Posluchači internetových rádií mají stále větší výběr. V posledních letech se uplatňuje nejen lineární vysílání v podobě klasického programu pro všechny připojené posluchače, ale prosazuje se i model tzv. „inteligentního rádia“, které sestavuje program podle vkusu konkrétního člověka, který právě poslouchá. Může tento model vytlačit internetové stanice nabízející klasický formátovaný program?
Zkoušeli to mnozí. Last.fm to udělal ve velkém
Podoba inteligentního rádia na přání je stará asi tak jako internetové rádio samo. Jedním z prvních byl portál Yahoo.com, který ve své hudební části začal nabízet internetové rádio podle vkusu posluchačů. Každý si mohl zvolit skladby, které vyhověly jeho představám, a systém automaticky přizpůsobil zbylý playlist dle sympatií posluchače. Teoreticky každý registrovaný uživatel si mohl takto libovolně naformátovat své vlastní rádio a následně svůj formát sdílet s dalšími posluchači.
Na podobný koncept později navázala řada dalších streamingových portálů. Nejznámějším z nich je projekt Last.fm, kde se scházejí posluchači a různé kapely z celého světa. Každý, kdo má zájem o hudbu určitého žánru, zde nalezne prakticky vše, co svět současné hudby nabízí. Umísťují se zde i částečně amatérské kapely, které promují svou tvorbu.
Rádio Vítězství propagující Ježíše Krista zatím funguje jako klasické internetové rádio. Mohlo by však uspět i v režimu rádia na přání. Ilustrace: RadioTV – Petr Novák
Komunita posluchačů
Last.fm sklízí úspěchy u celosvětové komunity, a je synonymem streamovaného rádia podobně jako je Facebook synonymem sociálních sítí nebo YouTube králem videa. Tento portál se snaží v sobě kombinovat společenskou síť, hudební svět a streaming. Není divu, že inspiruje ke vzniku různých lokálních mutací v řadě zemí.
I Česká republika má své hudební rádio na přání. Od roku 2009 jej provozuje mediální skupina Lagardere pod značkou YouRadio, v rámci portálu Koule.cz. Kromě obsáhlé hudební databáze se posluchačům přehrávají i archivní pořady alternativního Rádia DJ nebo jiné podcasty z vysílání stanic této mediální skupiny.
Naproti tomu, portál ABradio.cz jde jinou cestou. Místo nelineárního rádia na přání provozuje pro své posluchače stovku různých žánrových stanic s mnohem širší hudební databází. Samotné playlisty generuje a koriguje hudební dramaturg, a každá stanice má mírně odlišný formát. Pro posluchače, kteří chtějí vyniknout, je k dispozici ještě produkt MyABradio, který umožňuje vytvoření samostatného internetového rádia pro veřejnost. Každý se může prezentovat buďto vlastním hudebním formátem nebo i mluveným slovem.
Ovlivní internetové stanice podobu klasického vysílání?
Otázkou zůstává, jaká je budoucnost zvukového streamingu? A jak může rozmach stanic na přání ovlivnit klasické rozhlasové vysílání? Je přirozené, že čím víc se bude rozrůstat posluchačská komunita na internetu, tím výrazněji budou muset reagovat i tradičnější média. Rozhlasové stanice, které vysílají v rámci FM, zatím formátují svůj program pro posluchačské masy, které potřebují k dosažení konkurenceschopné pozice na trhu. Jenže, za několik let může přijít doba, kdy i průměrný posluchač FM rádia začne vyžadovat výraznější zacílení odpovídající mnohem víc jeho osobnímu vkusu.
Řešením může být příchod digitálního terestrického vysílání a vytvoření tzv. substanic k existujícím rádiím. Každé rádio si tak vytvoří ještě další žánrové stanice s podobnou nebo stejnou značkou, tak jako je tomu dnes na internetu. Nelze ale očekávat, že by se výrazněji prosadily individuální stanice pro posluchače.
Pohled na playlist Rockrádia. Jak by asi vypadal, kdyby si jej mohl nastavit každý posluchač individuálně? Tabulka – Martin Petera, RadioTV
Konzervativní posluchač bude převažovat
Mít rádio přesně podle svého vkusu může znít lákavě, ale jen pro určitou skupinu posluchačů, která bude zřejmě v menšině. A to ještě několik desetiletí. Ani pro současného menšinového posluchače nové generace není rozhlasové vysílání primárním zdrojem hudby. Vystačí si s vlastní kolekcí mp3-ek, které si sám namíchá. Proto nelze očekávat, že nový přístup k vysílání rádia na přání způsobí výraznou revoluci v současném světě FM stanic.
