Počet těch, kteří si radějí naladí svoji oblíbenou hudbu v pásmu VKV, než aby vytáhly CD nebo iPod stoupl. Obliba FM-rádií tak navzdory silné konkurenci z internetu a také satelitu roste. Ukazuje to studie Youth Radio and New Media firmy Paragon Media.
Ze studie citoval německý server Radioszene.de. 41% mladých lidí ve věku 14-24 let udává, že opět poslouchají hudbu častěji přes FM stanic než přes ostatní média. Ještě v minulém roce přitom FM stanice vyhledávalo jen sedm procent mladých. Navrch měly jednoznačně CD-nosiče, iPody a také satelitní rádia. To, že je rádio najednou nějaké atraktivnější, uvedlo 54% dotazovaných.
Klesl i počet těch, kteří se rádiu vyhýbají. Zatímco loni se FM stanice nedostaly k uším osmi procent mladých posluchačů, letos už jen ke dvěma procentům. Studie se zabývala i délkou poslechu. Největší nárůst posluchačů zaznamenalo rádio v kategorii těch, co poslouchají jednu až tři hodiny denně. Tady FM rádia zaznamenala nárůst z 28 na 37%.
Tato zpráva sice může potěšit, ale rádio tak vůbec nemá vyhráno. „FM stanice jsou tady už přes 50 let,“ podotýká specialista na marketing v rádiu Jim Taszarek. Mají tak oproti internetu určitý náskok. Taszarek ale vidí sílu v synergii rádia a internetu. Domnívá se, že žádné jiné médium nedokáže posluchače tak lehce navézt k návštěvě nějaké určité stránky než rádio. A právě toto je způsob, kterým by mohli provozovatelé vydělávat. Výdělky z internetové reklamy jsou pro stanice zatím v porovnání se spotovými kampaněmi mnohem menší. Ale i to je dáno padesátiletým náskokem rádií.
Podle Taszarka jsou už stanice, které jdou touto cestou, a dokážou vygenerovat 20% svých příjmů na internetu. Budoucnost je tedy podle něj nikoliv ve spotech, které nabízejí cílový produkt, ale v odkazech na web. Na internetu se totiž konzument s nabídkou seznámí důkladněji a navíc na internetu neplatí omezení, kterými reklamu svazují mediální zákony.
Zkušenosti s tím už mají v Kanadě, USA, Brazílii, Austrálii nebo Peru. Bez zajímavosti určitě není fakt, že tento způsob reklamy funguje lépe u menších stanic než u velkých. Šanci tak mají i lokální rádia. Cílem totiž není vygenerovat co nejvíc kliků na stránku. „V New Yorku nebo Los Angeles je jednoduché docílit milionů přístupů za týden. Ale otázka je, co to přinese klientovi?“, říká Jim Taszarek. Ten upozorňuje na to, že zcela spolehlivě měřitelné výsledky přináší propojení rádia a internetu firmám v menších městech v Kansasu a Nebrasce. Malé firmy tak mají totiž šanci se prodávat na internetu a lákat tak svoje zákazníky.