S nástupem počítačových odbavovacích systémů pomalu ale jistě mizí z našich rádií ve večerních a nočních hodinách mluvené slovo. Z rádia, které bývalo po nocích živým společníkem lidí, kteří z různých důvodů nemohli spát, se stává automatický juke-box. Proč se tak děje?
Úspory především
Více než devadesát procent rádií dnes odbavuje svůj program počítačem, který je po naprogramování schopen zajistit vysílání zcela sám a to takovým způsobem, že běžný posluchač nepozná rozdíl. Do programu může navíc plynule vkládat předtočené bloky mluveného slova, takže skýtá majiteli rádia možnost výrazného snížení nákladů.
Řada rádií v současnosti přechází na automatiku v osm večer a živý moderátor vstupuje do vysílání až v šest ráno. Při deseti hodinách automatického provozu a průměrném platu nočního moderátora 100 Kč za hodinu ušetří rádio 30 tisíc měsíčně, což pro průměrné lokální rádio není malá částka. Automatický provoz navíc vyvolá sekundární úspory na elektřině, plynu, atd.
Hlavním důvodem absence moderátorů v nočním vysílání jsou tedy finanční úspory. Za všechny to vyjádřil Martin Kozlovský z Radia Kiss Hády: „U nás je to tak, že noční vysílání je odbavováno automaticky z PC. Důvodem je samozřejmě úspora fiančních prostředků. Souhlasím s tím, že
ti, kteří v noci poslouchají rádio, by jistě přivítali kontakt s živým moderátorem, na druhou stranu počet posluchačů v těchto pásmech je tak minimální, že ekonomika má přednost.“
Inzerenti nemají zájem
Ředitel Radia Hity Josef Podstata reprezentuje skupinu s odlišným názorem. „Myslím, že rádio, zvláště s hudebním formátem, může dělat noční společnost i bez nutné pritomnosti živého moderátora,“ říká Podstata, na jehož rádiu moderátor chybí mezi půlnocí a ránem. Další úhel pohledu přidává programový šéf Radia Metuje Dan Krejdl: „K automatickému odbavování nás vede určitě úspora, spiše však sil stávajícího týmu než peněz. V noci jedeme speciální hudební blok, který je mnohem starší než denní playlist. Je to také čas jako stvořený pro reprízy pořadů.“
Poměrně často se ozývají názory, že je na nočním vysílání třeba šetřit, protože inzerenti o něj nemají žádný zájem a Mediaprojekt ukazuje v noci velmi nízká čísla. „Neměli by zadavatelé reklamy požadovat tyto časy na vysílání
svých spotů pro lidi, kteří musí být vzhůru?“ ptá se programový ředitel Kiss rádia Martin Hroch. Reklamní spoty jsou přitom v nočních časech velmi levné, lokální rádia prodávají spoty i pod sto korun a na nejposlouchanějším celoplošném rádiu Impuls zaplatíte v noci jen 1000 Kč. Přesto v nočním vysílání reklamu, snad s výjimkou erotických služeb, neuslyšíte.
Moderátor? Noční hlídač!
Některá rádia volí jakýsi kompromis mezi živým moderátorem a juke-boxem. Např. celoplošné Radio Impuls nemá od osmé večerní do páté ranní moderátora, ale vysílání je přesto odbavováno manuálně a přes celou noc jsou vysílání zpravodajské relace. Podobně je na tom jihočeské Radio Faktor. „V našich rádiích se někde používá automatické vysílání s voice tracky, jindy vysíláme do noci speciální pořady a konečně noc používáme i k tréningu nových talentů. I v okamžiku, kdy se vysílá z automatu, je ale v rádiu služba, která vstupuje do vysílání v případě naléhavých zpráv nebo jiných nutných záležitostí. U nás se nikdy nezhasíná,“ říká majitel rádií Faktor, Gold a Eldorádio Ladislav Faktor.
Výjimky potvrzují pravidlo
Výhod automatického odbavování dnes k nelibosti posluchačů-nočních ptáku využívá většina českých rádií. Patří mezi ně i celoplošná stanice Frekvence 1 a Evropa 2 nebo Radio Blaník, pro které by finanční úspory neměly hrát takovou roli. Jednou z výjimek, které dodnes jedou 24 hodin denně naživo je ostravské Radio Orion. „Živé vysílání je sice finančně nákladnější než automatický provoz, ale
jsme přesvědčeni, že rádio má být interaktivním společníkem posluchačů nejen ve dne, ale také v noci,“ říká majitel Radia Orion Jaroslav Král. Kéž by mu tento názor vydžel co nejdéle…