Vydavatel slovenských Hospodárskych novín opustil systém Piano ještě koncem loňského roku, nyní se k němu přidává ekonomický portál ETrend.sk včetně oborového magazínu o médiích Medialne.sk. Důvodem je negativní vliv systému na růst návštěvnosti.
Slovenské Hospodárske noviny opustily platební systém Piano ještě před koncem loňského roku. Vydavatelství Ecopress ve vlastnictví podnikatele a politika Andreje Babiše ale nezavrhuje úplně myšlenku zpoplatněného obsahu, jelikož zavedlo vlastní platební systém pro uživatele. „Změna způsobu zpoplatnění webu HNonline.sk nám umožní přinášet více autorského obsahu a půjde tedy o zvýšení kvality obsahu,“ uvedl v prosinci pro RadioTV.cz ředitel digitálních médií vydavatelství Ecopress Jozef Sukovský.
Systém Piano měl vyslat signál, že autorský obsah má hodnotu
Hlavním smyslem připojení se k systému Piano tak měl být signál čtenářům, že autorský obsah vydavatelství má svou hodnotu i v případě, že není na papíře, a je distribuován jinými cestami.
Výstup ze systému Piano tak nemusí být v případě Hospodárskych novín nutně důsledkem neuspokojivého růstu návštěvnosti zpoplatněných webů, nýbrž snahou o zvýšení příjmů z předplatného. Za každé euro, které čtenáři zaplatí v rámci systému Piano, totiž redakce dostávají jen přibližně jednu až dvě třetiny dle toho, kolik času tráví uživatel čtením placených článků na konkrétním webu. Nový systém zpoplatnění budou mít Hospodárske noviny přímo ve své režii a nemusí se tak dělit o své platící čtenáře s dalšími redakcemi.
Mediálne.sk chce víc čtenářů, proto se vrátí k volnému obsahu
Naproti tomu web Mediálne.sk a další specializované weby vydavatele ekonomických magazínů TREND Holding opustí systém Piano právě z důvodu negativního vlivu na růst návštěvnosti, který nastal v přímém důsledku se zpoplatněním webů. Web Mediálne.sk figuruje v Pianu od spuštění tohoto systému v roce 2011, další weby Trendu se připojily až loni.
Vydavatel vyhodnotil několikaleté zkušenosti se zpoplatněným obsahem a rozhodl se svůj obsah znovu zpřístupnit bezplatně. „Počet předplatitelů, kteří si Piano koupili na našich stránkách stoupal a rostl i finanční přínos pro provozovatele. Ten však tvoří jen malou část výnosů z online aktivit,“ uvedl vydavatel na svém webu.
Rozhodujícím faktorem vystoupení z Piana tak má být právě negativní vliv na růst návštěvnosti. Vydavatel nedokázal přilákat nové čtenáře k zpoplatněným webům v takové míře, aby se mu to vyplatilo.
Slovenské redakce se vyhýbají negativní publicitě o Pianu
Jiné redakce nejsou ohledně systému Piano příliš sdílné. Novináři z těchto médií se vyhýbají jakékoliv negativní publicitě nebo kritickým analýzám, jež by se dotýkaly fungování Piana. V hlavních slovenských médiích jste si tak dosud mohli přečíst téměř výhradně pozitivní zprávy. Sám provozovatel systému Piano téměř vůbec nekomunikuje vývoj počtu předplatitelů veřejně, jelikož je považuje za svou interní věc. Pouze čas od času oznamuje expanzi na jiné trhy.
Zajímavé v této souvislosti je, že zakladatel společnosti Piano Media Tomáš Bella loni odešel z vedení této firmy a nastoupil na post zástupce šéfredaktora deníku SME. Než se v roce 2010 pustil do příprav zpoplatnění slovenského internetu, působil Bella v čele nejčtenějšího zpravodajského portálu SME.sk.