Převažovat bude i nadále konzervativní posluchač, který má rád hudbu a informace servírované v současné podobě z klasických stanic. Průzkumy poslechovosti to dokazují. Rádio je pro mnohé ještě stále hudební program uceleného formátu prokládaný informacemi. Ti náročnější mají k dispozici veřejnoprávní okruhy Českého rozhlasu. I když koncept digitálního rádia řízeného posluchačem zní lákavě, pro současnou střední generaci je to ještě stále science fiction, kterému se tak lehce nepřizpůsobí.
Ono to bude souviset především s technikou. Co zatím víme ? Víme, že česká rádia nešla do DVB-S, žádný boom se tam nekonal. Tedy je tam půl ČRo, Proglas, Beat a CR. VÍCE NIKDO. Dále víme, že česká rádia se nevrhla ani na DRM ani na DAB+. Nikdo v tom v ČR nevysílá. Dále víme, že se několikanásobně zvýšily rychlosti připojení k internetu. Víme, že se podstatně zvyšila dostupnust internetu. A víme, že se zvýšil počet uživatelů počítačů. V současné době, dá se říci, se zvyšuje mobilita připojení. Pokud tedy to dotáhnou během krátké doby na situaci, kdy bude moci jet auto mezi městy rychlo 130km a přitom mu nebude padat internetový strem, jakož nebude ani padat při jízdě po městě a kličkování v různých uličkách a jízdou pod tramvajovými trolejemi a průjzdem nějakého toho podjezdu. pak v té chvíli bude už FM zbytečné, protože místo autorádia bude v takovém autě jen nějaké PDA, které bude ten intrnetový strem té či oné stanice jen převádět do nějakého zesilovače v kterém bude ještě CD a nějaký přehrávač mp3 apod. Ale zařízení s FM tunerem už to obsahovat nemusí a nebude.
Poslední odstavec je takový divný. On začíná větou o konzervativním posluchači, který má rád hudbu a informace servírované v současné podobě… Ono je otázka, zda nějaký takový jeden, jediný posluchač vůbec někde v ČR žije ? Je to otázkou a obávám se nikoli… Za prvé posluchač takových věcí nemá rád hudbu. Když by měl rád hudbu, tak by to vrzání nesnesl. To je jeden bod. Čili ona ta čísla poslechovosti docilují na posluchačích, kteří hudbu rádi nemají, ve své podstatě jim je fuk, co tam vrže. Ovšem ona není přesná ani ta část druhá. Ony nemají rádi ani informace, protože na podobných, v podstatě žádné informace nedostávají… Takže ono jde opravdu asi čistě jen o zvyk tedy konzervatismus a konzervatismus se mění, tedy i ten nejkonzervativnější jedinec přestává být konzervativním, tedy je schopen přejít na lepší, pokud se mu to naservíruje až pod nos. Takže čistě teoreticky, je to jen otázka nabídky, tedy toho, co je a bude k mání na netu a otázkou techniky, tedy kdy to bude všude tak mobilní, že to bude běhat v autě, tak jako v něm běhá FM.
Je to celé nesmysl. Už se nejedné o rádio , ale jen o vygenerování nějakého směru
nebo stylu z databáze. Rádio má dvě funkce, hudbu a mluvené slovo. Najít rádio ,které
má tyto fce vyvážené a profesionálně tvořené je problém. Třeba Beat nekulhá ani v
jednom, Hey v obou atd. Tyto lastefemky jsou jenom naprogramované skladby třeba jaho
v cd přehrávači na x disků a kde si to naprogramuji. Hrají jenom skladby , které se
mi líbí. Takže nelze mluvit o rádiu. V rádiu, každém, musí někdo ohlásit čas, dopravu,
a další pitomosti, to je jeho funkce. A hudba vhodná k jeho zeměření.
Ještě, když už se nám nas netu objevilo i to RCL, tak podotýkám, že jak ještě před rokem nebo dvěmi, zde Zelenka z ASPV vyřvával, že ho NET nezajímá, že to používá tak asi 3-5% lidí nebo kolik k posluchu rádia. Tak teď se zjistilo, že je to 30% rozhlasových posluchačů… http://www.digizone.cz/aktuality/uzivatele-si-oblibili-sledovani-televize-a/