Rádia a využívání Internetu II: Internet pro posluchače

Minulý týden jste si mohli na stejném místě přečíst úvodní část seriálu, který sloužil jako přehledový díl a sumarizoval o čem všem se zde budete moci v následujících týdnech dočíst. Internet pro posluchače bude ústředním tématem právě této navazující kapitoly a bude se zabývat tím, jak efektivně využívat webovou prezentaci vůči posluchačům, popř. zájemcům o hudbu jako takovou.

Prvotní motivací posluchače-návštěvníka internetových stránek je dozvědět se více o rádiu. Kromě čísel a programového schématu (včetně údajů, jaká skladba se právě vysílá s napojením na určitý zdroj informací, databáze interpretů a kdo hovoří v éteru, popř. pouští hudbu) nabízí web mnohem více interaktivnějších prvků.

Základem konkurenceschopnosti rozhlasové stanice je její moderátorské personální obsazení. Internetové profily včetně fotografií, osobních profilů (formou krátkého dotazníku oblíbených filmů, knih, barvy,.) a základní e-mailový kontakt jsou zajímavým obsahem nejen pro posluchače, které znají pouze hlasy konkrétních osobností, ale ve svém důsledku i pro profesionální a osobní růst daných moderátorů, kterým se prostřednictvím této platformy může dostávat zpětné odezvy a reakcí na konkrétní pořady či aktivity. Jedním z dalších prvků mohou být ankety s konkrétními dotazy na vysílání, popř. nově uváděné pořady, realizované projekty či pouze komentáře k situaci, v prvním případě se jedná o cennou zpětnou vazbu pro rádio jako celek, ke které by se jiným způsobem dostávali pracovníky mnohem složitěji. V souvislosti s vlastními pořady rádií by měly být aktuální i nejrůznější žebříčky a hitparády.

Dalším zajímavým bodem je vizualizace studia a prostor, které přinášejí vysílání, i přes potenciální zájem je pro mnoho posluchačů prohlídka studia nedostupná. Řešením je buď fotodokumentace spolu s činností na pracovišti, webová kamera či adaptace studia do 3D formy s využitím speciálního software. Umístění webové kamery je neméně zajímavou alternativou, jejichž prostřednictvím se mohou návštěvníci webové prezentace ponořit do prostor, který by jim jinak zůstali utajeny či složitě dostupné. Pouze slyšet moderátora v éteru má s sebou několik výhod a nevýhod, což je u každého poměrně individuální. Někdo může raději preferovat představivost, pro ostatní zase vidět znamená přesvědčit se. Pod známým hlasem z éteru se totiž může skrývat v podstatě kdokoliv. Ještě v dobách, kdy nebyl internet příliš rozšířen a rádia ještě realizovala menší počet veřejných akcí pro milovníky muziky, měli její posluchači pouze omezené možnosti vědět, jak známé a oblíbené hlasy vypadají. Právě toho využilo jedno nejmenované regionální rádio a uspořádalo soutěž, jejíž prostřednictvím měli posluchači vyobrazit postavy, které znají pouze po hlasu. Její výsledky byly opravdu překvapující a velice pozitivní.

Šířit programové znělky a loga a motivovat k umístění ikony pro posluchače oblíbeného rádia jako zdroj bezplatné reklamy a případného lavinového efektu – tohoto lze dosáhnout speciální sekcí se soubory ke stáhnutí. Samozřejmostí by mělo být akceptování internetových, popř. SMS žádostí o zahrání určité skladby. Konečným bonusem této prezentace je internetové vysílání, jehož cílovou klientelou jsou především zaměstnanci firem, popř. jistý díl pracovníků ze státní správy s kvalitním internetovým připojením. Kromě Prahy však využívání takovéhoto kanálu k poslechu hudby klesá, i tak se ale jedná o efektivní nástroj komunikace. Pravdou sice je, že je toto vysílání následně dostupné v podstatě komukoliv s kvalitním internetovým připojením bez ohledu na to, kde se zrovna nachází. Z těchto posluchačů však nemá rádio přímý užitek, pokud se nenacházejí v oblasti, kde je distribuován jejich signál. Argumentem jsou především průzkumy poslechovosti, kam se takoví internetoví posluchači dostanou pouze sporadicky. Právě na základě těchto průzkumů jsou však rozdělovány finanční prostředky na celostátní úrovni a s nimi operují i obchodní pracovníci v regionech.

Pokud jste v dnešní kapitole nenašli i další aspekty internetové komunikace s posluchači, tak to v žádném případě neznamená, že by zůstaly opomenuty. Touto problematikou se budou zabývat dva nastávající díly: Hodnota regionální komunity a Rádio – informační portál regionu. I nadále však trvá možnost zaslat své dotazy na e-mail zalesak@webprojects.cz.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: