Dostal se předseda Rady Slovenské televize (STV) do střetu zájmů, když vydává internetový deník věnovaný médiím, a píše na něm také o STV? To je otázka, kterou si v posledních dnech položilo více slovenských novinářů.
Dostal se předseda Rady Slovenské televize (STV) do střetu zájmů, když vydává internetový deník věnovaný médiím, a píše na něm také o STV? To je otázka, kterou si v posledních dnech položilo více slovenských novinářů.
Šéf Rady STV Miroslav Kollár zprovoznil 19. února na stránce www.mediaportal.sk internetový deník zaměřený na média, reklamu a internet. Na něm zveřejňuje zprávy a komentáře, které se věnují i slovenské veřejnoprávní televizi. Pro stejnou stránku si zaregistroval také českou doménu www.mediaportal.cz.
Kollár je šéfredaktorem webu a zároveň majitelem 66-procentního podílu ve společnosti Mediaportál, která deník vydává. Slovenský obchodní rejstřík firmu zapsal letos 14. ledna. Předmětem její činnosti je kromě provozování internetových stránek propagační činnost nebo průzkum trhu. Zbylých 34 procent Mediaportálu, jehož základní jmění činí 600 tisíc slovenských korun, patří Michalu Vašečkovi z bratislavského Institutu pro veřejné otázky (IVO); jeho jméno figuruje také v představenstvu PR agentury Médeia Slovakia, která mediálně zastupuje komerční televizi Joj, slovenskou sestru TV Nova. Podle Kollára se tato skutečnost na obsahu webu nijak neprojeví, stejně jako fakt, že on předsedá Radě STV. „Michala Vašečku vnímám především jako mého dlouholetého kolegu z IVO, kde oba už několik let pracujeme jako analytici a programoví ředitelé a toto je také platforma, na které jsme při vytváření portálu spolupracovali. Jeho další aktivity jsou samozřejmě jeho soukromá věc,“ odpověděl Kollár na dotaz RadioTV.
Kollár: nebudu vynášet informace
Slovenský deník Národná obroda minulý týden upozornil, že by se Kollár mohl vydáváním specializovaného mediálního webu dostat do střetu zájmů, neboť zákon o STV zakazuje členům televizní rady vlastnit, spoluvlastnit, nebo zastupovat firmy, které vydávají periodický tisk, případně se věnují výrobě a šíření audiovizuálních děl. Podle Kollára se ale toto ustanovení netýká internetového deníku. „Pokud se v předmětu podnikání mé firmy objeví něco, co by mě mohlo dostat do střetu zájmů, požádám obchodní rejstřík o výmaz těchto činností,“ řekl listu s tím, že cílem webu je oslovit lidi, kteří vytvářejí a formují slovenské mediální prostředí, ale i novináře zabývající se médii a podnikatele.
Na přímý dotaz RadioTV, zda může z pozice předsedy Rady STV psát objektivně a nestranně o veřejnoprávní televizi, Kollár vyloučil, že by se chystal zveřejňovat informace, k nimž se dostane z pozice své funkce v radě. „Jistě uznáte, že nevěnovat se tématu STV na takovém portálu nelze, ale samozřejmě to budeme dělat korektním způsobem, tj. budeme pracovat jen s informacemi, které budou v dané době dostupné kterémukoli novináři a v názorové části portálu se samozřejmě nebudu pokoušet vyřizovat si nějaké nevyrovnané účty.“ Na webu kromě Kollára pracují dva editoři, kteří se střídají obden a jedna redaktorka.
Mediaportál nemá žádnou reklamu
Obsahově se Mediaportál velmi podobá českému serveru Česká média, blízkému televizi Nova. Tento internetový deník vznikl jako projekt agentury Cepra v roce 2002. Ze začátku šlo v podstatě o monitoring tisku a elektronických médií, objednaný servisní společností Novy, Českou produkční 2000. Tato firma je také dosud největším klientem Českých médií. Slovenský Mediaportál má sice jinou grafiku než Česká média, členění serveru je jim ale blízké. Nejobsáhlejší část tvoří monitoring tisku doplňovaný vlastními zprávami, Mediaportál podobně jako Česká média připravuje rozhovor týdne (na Českých médiích „Nedělní rozhovor“) a po straně zařazuje komentáře. Navíc tu je Téma týdne.
Velkou neznámou je financování Mediaportálu. Podle Kollára je „vícezdrojové“, a časem by k němu měla přibýt i reklama (nyní na stránkách nejsou žádné reklamní formáty, ani bannery – podobně jako na Českých médiích). „Sama reklama to jistě zdaleka nezaplatí, ale to je spíš na osobní setkání,“ říká Kollár. Aktualizace webu probíhá nepřetržitě od sedmé hodiny ráno do přibližně osmé večer. Vedle publikační činnosti Mediaportál připravuje sérii seminářů na vybraná aktuální témata k problematice slovenské mediální scény. Také v tom je podobný s Českými médii, která na podobném projektu spolupracují s Českým rozhlasem 6 a Vysokou školou Jana Amose Komenského.
Novinku chystají také Česká média
Také vydavatel Českých médií Jaroslav Berka připravuje nový projekt. V uplynulém týdnu požádal Úřad průmyslového vlastnictví o registraci ochranných známek na názvy Žurnál a Český žurnál. Následně si zaregistroval internetové domény www.ceskyzurnal.cz a www.cesky-zurnal.cz. „Půjde o internetové i tištěné médium,“ sdělil k tomu Berka serveru RadioTV. Už v minulosti z redakce Českých médií pronikly informace o tom, že jejich vydavatel připravuje projekt tištěného zpravodaje, který by zdarma rozesílal zákonodárcům, různým státním a veřejným institucím, ale i novinářům. „Pokud zahájíme vydávání nějakého tištěného titulu (a to bychom skutečně chtěli), budeme počítat také s rozsahově bezvýznamnými ale z normotvorných hledisek a dosahu na další části společnosti rozhodujícími skupinami,“ říká k tomu Berka.
Mezi ty vydavatel Českých médií nepočítá pouze poslance. „Předpokládáme, že pokud něco spustíme, nebudeme v první fázi prodávat, ale distribuovat. Možná, že odsud pochází informace, kterou pravděpodobně vynesl některý zaměstnanec ČM z porady, kdy jednou ze
skupin, kterým by se distribuovalo, by byli také poslanci,“ vysvětluje Berka. O novém projektu se Česká média zmínila už i na svých stránkách v souvislosti s recenzí v časopise PC World: „Mimochodem, server www.ceska-media.cz je označován jako ‚nejvýznamnější anomálie‘. Zjednodušeně řečeno, takový exotický papoušek českých webů. Upřímně děkujeme. Autora brzy zřejmě potěšíme novými, ještě exotičtějšími projekty. Máme zaděláno a budeme informovat.“ Změnou projdou i sama Česká média, chystají zcela novou grafiku.