Kdo by se s tímto pojmem už nesetkal? Minimálně třikrát za poslední dobu bylo v médiích mluveno o tzv. facebookové generaci. Dvakrát v souvislosti s aktivizací dvou různých zájmových skupin, jejichž cílem bylo projevit svou politickou vůli, či nevoli: ať už jde o dnes již legendární vajíčkovou kanonádu na Jiřího Paroubka nebo o protest (převážně) studentů středních škol proti zavádění státních maturit. Ponechme stranou politické hodnocení takovýchto iniciativ a zaměřme se na roli, kterou v těchto případech sehrála oblíbená sociální síť.
V prvním případě původně recesisticko-nenávistný podnět rozpoutal aféru opanovávající hlavní titulky všech medií. Dnes již nikdo nedohlídne všechny vlivy, které sehrály roli v této dost nechutné kampani, ale různé svalování vin na protistranu, jehož jsme se dočkali z obou hlavních politických táborů, výrazně podceňuje působení sociální sítě. Důkazem nám může být jak počet přihlášených sympatizantů, tak nahlédnutí do debaty této „skupiny“. Je více než možné že bylo vrhání vajec popoháněno vlnou spontaneity živenou ze zdrojů Facebooku. O to víc slouží ke cti všem zainteresovaným, že zostuzování Jiřího Paroubka skončilo v momentě, kdy údajní iniciátoři kampaně vyhlásili „klid vajec“.
Druhá iniciativa vzešlá (údajně) z Facebooku si zaslouží naši pozornost spíše z opačného důvodu. Zcela vážně lze mluvit o tom, že právě díky této sociální síti v podstatě politicky dosti nezkušení mladí lidé dokázali projevit svou politickou vůli v intencích občanské demokracie. Všem škarohlídům odmítajícím Facebook může snad toto posloužit jako důkaz určité smysluplnosti takové internetové aplikace. Na protestní (a jiná) shromáždění vysokoškolských studentů jsme zvyklí, na ty středoškolské si asi budeme muset začít zvykat.
A jak je to tedy doopravdy s tou facebookovou generací? Nejspíš se z ní stává relevantní politická síla a dosti pochybný sociologický pojem. Podle čeho tak usuzuji? Především z prohlášení provizorního předsedy Strany zelených Ondřeje Lišky, který v několik rozhovorech přiznal, že jeho strana se musí na onu facebookovou generaci zaměřit a získat si její přízeň. Na rozdíl od ostatních stran (i když to tak zcela neplatí) chce přímo působit na politickou sílu, která projevila promptní reaktivnost a výraznou flexibilitu. Otázkou zůstává, jakým způsobem takto zacílenou kampaň vystavět. Jistě nestačí spoléhat na mladistvý šarm a prvoplánové rebelství (které je navíc tupeno značnou orientací české odnože zelených doprava). Jak ukázaly volby do Evropského parlamentu, to je prostě málo…
Jediná připomínka. Od začátku, když o tom čtu, testovat to nehodlám, nelíbí se mi to, mne dosti silně irituje označení SOCIÁLNÍ SÍTĚ. Obávám se, že sociální síť je něco zcela jiného. Dnes jsem na lupa.cz četl označení, které sedí daleko lépe a které správně vystihuje podstatu věci a to je správné označení. SPOLEČENSKÁ SÍŤ !