O víkendu proběhlo další slavnostní vyhlášení televizních cen TýTý. Česká republika má velmi omezený televizní trh, přesto u nás existují dvě soutěže o televizní nej. Má smysl pořádat dvě soutěže, když ani jedna z nich nedokáže alespoň pocitově zachovat zdání objektivity? Je vůbec požadavek na objektivní soutěž televizních formátů reálný, nebo jde o pouhý sen?
Nejprve se podívejme na televizní ceny Elsa. Ta vznikla v roce 2002 jako sesterská odnož filmových cen Český lev. Tvůrci této soutěže (ankety) spoléhali na oblibu Českého lva a věřili, že se Elsa s nimi sveze. Takto fungovaly první dva ročníky, avšak pak se dostavilo několik zásadních problémů.
Kdo je porota? Má potřebné charisma?
První z nich má Elsa společný s Českým lvem. Je jím neprůhlednost hlasování, nedůvěryhodnost volitelů (poroty) a to zejména směrem k jejich jednoduché ovlivnitelnosti. Nikdo pořádně neví, kdo rozhoduje o tom, kdo vyhraje. A kde je nemožnost průkazné kontroly, tam se okamžitě objevují spekulace, konspirační teorie a bůhví, co ještě. Na stránkách Elsy je výpis porotců k dispozici. V seznamu se najdou opravdu zajímavá jména. Magdaléna Dietlová nebo věčný Vladimír Železný moc na jistotě potřebné erudice nedávají. Mezi jmény také figuruje Jaroslav Brabec, jehož filmy jsou nedílnou součástí programu České televize. Ze seznamu zkrátka nelze nevyčíst „vítr“ ovlivnitelnosti.
Neodborná odbornost
Elsa se snaží tvářit seriózně a odborně, přesto dokáže míchat hrušky s jablky. Při pohledu do nominací do jednotlivých kategorií se člověk neubrání dojmu, že tady tomu někdo moc nerozumí a nebo spíš neví, jak na to. Dostáváme se k problému syntetičnosti televizní tvorby. Na vzniku televizního pořadu se podílí mnoho tvůrců, jejichž kvalitní či nekvalitní odvedenou práci lze jen stěží objektivně změřit. Současně se také stírají hranice mezi obecnými druhy (žánry) televizních pořadů. Je zarážející, že se v jedné kategorii ocitnou tak rozdílné pořady jako 168 hodin, Historie.cs a Na plovárně (sekce Publicistický a diskusní pořad). Další nic neříkající kategorií je Magazín. Jednotlivé skupiny nominovaných potřebují přesnou definici, aby veřejnost věděla, kdo může vyhrát, a kdo je nejlepší.
Co všechno v Else soutěží
Zásadní trhlinou je také počáteční ignorace dokumentárního filmu. Dokumentární tvorba je pro televizi naprosto zásadní kategorii a měla bý být v tomto směru ošetřena obdobně jako dramatická tvorba. Dokument už v Else je obsažen, přesto však zůstává kategorie pouze jedna. Jaké vlastně má Elsa kategorie?
Publicistický a diskusní pořad; Magazín, Zahraniční televizní pořad dramatický (hraný); Zahraniční televizní pořad nehraný; Zábavný pořad; Dokument; Animovaný pořad; Moderátor/moderátorka; Původní televizní dramatická tvorba – pořad; Původní televizní dramatická tvorba – režie; Původní televizní dramatická tvorba – scénář; Původní televizní dramatická tvorba – herečka; Původní televizní dramatická tvorba – herec.
Takto postavené kategorie jsou pouze beztvarou hmotou, s fatálními důsledky na relevanci výsledků.
Elsa by se měla ostře vyhranit ve své odbornosti. Měla by se zbavit zbytečných kategorií (které původně měly sloužit k mezinárodnímu lesku) zahraničních pořadů. Lidé z Elsy by se neměli bát konkrétnějšího pojmenování jednotlivých sekcí. Neexistuje problém, proč by Elsa nemohla mít třeba 20 nebo i více kategorií. U pilířů televizní tvorby – hrané věci, dokumentární snímky, televizní žurnalistika a animovaná tvorba – by měly být kategorie pro jednotlivé tvůrce, popřípadě pro specifika daného žánru.
