Brambory a rádio? Že k sobě tyto dvě věci mají hodně blízko asi dnes už napadne málokoho. Ale před pár lety za dob krystalek si leckterý kluk udělal svůj vlastní přijímač a na místo letování pár součástek dohromady stačila brambora. Když vyschla …Brambory a rádio? Že k sobě tyto dvě věci mají hodně blízko asi dnes už napadne málokoho. Ale před pár lety za dob krystalek si leckterý kluk udělal svůj vlastní přijímač a na místo letování pár součástek dohromady stačila brambora. Když vyschla, tak se dala nová. Teď si ale budeme o bramborách povídat v trochu jiné souvislosti. Řeč bude o systému nazvaném anglicky brambora – Potato, který má být nástrojem pro legální kopírování hudby.
Potato-systém byl původně navržen pro uživatele počítačů s přístupem na internet. Zákazník si totiž jednoduše zkopíruje hudbu na CD-ROM. Na disku ale není jen muzika ve formátu MP3, ale také HTML stránka, na které je pro každou písničku individuální odkaz k Accounting-serveru. Přes něj se hudba zaplatí. Uživatel přitom zaplacením získá právo na další rozmnožování díla. Tím, že ho zkopíruje někomu dalšímu, totiž pomůže prodat dané dílo a tak mu z každého takového obchodu náleží určitá provize. Je to systém, který trochu připomíná metodu firmy Amway, díky kterému si řada lidí přišla na slušné peníze. Umělec nebo jeho label má šanci získat až 78 procent z takovýchto příjmů. Systém je uživatelsky velice přátelský, protože funguje bez ochranných prvků jako je DRM apod. K přehrání není zapotřebí žádný speciální přehrávač.
Spolutvůrcem tohoto systému je Fraunhofer-Institut, který se také podílel na vytvoření formátu MP3. Tvůrci si teď lámou hlavu s tím, co udělat se zařízeními, která nejsou připojená k internetu jako např. jsou stolní MP3 přehrávače. Tento problém bude nejspíš vyžadovat speciální hardware. Tvůrci systému se ale vývojem hardwaru příliš zabývat nechtějí.
Potato-systém v současnosti prosazuje i berlínské rádio MotorFM. To jde v technickém pokroku dál a hodlá spolupracovat s mobilními operátory. Stanice by ráda nabídla možnost stáhnout si právě vysílanou písničku samozřejmě za poplatek přímo na svůj mobilní telefon. O různých technických vymoženostech a rádiích budoucnosti jsme nedávno psali v článku Rádio vidět i slyšet.
Rádio MotorFM se objevilo v éteru 1. února 2005. Vysílá na frekvenci 106,8 MHz a pak také na internetu na www.motor.de. Těžištěm programu je německá alternativní scéna. Snahou tvůrců je ukázat pestrost hudební scény. Živnou půdou pro takový program je právě Berlín. Multikulturní město, které díky chybějícímu průmyslu žije z kreativity.
Stahování ze stránek motor.de je zatím teprve v počáteční fázi. V nabídce jsou umělci, kteří buďto nemají smlouvu s žádným vydavatelstvím nebo vydávají svá díla u malých labelů a tak jsou v maloobchodní síti jen těžko k sehnání. V budoucnu by měly být ke stažení všechny songy, které se ve vysílání MotorFM objeví.
Stanice se snaží překvapit a upoutat novou hudbou publikum, které poslouchá rádio, protože má rádo hudbu. Důvodem, proč poslouchat MotorFM, má být zvědavost. A nezáleží přitom na věku nebo pohlaví. Filosofie tkví v tom, že tato stanice bude oddaným důvěrníkem, kterým dříve byl obchodník s deskami ve svém malém krámku, který se vzrušením svým nejlepším zákazníkům pouštěl svoje nejnovější objevy. V tiskové zprávě zaslané při příležitosti zahájení vysílání se doslova píše: „MotorFM chce být domovem pro uši.“ Posluchači by měli vědět, co je kdy čeká. Kdy se hraje nová hudba, kdy se podávají čerstvé zprávy a kdy naopak můžou zažít pocit blízkosti muzikantů. Důležitým programovým prvkem totiž bude také to, že jednotlivé songy budou prezentovat přímo sami umělci a kromě toho budou dávat tipy a doporučení na nové skupiny.
Novými a ještě neobjevenými skupinami se zabývá pořad Leibesvisitation. Do historie hudby se posluchači vypraví s pořadem Motor Monumente, ve kterém se objeví jak žijící tak už zesnulé muzikantské legendy. Dalším programem bude Geräuschen aus den Achtzigern (Šumy z osmdesátých let) . V dalších rubrikách budou hudebníci například vysvětlovat jejich pohled na věc. V dalším bloku budou hudebníci recitovat svá díla. A nakonec ještě nesmím zapomenout na Auslansspionage. Zde se dostanou ke slovu “špióni“ z Londýna, New Yorku, Paříže, Tokia, Helsinek nebo Sydney a budou referovat o tamějších trendech a nových skupinách.
Jak známo, někteří tvůrci programu tvrdí, že tématicky zaměřené pořady zabíjejí program, protože zajímají jen úzký okruh posluchačů. Na MotorFM proto budou jednotlivé pořady dělány tak, že se tématem daného pořadu budou zabývat klasické moderátorské vstupy, takže rádio bude poslouchatelné i pro ty, co se o speciální pořady nezajímají.