Příznivci technologických novinek, kteří se už po dlouhé měsíce těší na nástup mobilní televize v tuzemsku, se musí obrnit trpělivostí. Společný projekt tří českých operátorů ustrnul na mrtvém bodě. V pozadí stojí obavy o rentabilnosti celého projektu. Budou zákazníci platit za televizní vysílání v mobilních telefonech? Optimismem zatím nehýří ani předseda rady ČTÚ Pavel Dvořák.Dlouhé měsíce se čeká na výrok Českého telekomunikačního úřadu, kterým by stanovil termín vyhlášení tendru na provozování mobilní digitální televize (DVB-H). Postupem času však vyprchává nadšení tří nejsilnějších tuzemských mobilních operátorů pro tuto novou technologii, která skrývá potenciál pro rozšíření nabídky služeb zákazníkům a navýšení zisků. Přitom ještě loni v létě spolupracovali T-Mobile, Telefonica O2 a Vodafone na získání potřebných kmitočtů, na kterých by mobilní televize vysílala. Operátoři připravovali vytvoření dceřinné společnosti, která se o licenci k provozování televize pro mobily a přístroje PDA chtěla ucházet. Dokonce založili Asociaci provozovatelů mobilních sítí (APMS), která tuto dceřinnou společnost měla vlastnit. Do jí spravované multimediální digitální sítě se měla vejít data všech operátorů, kteří by pro své zákazníky zajišťovali svoji autonomní programovou nabídku podle dosažených dohod s provozovateli jednotlivých stanic.
Tahounem v procesu zavedení DVB-H do českého éteru je společnost T-Mobile. Již v listopadu 2006 získala zkušební licenci pro testovací provoz na území hlavního města. Ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi připravila projekt, do kterého se zapojilo na 250 lidí. Na svých mobilních telefonech či MDA měli možnost sledovat deset televizních stanic (např. Óčko, Jetix, Filmbox, National Geographic, Playboy TV, Euronews či ČT24). Výsledky testu prokázaly závislost na kvalitě připojení v konkrétní lokalitě. Střed města (např. Vinohrady) vykazoval rychlý přístup k signálu, v okrajových čtvrtích Prahy (Letňany či Stodůlky) načítání trvalo znatelněji déle. Experimentální provoz byl časově omezen, trval sedm týdnů.
Dva a půl roku od spuštění zkušebního vysílání pro Prahu je situace v náběhu DVB-H do reálného provozu o mnoho pesimističtější, než se tehdy zdálo. Vážný zájem o rozvoj této technologie v současnosti projevuje jen T-Mobile. Ten při jednáních s Telefonicou O2 dospěl ke shodě na změnách ve stanovách společné Asociace a na nutných přípravných krocích při založení výše zmíněné dceřinné společnosti pro provozování mobilního vysílání. K těmto krokům se však zatím nepřipojil třetí člen APMS – Vodafone. Na důvod, který nevelké nadšení Vodafonu může způsobovat, upozornil server Digizone. Připomněl, že tento mobilní operátor úzce spolupracuje s firmou LG Electronics. Prostřednictvím jejích telefonů je televize dostupná již nyní a to zdarma. Zdrojem pro příjem signálu nejsou speciální vysílače pro DVB-H, ale klasické multiplexy pro pozemní vysílání.
Pesimistický postoj k současnému stavu nezastírá ani předseda rady ČTÚ Pavel Dvořák: „Jsem k tomuto projektu velmi skeptický, zájem o něj klesá. Během jara vyhodnotíme podmínky pro vypsání tendru a pak se rozhodneme,“ uvedl v deníku E15. Jednou z největších předností systému DVB-H by měl být vysoký počet televizních stanic, které by se do jednotlivých multiplexů každého z operátorů vešly. Každý z nich může přenášet až čtyřicet kanálů v kompresním systému MPEG-4. Nevýhodou, která se prohlubuje současnou finanční krizí, je fakt, že by příjem a provoz televizního vysílání přes mobily byl operátory samozřejmě zpoplatněn, což nadšení příznivců nových technologií dojisté míry utlumuje.
První komerční provoz DVB-H v Evropě byl zahájen v červnu 2006 v Itálii, která se odpočátku stala nejvíce rozvinutým trhem pro mobilní televizi v Evropě. Společnost Tre Italia zprovoznila službu Walk TV prostřednictvím mobilních telefonů od výrobců Samsung a LG. Nabídka je přístupná zhruba pro dvě třetiny Italů. Programová nabídka obsahuje třináct televizních stanic a například i přístup k italské fotbalové lize – Serii A. Nejedná se vůbec o levnou záležitost, předplatné na den stojí tři eura, měsíční dvacet devět a roční přijde bez jednoho na stovku eur. Konkurenční platforma TIM TV od Telecom Italia Mobile přijde zájemce na čtyřicet devět eur měsíčně.
Na závěr dodejme pro zvídavé jazykozpytce, že čtyřpísmenná zkratka DVB-H vznikla z anglického termínu Digital Video Broadcasting – Handheld (příruční digitální video vysílání).