Tak jsme se zase jednou dozvěděli, jak je nelegální stahování nebezpečné, a jaké škody způsobují uživatelé internetu tím, že ze sítě stahují nelegálně filmy, seriály, sdílejí hudbu nebo posílají svým kamarádům multimédia. Aniž by autor tohoto blogu chtěl bagatelizovat porušování autorských práv, rád bych se pozastavil nad hodnotami, které autoři mezinárodní studie předpovídají.
K TÉMATU:
Škoda za nelegální stahování – až 10 miliard eur ročně
Filmové trháky online, česky a jedním kliknutím
Prý kvůli digitálnímu pirátství přišlo podle studie EU v roce 2008 až 185 tisíc lidí o pracovní místa. Předpokládám, že jde o ty místa, které byly zrušeny v souvislosti s uzavíráním kamenných obchodů s CD a přesunem prodeje hudby a filmu na internet. Otázka ale zní, zda by ke ztrátě těchto míst nedošlo tak jako tak protože plošně klesá zájem o hudbu na „kamenných nosičích“ zvláště u mladých lidí, a začíná se výrazněji prosazovat elektronická distribuce hudby (legálními cestami).
Navíc, nahrávací společnosti nás již 10 let zásobují údaji o předpokládaných ztrátách v důsledku sdílení hudby ještě z dob Napsteru. Jenže zapomínají dodat, že podle několika průzkumů v severní Americe si uživatelé Napsteru kupovali v průměru pět až sedm originálních CD ročně, a Napster a další podobné platformy dělaly hudbě spíš dobrou propagaci než že by jí pohřbívaly.
Představa, že když nebude sdílení, tak si lidé automaticky začnou kupovat víc cédéček nebo filmů je přinejmenším naivní. Zvláště v situaci, kdy branže nedokáže plně uspokojit poptávku všech jednotlivců, protože některé kusy není možné v prodejnách sehnat. Nedávno jsem si chtěl koupit například tři albumy jisté slovenské alternativní kapely. Původní náklad všech starších alb této skupiny je ale vyprodaný, a reedice se nechystá protože zájem o tyto alba má jen několik desítek jednotlivců. A vydavatelé plánují pouze v tisících. Ironii je fakt, že tvorbu této kapely nelze legálně pořídit ani na různých MP3 portálech, které legálně prodávají hudbu. Prostě tyto mp3-ky nejsou legální cestou k mání. Jediným řešením je, aby si uživatel sehnal hudbu nelegálně, případně vůbec.
I z tohoto důvodu mám vážné pochybnosti o tom, zda stahování hudby nebo filmů skutečně škodí hudebnímu nebo filmovému průmyslu. Pokud ale budou k dispozici bohatší legální alternativy k této činnosti, pak budu s těmito argumenty souhlasit.
Je potřeba zásadně odlišit stahování a sdílení. Na stahování se u hudby a filmů vztahuje §30 autorského zákona o tzv. volném užití díla (pro osobní potřebu). Neautorizované sdílení je porušením zákona.
Autor by měl proto opravit text i titulek.