S tímto by nutně musela přijít i restrukturalizace poroty, i ta by se měla rozčlenit do sekcí a hlavně by v ní měli zasedat fundovaní lidé bez možnosti ovlivňování. Toto je problém nejtěžší, protože český rybník je spíš taková větší louže po letní bouřce.
Divácké televizní ceny Týtý již známe z obrazovek 18 let. Popularita zakřivených zrcadel kontinuálně roste a v době, kdy TýTý přece jen docházel dech, celou soutěž (v otázce televizní prezentace) převzala TV Nova.
Lesklá show, nic víc
Týtý je hlavně barevná estráda, které předchází určitá volební kampaň. O výsledcích rozhodují diváci svým hlasováním. Pro předpovědi vítězství se tedy dá vycházet z peoplemetrového měření. Málokdy dojde k nějakému překvapení. Jednotlivé televize se během TýTý období pochlubí svými úspěchy, divák zkonzumuje blyštivou televizní show a všichni jsou spokojeni. Přesto nelze výsledky TýTý brát na lehkou váhu.
Komerční hráči přistoupili ke hře
Základním úspěchem TýTý je fakt, že na pravidla přistoupili všichni dominantní hráči na trhu. Toto přijmutí výzvy se u Elsy nekonalo a dosud nekoná. O vítězi Týtý rozhodujíc diváci a jen dostatečný počet diváků tvoří masu a jen masa dělá sledovanost a jen sledovanost přepisuje televizní historii. To je jednoduchá rovnice, kterou pochopili na Primě i Nově (ČT z historického hlediska musí do tohoto souboje jít), a proto je pokřivené zrcadlo tak důležité.
Oblíbenost máme, přesto nám něco chybí
Z tohoto vzorce však vypadla jedna podstatná veličina – kvalita. Cesta k masám přes kvalitu je dlouhá, nepříjemná a vede přes krátko i střednědobé neúspěchy. Koktejl z podbízivosti a kvality už začala míchat TV Nova. Čím dál tím častěji se v její původní tvorbě objevují věci, které stojí za pozornost i salónním intelektuálům. Zde by se měly cesty Elsy a TýTý rozcházet – Elsa oceňuje kvalitu, TýTý popularitu. Avšak miska vah v podobě Elsy je jaksi nefunkční. Dokázala by ji nahradit TýTý?
Možnosti tu jsou
V dnešní době internetu může být kdokoliv odborníkem na cokoliv. Náš národ (možná i jiný, neznám mentalitu ostatních) dokáže odborně mluvit do všeho – sport, politika, atd. Současné kategorie TýTý (Dvorana slávy, Objev roku, Osobnost televizní zábavy, Osobnost televizní publicistiky, Osobnost televizního zpravodajství, Zpěvák, Zpěvačka, Herec, Herečka, Pořad roku, Seriál roku, Absolutní vítěz) by se potřebným způsobem transformovaly (zmizet by měly absurdní kategorie Zpěvák a Zpěvačka), rozšířily, daly by se k dispozici divákovi a při stávající mediální podpoře tohoto projektu by se nejspíš začaly dít věci. „Prostý člověk“ by se najednou ocitl v pozici, kdy jeho hra na specialistu dostane smysl.
Do výše zmiňované rovnice jsme sice nepřidali explicitní položku „kvalita“ (ta ve své podstatě neexistuje), ale možná by vznikla „hra na kvalitu“. V současné době argument, že soutěž Hádej, kdo jsem je nejlepším aktuálním pořadem na televizním trhu, protože dvakrát za sebou vyhrál TýTý neobstojí, ale kdyby divák měl možnost hlasovat pro jednotlivé složky pořadů, objevila by se pevnější půda po nohama.
V dnešní době v Česku není relevantní soutěž televizní kvality. Elsa nikoho moc nezajímá a TýTý kvalitou opovrhuje. Tradičně je cesta někde středem (TýTý) a nebo cesta k ještě většímu okraji, ale fundovanému (Elsa).