Český televizní trh si může připsat další specifikum. Začínají v něm přibývat hudební a telenákupní kanály, tedy programy, které bychom čekali spíše v satelitních a kabelových platformách. Jenže konkurenční boj na trhu operátorů DVB-T vysílání tlačí ceny za šíření dolů a tudíž se zde mohou objevit i programy, pro něž by bylo terestrické šíření velice neefektivní.
Když před dvěma lety zkrachovala „lifestylová“ televize Public, zanechala po sobě dluhy v řádu desítek milionů korun u společnosti Czech Digital Group, která šířila její signál v DVB-T. Už tehdy bylo jasné, že podobná malá televize se nemůže uživit, pokud chce vysílat v DVB-T. Jenomže časy se mění a stačil vstup jednoho nového významného hráče na trh operátorů terestrických multiplexů a všechno je jinak.
České Radiokomunikace zjišťují, že šířit malé televize mohou i levněji a lákají do svého třetího multiplexu i menší stanice. Podobnou taktiku pochopitelně volí i Radim Pařízek, který stojí za multiplexem 4 a nově ovládá i Regionální síť 7. Na trh navíc vstupují operátoři regionálních multiplexů. Přetahovaná o klienty způsobuje, že do terestrického šíření jdou i televize, které by podobné vysílání ve svých ekonomických plánech nikdy nepřipustily.
Momentálně v DVB-T vysílají například tři hudební televize – Óčko, Retro Music Television a Šlágr TV. V létě přibude čtvrtý hudební program Óčko Gold. Krom toho jsme svědky rozmachu telenákupních stanic – Inzert TV, Active TV, TiP TV (a označení telenákupní stanice může do značné míry vyhovět i televize Šlágr). Opravdu je tak jednoduché uživit terestrické šíření se stanicí, kterou si budou platit pouze diváci díky nákupům případně smskám?
To se dozvíme v nejbližších měsících. Faktem je, že cena za terestrické šíření klesá. I tak ale nelze předpokládat, že by tahle platforma mohla být natolik ekonomicky výhodná, aby uživila téměř deset telenákupních nebo hudebních stanic.