Příslušnící komunitních webů, které jsou spojené s nějakou rozhlasovou stanicí, jsou mnohem víc semknutí než ti, kteří jsou jen zapojeni do nějaké online komunity nenavázané na rádio. Ukazuje to průzkum, který provedli pomocí online dotazování odborníci z Německa. Poznatky, které získali z výzkumu, chtějí uvést do praxe na workshopu, který se uskuteční za necelý měsíc v Berlíně.
Internetové komunity vázané na nějakou rozhlasovou stanici jsou mnohem více semknuté a takříkajíc spokojené než jiné komunity pramenící z komunitních webů. Ukazuje to studie “Virtuální komunity – Virtuelle Communities“, kterou zpracovala Technická univerzita Berlín společně se Steinbeis University a s trommsdorff + drüner, innovation + marketing consultants. Čísla hovoří pro lepší využívání synergie, kterou může propojení internetu a rádia poskytnout.
67 procent uživatelů z řad rádiových komunit chodí na “své“ weby, protože je to baví. U ostatních komunitních portálů udává tento důvod jen 58 procent uživatelů. 61% příslušníků rádiových komunit najde na stránkách stanice zajímavá témata, u nerádiových udalo tento důvod jen 46% dotázaných. Důležité informace nalezne 48% uživatelů rádiových a 42% nerádiových. U kvality je už poměr vyrovnanější 25% ku 23% stále ve prospěch rádiových stránek. Členové rádio-komunit si přejí, aby se jejich počet zvyšoval, protože tady snadno naleznou lidi s podobnými zájmy. Tady opět vedou rádiové weby v poměru 42:32%.
Důvodem, proč posluchači rádia chodí na web své stanice, je mj. také účast v různých soutěžích. Zajímají se o hudbu, počítače, internet, sport, tipy, testy a možnost poznávat nové přátele. V oblasti hudby a zábavy je větší zájem o mezinárodní témata. Regionální aspekty jsou pak důležité v případě sportu, tipů a informací o zajímavých akcích.
Jednatel společnosti Radiozentrale Lutz Kuckuck poukazuje na oblíbenost offlinových posluchačských klubů, které existovaly už před tím, než se rozšířil internet. Ty považuje za dobré startovní pole internetových komunit. „Přítel a denní průvodce rádio, takříkajíc matka všech mediálních komunit, požívá velké důvěry a aktivuje i cílové skupiny, které nejdou hned na web. První kroky jsou za námi – teď už jde o to cíleně uvést do praxe přání posluchačů, aby se dalo profitovat z digitálního světa,“ radí Lutz Kuckuck.
Společnost Radiozentrale chystá na 28. května v Berlíně workshop zaměřený na potenciál, který může rádio využít pro efektivní vytváření vztahu se zákazníkem. Seminář založený na výsledcích výše citované studie si posvítí i na koncepty úspěšných sociálních sítí.