Méně služebních výjezdů manažerů, slabší káva bez mléka k občerstvení návštěv, zrušení večerních trachtací s obchodními partnery a scvrklé výplaty – to jsou v nadsázce shrnuté některé recepty, které pomáhají vedení TV Nova maximálně snížit náklady na provoz nejsilnější tuzemské komerční televize. V rozhovoru pro iDnes.cz je potvrdil generální ředitel stanice Petr Dvořák.
Kromě provozních nákladů je šetření patrné i v programové oblasti. Původní tvorba zahrnuje kromě zpravodajských a publicistických formátů jen „nejnutnější“ dlouhodobé trháky, které generují maximálně možné trhové podíly a v poměru nákladů k výkonům jsou pro současné hubené období ještě obhajitelné před vyšším šéfstvem ze CME. Přitom Nova je hýčkanou slípkou snášející zmíněnému mediálnímu domu zdaleka nejvíce zlatých vajec. Loni přihrála do společného měšce zisk 209 miliónů dolarů. Ty se však spolu se zisky z rumunských a slovenských aktivit společnosti (TV PRO, TV Markíza) nevrací zpátky na trh, odkud vzešly, ale z velké části slouží k financování strategických aktivit nadnárodního majitele v jiných regionech.
V současné době tak Nova nevyjede s drahými exkluzivními projekty typu X-Factor, neboť sto milionů dolarů spolknou jen nejnutnější stablizační investice do prodělávajích stanic v Bulharsku a na Ukrajině, kde se v důsledku finanční krize střemhlav zřítil reklamní trh a tamní kanály z rodiny CME si nejsou v současné době schopné si na sebe vydělat. Máte pocit, že jste jako čeští diváci ošizeni? Tak se v myšlenkách zkuste vrátit o šestnáct let zpět, kdy se na českém mediálním trhu – tehdy poli ještě velmi neoraném – začal rodit projekt první tuzemské celoplošné stanice.
Tehdy ji pomáhaly rozjíždět investice z Ameriky. Nikdo tenkrát nemohl tušit, jak toto dobrodružství dopadne a že z Novy stane ukázkový případ královsky vydělávající úspěšné stanice. Kdo ví, třeba se po odeznění krize stanou z bulharských a ukrajinských stanic lukrativní projekty, které třeba pomohou za nějakých šest let rozjet nové podnikatelské aktivity CME na grónském či senegalském mediálním trhu. V silně globalizovaném podnikatelském prostředí bychom se divit neměli vůbec ničemu.