Naplnit každý den čtyřiadvacet hodin nepřetržitého vysílání alespoň trochu kloudným obsahem je práce náročná. Své o tom vědí pracovníci programových oddělení na Kavčích horách, barrandovském kopci i na Palmovce. Naplnit oněch čtyřiadvacet hodit denně originálním obsahem je věc nemožná.Kde nestačí interní síly, přichází nápady zvenčí. Proto se tak dobře daří velkým zahraničním firmám prodávajícím lokální licence pro jimi vyvinuté formáty. A proto je taky tak těžké u některých si velmi podobných pořadů najít hranici, kde se jedná o adaptaci originálního formátu a kde o vlastní pořad s možnou lehkou inspirací odjinud.
Takové myšlenky mne napadly v poslední době několikrát. Považovat skečovou show Koko TV (Barrandov TV) za klon před několika málo lety velmi úspěšného pořadu Tele Tele (TV Nova) lze s přihmouřenýma očima zejména v rovině prvotní inspirace a několika dílčích nápadů. O mnoho silnější pocit z okopírování dřívějšího formátu jsem měl při sledování nové poznávací show Zázraky přírody, kterou Česká televize umístila do slotu velké sobotní zábavy. Podoba s dřívějším licencovaným vědecko – zábavným formátem Clever (TV Nova) je do očí přímo bijící.
Tímto poznatkem se nechci dotknout producentského centra zábavných pořadů ČT. To řádně zakoupilo licenci od německé produkční společnosti First Entertainment. Spíše si chci rýpnout do vývojářů této firmy, kteří jsou zřejmě siamskými dvojčaty svých kolegů z firem SevenOne International a Constantin Entertainment, kteří stojí za projektem Clever.
Zvědavý jsem i na opačný extrém. TV Prima ohlásila na 8.března premiéru pořadu Vím, cos dělal v pátek. Tento licencovaný formát zakoupila na veletrhu v Cannes a bude vůbec první televizí na světě, která tuto show založenou na uvedení hlavního protagonisty do hypnózy uvede. V době, kdy skoro každý „nový“ televizní formát je variací některého předchozího, je taková premiéra malým zázrakem. Nakolik zaujme tuzemské diváky, uvidíme v druhou březnovou neděli.