova nyní všem ukázala, že tyto dohody nectí. Vše shodila podáním žalob, čímž na jednu stranu zablokovala přechod na Digital a na druhou stranu si zajistila bezproblémové zisky. Srovnání se světem mě opravdu nenapadá – takové naschvály se nikde nestaly!


 


V „boji“ o digitální trh je na tom televize Očko ještě poměrně dobře (zázemí, možnosti, široká platforma atd.). Neuvažujte o tom, že byste vzali některé nové televize pod svá křídla?


Rádi bychom pod svoje křídla „někoho“ vzali, ale tím licenci na digitální vysílání nezaručíme.


 


„Příští rok půjde asi o 600 milionů, které z ČT utečou, v roce 2008, kdy z ČT zmizí reklama (až na výjimky) úplně, se uvolní dokonce asi 1,3 miliardy, které by měly přejít na digitální televize,“ řekl jste na tiskové konferenci. Není mi jasné, jak ovlivnit (nebo předvídat) chování inzerentů. Mají přece svobodou vůli, kam a do jakých médií své prostředky investují?


Nejde o předvídání a chování inzerentů, ale jde o to, že „nemají kam jít“! Koncem reklamy na České televizi budou mít pouze Novu a Primu a to je opravdu hodně málo!


 


Jsou tu i jiná média a zájem inzerentů o televizi postupně klesá…


Nemyslím si…  


 


Jaká je ideální představa digitálního trhu po Asociaci digitálních televizí?


Poměrně ideální byl plánovaný vývoj – bylo přiděleno 6 programových licencí, zajišťujících dosti velké rozšíření pestrosti programové nabídky. Tyto televize měly začít vysílat na jaře roku 2007 a již v té době mělo být rozhodnuto – v dalším licenčním řízení – o udělení nových programových licencí. Tak by mohlo být na trhu asi 20 televizních kanálů, což bude pro ČR asi dostatečné množství.


 


V jakém horizontu by se tak mělo stát?


Trh by měl být saturován během 4 až 5ti let.


 

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .