Letecká záchranná služba je fascinující složkou integrovaného záchranného systému. Po sedm let mohli diváci v Německu a Rakousku sledovat s napětím příběhy lidí, kteří v LZS pracují. Činnost leteckých záchranářů jim přiblížil seriál Medicopter 117, který znají i čeští diváci. Připoutejte se, právě startujeme výpravu za tímto seriálem.
Ačkoliv to často není pro řidiče až tolik podstatné, zmiňují se redaktoři dopravního zpravodajství o tom, že v místě nehody přistál vrtulník. Tato informace je totiž zajímavá, senzační. Představa vrtulníku, který letí na místo neštěstí, je vzrušující. A právě do tohoto prostředí je zasazen děj německého televizního seriálu Medicopter 117 – Jedes Leben zählt.
Seriál sledovalo v Německu v průměru 6 milionů lidí. Největší úspěch zažila druhá část druhé řady (Mission ohne Ausweg), kterou sledovalo 6,75 milionu diváků. V mírné převaze jsou mezi nimi ženy, kterých je 53,8%. A to jak v Německu tak v sousedním Rakousku. Seriál totiž vznikl v koprodukci německé komerční RTL (produkovala také Kobru 11) a rakouské veřejnoprávní ORF, která často spolupracuje s německými soukromými televizemi. (Např.: Komisař Rex v koprodukci se Sat1).
Legendární BK 117 vzlétl na obrazovce poprvé 11. ledna 1998 v epizodě Der Kronzeuge (Korunní svědek). Seriál skončil v roce 2004. Celkem tak filmaři stvořili sedm řad, které dávají dohromady 82 dílů. Dle tiskové zprávy RTL citované i v encyklopedii Wikipedia už tvůrci nabídli divákům všechno. „Ukázali jsme, co se dalo ukázat. Normální záchranné akce, záchranu na lodích, v horách, záchranu z vrtulníku do vrtulníku, na dálničních mostech a spoustu dalších dramatických scén. Nové díly by se časem podobaly těm starým a nebo by se opakovaly. Proto máme pocit, že bude lepší zůstat u 82 dílů v sedmi řadách.“
Nejdražší minutu seriálu viděli diváci v premiéře 9. března 1998. 60 sekund přišlo na rovný milion německých marek. Natáčelo se v Obertraunu na Dachsteinu ve výšce 2 400 metrů. Pilotka Biggi Schwerin přehlédla nelegální lanovku na materiál a musela proto provést tzv. Quick Stop. Zadní rotor se úplně zničil a pilotka musela nouzově přistát. Vrtulník sklouznul na lyžařský můstek a propadl se do hloubky. Jednalo se o už zmiňovaný BK 117.
BK 117 se využívá jak pro civilní tak vojenské účely. Ve své výbavě ho má i německý automotoklub ADAC, který ho taktéž používá k převozu pacientů. Pro potřeby natáčení byl zapůjčen stroj Německé letecké záchranné služby Deutsche Rettungsflugwacht (DRF). V létě 2002 bylo proto natáčení přerušeno, protože vrtulník musel kvůli povodním do služby. DRF ale používá jiné barevné provedení. Design Medicopteru 117 byl navržen speciálně pro tento seriál. V době, kdy nehrál na place, používal se k ostrým zásahům v jihoněmecké oblasti. Domovem mu byla centrála letecké záchranky v Norimberku, kde sloužil pod označením Christoph 27. Nyní se používá v Bádensku-Württembersku a parkuje v Baden Airparku v Baden Badenu. Od páté řady se používal nový vrtulník, opět to ale byl typ BK 117 a měl i stejný design. Po skončení natáčení v roce 2003 byl přelakován a nyní se slouží například k přepravě součástí pro větrné elektrárny v Irsku.
Herci se často pouštěli i do odvážných scén a kaskadéry se nechali dublovat jen v některých případech. Díky extrémním bezpečnostním opatřením nedošlo k žádným vážným zraněním. I při akčních scénách platilo, že na prvním místě je bezpečnost. Serge Falck, který hrál saniťáka Petera Bergera, si na řece Dunaji při natáčení epizody čtvrté řady Inferno přivodil luxaci zad.
Hudbu složil Sylvester Levay. Ten je považován za maďarského skladatele. Působí ale v Mnichově, Vídni a Hollywoodu, kde také v letech 1980 až 2000 žil. Skládá filmovou hudbu. Narodil 16. května 1945 v Subotici ve Vojvodině v Srbsku.
Stejně jako v případě řady amerických seriálů i Medicopter 117 se stal námětem pro počítačovou hru. Nakonec vznikly celkem tři hry, které RTL nabízelo v době vysílání seriálu ve svém e-shopu na internetu. Na stránce věnované tomuto seriálu (součást webu RTL) se diváci samozřejmě dočkali i řady fotografií ze seriálu a informací o jeho hercích.