Nedávno jsme psali o tom, jak iniciativa Fair Radio odhalila, že některé stanice vysílají PR-reportáže jako redakční obsah. Dnes se podíváme, jak se takový PR-materiál může do vysílání dostat. Může to být z lajdáckosti i z neznalosti. Na internetu je totiž možné si příspěvky do vysílání úplně zdarma stáhnout.
Profesionální reportáže, perfektně namixované a navíc formálně dokonalé, mají ale jednu vadu na kráse. Obsahují cosi jako skrytou reklamu. Teď se společně na jeden takový PR-materiál podíváme.
Editor či content manager nebo šéfredaktor si na internetové stránce jakou je například www.radioboerse.de najde tematickou oblast, která ho zajímá. Například Auto a sport, počítače a technika, společnost, životní styl a cestování, pojištění a finance nebo vědění a zdraví. Klikne na daný okruh a už si může vybírat z několika příspěvků. Tak kupříkladu chce lidem poradit jak hospodařit. Klikne tedy na Pojištění a finance. A hned se tady nabízí pět příspěvků. Nejnovější je zdravotní pojištění pro psy, další o bezpečnosti dětí v dopravě, pak něco o dovolených, pak opět téma dětí na silnici a nakonec ještě cosi o energetickém vysvědčení pro dům.
Zdravotní pojištění pro psy vypadá podle perexu zajímavě. Klikne tedy na odkaz a už se otevírá wordovský dokument. V něm je napsaný teasing dané reportáže i s přepisem krátké ukázky o-tonu, který by měl v anonci zaznít. Pak pokračuje ohlášení pro moderátora, dále doslovný přepis celé reportáže včetně všech audií a odhlášení pro moderátora. Pokud by příspěvek kolem dvou minut byl pro formát dané stanice moc dlouhý, je tu ještě přepsaná krátká verze. Ani v jedné nechybí anketa s lidmi z ulice, zvukové efekty jako je štěkání psů a mňoukání koček a rozhovory s veterinářkou a odbornicí z pojišťovny.
Pak už stačí si jen reportáž stáhnout jako mp3 a pustit do vysílání. Agentura, která stránky provozuje, prosí redaktory, aby jim o tomto záměru naspali krátkou zprávičku. To kvůli monitoringu. Jinak je možné příspěvek zcela zdarma nasadit do vysílání. Má to ale své ale. Je zřejmé, že agentura, která příspěvky v profesionální kvalitě natáčí, to nedělá z lásky k rádiím, ale kvůli reklamě.
Tak třeba zmiňovaný příspěvek o možnosti pojistit svého psa či kočku, aby případné výdaje na veterináře hradila pojišťovna. Reportér nejprve uvede, kdo hovoří. Dr. Dalia Zohni, expertka pojišťovny Allianz. Ta nezapomene v rozhovoru, který je poskládaný z několika o-tonu propojených jen krátkými vstupy reportéra, zmínit, že pokud by si pejsek zlomil například packu, takže náklady na operaci přebírá Allianz. Reportér pak ze sebe vysype ceny takového pojištění a Dr. Dalia Zohni ho doplní, že Allianz provedla nákladné průzkumy trhu, podle kterých zjistila, že je po takovémto druhu pojištění poptávka. Reportér pak ještě srovná, jak málo zvířat si Němci nechávají v porovnání třeba se Švédskem pojistit. Na závěr je tu ještě odhlášení pro moderátora. Jedna věta a to upozornění na internetovou adresu Allianz, kde se dá nalézt více.
Každá reportáž, která je zveřejněná na portálu Radioboerse obsahuje reklamu. A to i takové oddychové téma, jako je příběh Marca Wankeho z Garmische. Ten se rozhodl, že se za deset dní bude líbat s tisícovkou žen. Nakolik to bylo jeho rozhodnutí a nakolik promotérů jedné internetové seznamky je na zváženou. V příspěvku o tomto počinu, který se vyvedl, ale nechybí informace, že sponzorem je seznamovací portál Friendscout24. Hovoří tady dokonce i jeho zástupkyně, která nezapomene připomenout, jak rádi se lidé přes jejich stránky seznamují a flirtují. Příspěvek o zmrzlině zas několikrát zmiňuje značku Nestlé. Reportáž o Restless Legs Syndromu je logicky reklamou na prostředek proti této poruše atd. atd.
Aby pečlivým redaktorům neunikly žádné novinky, které se na Radioboerse objeví, je možné si nechat posílat upozornění na ně emailem anebo si zaregistrovat RSS kanál. Příspěvků se tady neobjevují stovky denně, autoservis zpravodajské agentury se tak nahradit nedá, příspěvků je cca pět do týdne. Během okurkové sezóny, v době dovolených redaktorů, je to ale lákavé stáhnout příspěvek z webu a běžet na koupaliště nebo na pivo.