V minulém týdnu pochválila Rada České televize rozvoj zpravodajského kanálu ČT24. Šlo zejména o sledovanost, která roste. Česká televize samozřejmě tuto chválu přednesla divákům v hlavní zpravodajské relaci Události. Poslední dobou se tato samochvála objevuje ve zpravodajství ČT nějak podezřele často.
Televize se snaží své produkty propagovat jak a kde se dá. Nejnovější trend nastartovala TV Nova, která začala ve svém zpravodajství nekompromisně promovat portál tn.cz. Chvíli se o to samé pokoušela i Česká televize (s webem ct24.cz), avšak brzy s tím skončila.
Na posledním zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se radní zabývaly zmiňovanými odkazy na tn.cz. „(Provozovatel) se mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby reklamy a teleshopping byly rozeznatelné a u provozovatele televizního vysílání zřetelně zvukově, obrazově či zvukově-obrazově oddělené od ostatních částí programu,“ stojí ve stanovisku RRTV, která kvůli tomu zahájila s Novou správní řízení.
Česká televize postupuje s propagací sama sebe poněkud jinak. Do zpravodajství – které je v českých televizních luzích a hájích považováno za nejkvalitnější – přimíchává upoutávky na vlastní pořady, jež chystá. Bez jasně ohraničených předělů tak mixuje informace a reklamu. Takovýchto promo vsuvek se v Událostech (hlavní zpravodajská relace ČT) objevuje čím dál tím více.
Další věc se jeví méně nápadně – o to více nebezpečně. Příklad: Českým filmům byly rozdány ceny Český lev. Česká televize samozřejmě neopomněla tuto událost přinést divákům ve svém zpravodajství. Zároveň s touto informací však reportáž obsahovala velice důrazné upozornění, že ČT nějakým způsobem participovala na těch kterých filmech. Třeba film Hlídač č. 47 produkovala celý – to bylo v reportáži vypíchnuto. V zájmu zachování vyváženého zpravodajství měli zaznít všichni producenti všech oceněných filmů, popřípadě o tomto faktu zcela pomlčet.
A to je pouze jeden příklad. Česká televize nevynechá jedinou příležitost, aby, pokud jí to situace umožňuje, v „objektivní“ reportáži zdůraznila svůj podíl. Toto není vyvážené zpravodajství. Česká televize by si měla uvědomit, že těmito postupy výrazně snižuje svou důvěryhodnost.