Talentová show, se kterou na podzim vyrukuje televize Nova společně se slovenskou Markízou bude zcela jistě žánrovou kopii licencovaného formátu společnosti Fremantle Media, který bude produkovat televize Prima společně se slovenskou Joj.
Talentmania versus Česko Slovensko má talent, to je realita letošní podzimní sezony. Jakoby nestačilo, že Nova s Markízou dokázaly otrávit divácký svět již před pěti lety reality show Big Brother, když Prima s Joj ve stejném čase vysílaly formát VyVolení. I letos je potřeba diváka dokonale zaskočit tím samým, pochopitelně s větší sledovaností. Síla značky nepustí, a hra osudu, která Primě před několika lety přisoudila krátkodobě roli vítěze, se zřejmě opakovat nebude.
Bývalý ředitel televize Markíza Vladimír Repčík mi kdysi v neformálním rozhovoru řekl, že Markíza vysílala formát Big brother jen proto, aby úplně otrávila diváky a znemožnila opakovaný úspěch konkurence s VyVolenými. Jelikož o VyVolené sama usilovala, akvizice konkurenční show byla pojistkou, že divák po několikaměsíční „voyeur masáži“ navždy zavrhne podobný žánr. Markíza s Novou z tohoto efektu dlouhodobě vytěžily, byť krátkodobě prohrávaly. První série VyVolených byla na Primě i Joj kasovým trhákem, který umocnil ještě fakt, že obě televize sloučily oddělenou soutěž do federálního modelu těsně před koncem první série. Šlo o vynucenou souhru, která oběma televizím prospěla.
Jenže v dalších řadách televize na úspěch z první série nedosáhly, zřejmě i proto, že dále již nespolupracovaly v rámci stejného projektu. Teď si můžou vyzkoušet reparát v podobě Česko Slovenského talentu, ale zda jim to bude něco platné v konkurenci Novy a Markízy, to nelze předvídat.
Přístup Novy s Markízou je z konkurenčního hlediska pochopitelný, nicméně z morálního hlediska není moc férový. Pokud tyto televize propásly opci na mezinárodní licenci k formátu talentové show, je přinejmenším sporné, že tu samou talentovou show teď vyvíjí a uvedou přímo konkurenčně, i s využitím poznatků z kdysi držené licence.
Nova s Markízou dlouho neměly relevantní konkurenci. Teď, když ji mají, se s tím neumí důstojně vypořádat. V historii obou stanic lze najít momenty, kdy přeplácely konkurenci – ať to bylo v nákupu akvizicí nebo přetahování známých osobností, moderátorů nebo celých populárních pořadů. Teď už hotové pořady nepřetahují, ale přímo je kopírují. Můžou konkurenci děkovat, že jim vydláždila cestu za úspěchem.