Na úvodní obecný díl navázala kapitola představující určité způsoby, jak se rádio může prostřednictvím své webové prezentace profilovat vůči komunitě posluchačů, popř. zájemců o hudbu jako takovou. Dnešní díl bude trochu specifičtější a bude se týkat především regionálních rozhlasových stanic, které by měly mít oproti celoplošné konkurenci přinejmenším jednu výhodu – zacílení na konkrétní oblast, dané území, které mají společné všichni posluchači.
Následující prvky sice najdete na těch lepších internetových prezentacích českých rádií, i přesto ale stojí za to, se o nich zmínit a nenarušovat tak tematickou a obsahovou kontinuitu. Žádné úspěšné rádio se totiž nedostalo z počáteční fáze do období superúspěchu přes noc, ale muselo si své místo těžce vydobýt.
Virtuální debatní místnosti (chaty) jsou základem úspěchu každé úspěšné komunity, její přidanou hodnotou oproti hojně navštěvovaným celostátním/mezinárodním serverům mohou být nejen moderátoři, známé postavy nejen z regionu, ale i existence společných regionálních témat, o kterých lze s ostatními hovořit jen stěží. Na internetu existuje plno již naprogramovaných aplikací, které po jednoduchém nainstalování umožňují vytvářet a spravovat poměrně efektivní chaty (diskusní skupiny) a ještě k tomu jsou dostupné bezplatně. Pokud vám tato standardní řešení nevyhovují, je samozřejmě možné nechat si obdobnou aplikaci vytvořit na přání. Zde se budou náklady lišit případ od případu a to nejen na základě kvality ale i dle regionu. Na jedné straně není pravidlem, že každá programátorská firma za slíbený obnos dodá odpovídající kvalitu či že musí být šikovný tým studentů – programátorů nekvalitní, když si za svoji práci řekne nesrovnatelně méně.
Kromě klasických internetových diskusních skupin je též možné založit tzv. e-mailovou konferenci. Princip spočívá ve výměně e-mailových sdělení přes jednu společnou adresu, která automaticky rozesílá dopisy všem, kteří projeví zájem a přihlásí se. Hlavní výhodou je, že dané sdělení dorazí formou e-mailu opravdu každému v porovnání s tím, kolik je v daný okamžik na internetové diskusní skupině uživatelů. Hlavní nevýhodou je ale ztráta bezprostřednosti, ne každý je totiž připojen 24 hodin denně a pokud ano, tak se k odpovědi nemusí dostat zrovna v daný okamžik.
Nejdůležitější otázkou, kterou je nutno v souvislosti s chatem či konferencí řešit, je bezesporu moderace, neboli rozhodnout se pro či proti cenzurování došlých příspěvků. V mnoha případech se totiž může podobná aplikace stát terčem nejen nemístných vtipálků a obhroublé konverzace, ale též konkurence, která zde může pod rouškou relativní internetové anonymity šířit zavádějící informace. Ne vždy je tak svoboda projevu žádaná pro každou stranu.
Dalších výhod lokální existence mohou využívat i rozhlasové pořady přímo propojené s internetovou prezentací – burza a seznamka. V mnoha případech není možné daný předmět koupě či prodeje zaslat s nulovým rizikem, cestování napříč celou Českou republikou je zase časově i finančně náročné, v čemž mají regionální nabídky a poptávky obrovské plus, umožňují osobní setkání, popř. předvedení výrobku.
Rubrikou s převážně s regionálním zájmem je též seznamka, internet často boří hranice u jinak ostýchavých posluchačů a umožňuje jim snadněji komunikovat a najít si partnera z konkrétní oblasti.
I příští týden se budeme zabývat regionální tématikou, internetová prezentace lokální stanice totiž nemusí v žádném případě sloužit pouze jako platforma pro vzájemnou komunikaci posluchačů, které spojuje příslušnost k danému regionu, ale jako informační portál se specializací na region, kterému by mohly celostátní informační servery svou specializací jen těžko konkurovat. To své si však v příštím díle najdou i zástupci celoplošných stanic, základní pravidla totiž platí pro obě skupiny. Úplně poslední zmínka na konec pak bude patřit e-mailové adrese, na kterou můžete zasílat své dotazy a připomínky, pokud se chcete o jejich řešení dočíst v jednom z následujících dílů: zalesak@webprojects.cz.