Německá televize ZDF vyhrožuje, že pokud se zruší reklama a sponsoring na veřejnoprávních okruzích, bude se muset zvýšit koncesionářský poplatek. V Německu se na téma zrušení reklamy ve veřejnoprávních institucích diskutuje už delší dobu. Televize už je omezená teď, protože poslední spot musí stihnout odehrát do osmé večer.
Zvýšením koncesionářských poplatků hrozí televize ZDF v případě, že přijde o možnost vysílat reklamu. Píše o tom rakouský deník Der Standard. Intendant ZDF Markus Schächter tlumočil veřejnosti závěr ze zasedání Televizní rady (Fernsehrat) ZDF, která se vyslovila pro zachování reklamy a sponsoringu ve veřejnoprávních médiích. Schächter řekl, že jak ZDF tak ARD potřebují příjmy z reklamy. Pokud o ně přijdou, bude potřeba zvýšit koncesionářský poplatek o 1,42 euro. Podle Schächtera zajišťují příjmy z reklamy a sponsoringu také soutěž na reklamním trhu a posilují nezávislost veřejnoprávních vysílatelů. Reklama často umožňuje přihazovat, když se vyjednává o cenách za přenosová práva na velké sportovní události.
Dvojité financování veřejnoprávních programů je už delší dobu předmětem kritiky. V následujícím roce se počítá s tím, že poplatky stejně porostou. Komise pro zjišťování finančních potřeb rozhlasů a televizí (KEF – Kommission zur Ermittlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten) koncem ledna doporučila, aby se od ledna 2009 platilo o 5,6% víc a to 17,98 euro měsíčně.
Intendant Schächter oponuje i tím, že veřejnoprávní televize má svoji cílovou skupinu a část z nich neladí privátní média. Reklama na veřejnoprávní obrazovce je tak jedinou možností, jak se k této cílové skupině vůbec dostat. Soukromé televize by si tak podle něj nemuseli automaticky přijít na peníze, které teď zadavatelé investují právě do reklamy na veřejnoprávních kanálech.
Poslední navýšení koncesionářských poplatků proběhlo 1. dubna 2005 z 16,15 na 17,03 euro. Komise KEF přitom navrhovalo navýšení nikoliv o 88 centů ale rovnou o 1,09 euro na 17,24 měsíčně a to už od 1. ledna 2005. Premiéři zemských vlád pak ale rozhodli, že se poplatek zvedne jen o 88 centů. Navýšení totiž musí schválit zemské sněmy všech šestnácti spolkových zemí.
Koncesionářský poplatek 16,15 euro byl zaveden v roce 2002, když se začalo platit eurem. Částka vznikla pouhým přepočítáním staré částky, která činila 31,58 DM. Tolik se platilo od 1. ledna 2001. V letech 1997 až 2000 platili Němci 28,25 marek měsíčně. 9,45 byl základní poplatek (víceméně za rozhlas) a 18,80 DM za televizi.