Poslední květnový den je letos v rámci internetové komunity vyhlášen jako Quit Facebook Day. Koncem měsíce hodlají největší společenskou síť na internetu opustit stovky lidí na protest proti nedostatečné ochraně soukromí. Zatím není jasné, kolik lidí Facebook skutečně opustí a zda nejde jen o mediální bublinu.
Quit Facebook Day přichází jen měsíc poté, co společnost umožnila sdílení uživatelských dat třetími stranami nejen v rámci vnitřních aplikací, ale prakticky kdekoliv na webu. Množství webů pak začalo nabízet různé výstupy z Facebooku, aniž by byl uživatel přihlášen. Navíc, různé pluginy umožňují sdílet informace o uživatelích této sítě, byť formálně se Facebook i nadále tváří jako uzavřená komunita a k prohlížení některých informací je zapotřebí přihlášení do systému. Mnohem víc informací z uživatelských profilů je i přesto zcela veřejných.
KAUZA: Podvod na Facebooku: místo iPhonu „vyhráli“ Paroubka
Tvůrci iniciativy Quit Facebook Day své odhodlání zdůvodňují tím, že pravidla ochrany soukromí v rámci této sítě jsou nedostatečná a jejich nastavení je zbytečně komplikované. Stejně tak není jednoduché tuto síť z různých důvodů opustit a panuje obava ze zneužívaní citlivých dat v budoucnu, nejen ze strany Facebooku, ale zejména třetích stran.
„Kumulativní následky toho, co Facebook dnes zavádí se neprojeví pozitivně v budoucnosti. Věříme v budoucnost webu coby otevřeného, bezpečného a lidského prostředí,“ uvádí stránka Quit Facebook Day. Její tvůrci si uvědomují, že odchozích uživatelů nebude vzhledem k obrovské komunitě mnoho. „Opustit Facebook není jednoduché. Je to podobně jako skoncovat s kouřením. (…) Podpora podobného kroku je nutná, ale způsob, ale je potřeba se vyhnout založení skupiny o odchodu z Facebooku v rámci Facebooku. Tudy cesta nevede,“ upozorňují členové iniciativy.
DALŠÍ INICIATIVA: Den boje proti internetové cenzuře
Mezinárodní den opuštění Facebooku byl ze strany iniciativy stanoven na 31. května. Autor tohoto textu se k němu nepřipojí a na této síti zůstane. Nesdílí totiž důležitá data, nemá na síti téměř žádné osobní údaje, není členem mnoha skupin a nesdílí ani fotografie (kromě profilové a několika málo snímků od přátel). I on ale využije 31. květen k zamyšlení, zda přece jen nesdílí toho víc než by měl. A to je jedním z cílů iniciativy Quit Facebook Day.
Na základě vašeho článku jsem napsal komentář o tom, jak vidím hromadné opouštění Facebooku já: http://ow.ly/1M3Nc