Možná že se někomu při zachycení zprávy o vzniku pohřební televize v Německu vybavil film Spalovač mrtvol. Takovéto filmy televize Etos TV přinášet nebude. Bude ale nabízet seriózní informace, které se týkají pohřbů, pohřebních služeb a všech dalších věcí, které mohou zaujmout cílovou skupinu 50+. Někomu se může projekt zdát cynický nebo dokonce morbidní. Jestli takový je nebo ne, ať posoudí každý sám.
Jak už informovala některá česká média, v Německu začne nejspíš ještě letos vysílat televizní stanice Etos TV, která se bude věnovat pohřebnictví, pohřbům a hřbitovům. Tvůrci plánují, že půjde o seriózní program, který se bude týkat umírání. Licenci už obdržel od hesenské mediální rady LPR Hessen v září. Kanál se měl původně jmenovat Eos. Ještě než dostal licenci, změnil si název na Etos a to z toho důvodu, aby se vyvaroval případnému střetu s produkční společností Eos Entertainment, která se zabývá především natáčením velkých historických filmů.
Stanice začne vysílat ještě na konci letošního roku. Snahou tvůrců je vymýtit ze společnosti tabu, které panuje okolo smrti. Jak píše týdeník Focus, běžně se už hovoří o svatbách, rozvodech i narození. Smrt a smutek jsou naproti tomu v pestré nabídce televizí tabuizovaným tématem. To že se téma smrti stalo něčím, o čem se moc nemluví, se nelíbí ani iniciátorům projektu, kteří chtějí založením televize tento stav trochu změnit.
„Taková televize tu ještě nebyla,“ pochvaluje si Kerstin Gernig z odborného nakladatelství německého Svazu pohřebnictví, který patří ke společníkům tématické televize. Přes družici Astra a přes internet chce Etos TV vysílat dokumenty o pěkných hřbitovech a informovat o pohřební péči. Truchlící tu budou moct nechat odvysílat krátký vzkaz či vzpomínku na své zesnulé. Denně se z braniborského Glienicke odvysílá program dlouhý jednu až tři hodiny, který se bude opakovat ve smyčce.
S nápadem na založení tohoto kanálu přišel Wolf Tilmann Schneider, manager z Berlína, který už působil v RTL a Sat1. Na projektu televize o pohřebnictví pracoval dva roky. Letos v červnu došlo k založení společnosti, který v září dostala licenci. Vysílat chtěl původně začít už teď v listopadu, ale na to nesehnal včas dost peněz.
Každý rok zemře v Německu 830 tisíc lidí. Když se vyjde z toho, že každý z nich má minimálně čtyři pozůstalé, vypočítává Schneider v deníku Berliner Morgenpost, dojdeme k číslu 3,3 miliony lidí, kterých se ročně týkají věci spojené s poslední cestou. Už teď dává oznámení o úmrtí do novin ročně 485 tisíc lidí. Ty všechny a spoustu dalších považuje manager Schneider za potenciální diváky. Chce se orientovat na cílovou skupinu padesát let a výše. Reportáže by se tak měly točit i kolem věcí, jako jsou domy upravené pro tělesně postižené nebo kolem takových zajímavostí jako možnost vyrobit z popela zemřelých diamanty.
Televize bude financována z reklamních příjmů a od sponzorů. Ve vysílání se tak budou objevovat i komerční pořady klientů. Rozhodně se ale nebude jednat o teleshopping s rakvemi. Sponzorované pořady by měly nabízet například vybavení pro domácnosti špatně pohyblivých obyvatel nebo pečovatelských domů. Dalším zdrojem příjmů budou vzkazy pozůstalým. Ještě za svého života si bude moct zákazník nechat natočit krátký film o svém životě, který se pak v případě jeho smrti odvysílá. Cena za takovou službu bude přibližně 2 000 euro. Wolf Tilman Schneider si už takový odkaz natočil a předvedl ho i novinářům. Film o zemřelém budou moct nechat natočit a odvysílat i pozůstalí. To bude podobné jako s inzeráty v novinách. Např. v Chorvatsku jsou běžné graficky upravené inzeráty, ve kterých se oznamuje, že někdo zemřel.
Tvůrci jsou přesvědčeni i tom, že umožní divákům se lépe zorientovat v pohřebnických službách. Lidé se často stydí jít zeptat do pohřební služby, jak se vůbec zařizuje takový pohřeb a na věci s tím spojené. Takto si je budou moct lehce zjistit z televize nebo internetu.
Církev na tomto projektu zainteresovaná není. Program se bude snažit být nadnáboženský. Mj. bude přinášet reportáže o pohřebních zvyklostech a rituálech z jiných koutů světa. K programu je třeba ještě zmínit diskusní pořady o pohřbech a pohřebnictví.
Televize bude vysílat z desetitisícového městečka Glienicke/Nordbahn, které leží kousek severně od Berlína. O chod se bude zatím starat osmičlenná redakce. Údajně se už hlásí zájemci ze zahraničí, kteří by chtěli know-how na zřízení podobné televize.