Přední provozovatelé rozhlasových stanic jako CBS Radio, Cumulus Media, Cox Radio, Entercom Communications a Greater Media minulý týden oznámili, že budou ve svém vysílání podporovat technologii iTunes Tagging. Následují tak Clear Channel, který se tak rozhodl již v září. Uvedená technologie umožní posluchačům HD rádia označit si skladby ve vysílání a pak je jednoduše zakoupit v internetovém obchodě iTunes.
Podle studie společnosti Jacobs Media 54% Američanů označilo rádio za svůj primární zdroj nové hudby. S velkým odstupem pak druhé místo s 11% obsadili „přátelé a ostatní lidé“. Tuto klíčovou roli rádia pro hudební průmysl se snaží využít i nová technologie iTunes Tagging. Ta usnadní posluchačům přístup k digitální hudbě – umožní jim jednoduše si označit skladby, které je ve vysílání rádia zaujmou, získat o nich další informace, neomezeně poslouchat i později jejich ukázky a konečně skladbu zakoupit v internetovém obchodě iTunes. Pro rozhlasové stanice pak podpora této technologie představuje zajímavou příležitost pro alternativní příjmy.
Jak iTunes Tagging funguje?
Technologicky nejde o nic složitého. Vysílaná data, tj. vlastní program rádia, se doplní o identifikační kód právě vysílané skladby, pod kterým je uložena v databázi internetového obchodu iTunes. Pokud posluchače nějaká skladba ve vysílání zaujme, stiskne na svém rozhlasovém přístroji speciální tlačítko Tag. Do paměti přístroje se tak uloží název skladby, jméno interpreta, čas, název stanice a kód z iTunes. Digitální rozhlasový přijímač může uložit až 50 takových tagů. V případě, že je k přijímači připojený iPod nebo iPhone, tak se tagy ukládají přímo do něj.
Poté co se iPhone nebo iPod připojí k osobnímu počítači, vytvoří se v aplikaci iTunes automaticky nový playlist, nazvaný jako Tagged. Ten obsahuje informace o „otaggovaných“ skladbách – jméno skladby, čas vytvoření tagu a název stanice, z jejíhož vysílání tag vznikl. Posluchač pak může neomezeně poslouchat zdarma 30 vteřinovou ukázku skladby, získat další informace o ni, interpretovi a albu, ze kterého pochází, a samozřejmě skladbu na iTunes i koupit. Pokud iPhone či iPod disponuje připojením na internet, může se mezičlánek v podobě osobního počítače vynechat.
Pro rozhlasové stanice je důležité, že součástí tagu je i informace o rádiu, v jehož vysílání posluchač vybranou skladbu zaslechl. Smlouva se společností Apple, která provozuje iTunes, jim pak zajišťuje provizi z případného pořízení této skladby posluchačem v iTunes. To pro rádia znamená zajímavou možnost alternativního příjmu.
Z výše uvedeného vyplývají i omezení této technologie – stanice musí vysílat digitálně ve formátu HD Radio a iTunes Tagging podporovat. Posluchač pak musí být vybaven přístrojem, který je vybaven uvedeným Tag tlačítkem. První přístroje se na americkém trhu objeví ještě před Vánocemi. O využití v Evropě není zatím nic známo, bude hodně záležet na tom, jak moc se zde HD Radio rozšíří.
Nic nového pod sluncem
Ve své podstatě nejde o žádnou převratnou novinku. Podobnou službu nabízí svým posluchačům i satelitní rádio Sirius. Přímo do svého přístroje si mohou stáhnout informaci o vysílané skladbě a pokud je v dosahu wi-fi signál, tak ji i v internetovém obchodě koupit. Sirius u této služby spolupracuje se známým portálem Yahoo, který provozuje neméně známý internetový obchod s hudbou Y! Music. Řešení používané satelitním rádiem je rovněž mnohem jednodušší než iTunes Tagging. Všechno se dá vyřídit prostřednictvím jednoho zařízení. Například přenosné rádio Stiletto 100 umožňuje jak poslech satelitního rádia, tak i jejich označení, nahrání do vlastní paměti, úpravu ve speciálním programu Yahoo Music Engine a díky podpoře wi-fi i pořízení skladby v Y! Music. Stiletto 100 s 2GB harddiskem tak slouží i jako mp3 přehrávač.